6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    FRANKSLUIS

Airport Extreme & Express.

Ik heb sinds kort problemen met mijn WiFi netwerk. Allereerst ik heb Delta-Fiber met een Modem/router van SAGEMCOM type ST3890/V3 van Delta.

Daar aan vast 8 meter verder een Airport-Extreme verbonden met een UTP kabel. Verder nog een draadloze Airport-Extreme.

Beide routers met 2,4G en 5,0G. Alles werkte probleemloos met goede snelheden. (Op 5G haalde  195Mbps-down/15Mbps-up en op 2,4G=60Mbps-down/15Mbps-up). Maar sinds enkele weken valt de hele verbinding ’s avonds vanaf ongeveer 17:00u naar hele lage waarden. Vanaf 01:00u is alles weer koek en ei.

Als ik dan mijn laptop aansluit met een vast UTPkabel aan het modem is alles perfect. De kanalen van de routers heb ik meerdere keren aangepast maar zonder resultaat.

Wat kan ik doen.

De provider zegt dat alles in orde is tot in het modem.

Bijdrager
    gipsman

Lijkt alsof je in een dichtbevolkte buurt woont, waar ‘s avonds iedereen volop streamt en download. Is de vertraging er ook overdag in het weekend?
    Heb je een ‘dubbele’ router? Maw, zijn de routerfuncties in modem en Airport beide actief? Kan iemand bij jou in de buurt je wifi wachtwoord kennen en bij jou inloggen? Heb je backup apps ( bv iets als Backblaze) die in de achtergrond actief zijn ? Social media (facebook, instagram, whatsapp) die altijd actief zijn? Nieuwe apps geïnstalleerd?

Bijdrager
    FRANKSLUIS

Ik heb beide routers in bedrijf. Met automatisch zoekende kanalen in 5.0G. en in de ene router 2.4G kanaal 11 en de airport op kanaal 6.

Mijn wachtwoord kent niemand. Geen backup apps. Geen nieuwe apps. En……. Het is voornamelijk tussen 17:00u en 01:00u. In het weekend tussen pakweg 16:00u en 01:00u. Buiten deze tijden heb ik snelheden om jaloers op te zijn. Maar ook: als ik mijn laptop vast aansluit met een UTPkabel op de modem werkt alles perfect.

Zou ik misschien beter de router van de provider uitschakelen?>

Bijdrager
    fred44nl

welke router(s) je uitschakelt, dat maakt niet uit.

het is normaal gesproken niet de bedoeling om meerdere routers actief te hebben.

zelf heb ik de Sagemcom inderdaad in bride, met een aparte router daarachter.

en dat kan in jouw geval best wel een Airport Extreme zijn.

Bijdrager
    gipsman

Als je dat zelf kan doen zou ik het zeker even testen met uitgeschakelde router van het modem. Ofwel Airport in bridge modus.

Met de laptop rechtstreeks naar modem heb je maar 1 router, maar een aansluiting met kabel werkt sowieso beter.

De vertraging is tijdgebonden, er is dus waarschijnlijk nog een andere oorzaak. Mijn gok blijft: te weinig bandbreedte van de provider voor een zeer drukke buurt, in de avonduren.

Bijdrager
    FRANKSLUIS

Beste allemaal. Het probleem is opgelost. De router-functie van het modem uitgeschakeld. Airport Extreme brugfunctie uitgeschakeld. Staat nu op DHCP en NAT. Alles vanuit de fabrieksinstellingen opnieuw ingesteld en alles werkt weer als ooit tevoren. Met dank aan de tips.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.