10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    appelman

Airport Extreme en FTTH (xs4all glasvezel)

Momenteel heb ik gasvezel via XMS. Een Mac-server (Mac OS 20.7 server) is actief en in combinatie met een Airport Extreme juist gecongrueerd voor o.a. mail, gebruikers en website. Hiermee maken verschillende Mac’s, iPads en iPhones contact.

Ik ben niet heel tevreden over XMS. O.a. omdat al een paar keer mijn ip-adres is gewijzigd. Wat met een eigen server niet handig is. XMS beloofde een vast adres, maar maakt dat in de praktijk niet waar. Ik overweeg daarom om weer terug te keren naar Xs4all. In het verleden had ik daar goede ervaring mee. Xs4all levert bij hun glasvezelabonnement een Fritsbox-modem. De modemfunctie wordt echter niet gebruikt volgens de helpdesk, maar alleen de routerfunctie voor identificatie bij Xs4all via het FTTH-protocol (fiber to the home). Bij voorkeur blijf ik mijn eigen Airport Extreme gebruiken, maar kan dat ook. Dus rechtstreeks op glasvezel van Xs4all zonder tussenkomst van de Fritzbox-modem? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    iKweethetbeter

Je kunt je AExt rechtstreeks op je glasvezelmodem aansluiten, maar dan heb je geen telefonie via die glasvezelverbinding. Ik vermoed dat dat wel gewenst is.

Bijdrager
    appelman

Ja, ook telefoon en tv wil ik via glasvezel.

Kortom: ik kom niet onder de Fritzbox uit? Feitelijk is daarmee de AirportExtreme overbodig geworden. Of heb ik het mis? Hoe zijn de ervaringen met Fritzbox in combinatie met Mac OS Server?

Bijdrager
    readefries

Tenzij je erg wilt hobbiën om alles voor elkaar te krijgen (de VLAN waar IPTV op zit is benaderbaar, maar dat kost je enige tijd). Los daarvan, zul je een SIP client moeten hebben om je telefonie aan de gang te krijgen. Siemens levert ze wel, maar kost je weer extra geld.

Ik zou gewoon je AE in bridge modus zetten en WIFI uitschakelen op je FB (die is nogal K).

Wat wil je weten over de combi FB-Mac OS X server? Ik draai een vergelijkbare configuratie en ik loop hierbij niet tegen issues aan…

Bijdrager
    appelman

@glitch, dank voor je snelle en heldere reactie. Ik vermoed dat je voorgestelde oplossing (AE als bridge of er helemaal tussen uit halen) inderdaad het beste is.

Wat betreft FB is het een beetje koud water vrees. Instellen van de juiste poorten, etc. Daar kom ik vast wel uit, maar de AE in combinatie met een Mac Server is wel heel simpel.

Bijdrager
    readefries

De FB is niet heel spannend om te in te stellen. Als je in een appartement woont en niet over meerdere etages WIFI nodig hebt, werkt het wel. Maar de WIFI van de AE is echt stukken beter!

Bijdrager
    Douwie

Wij hebben ook een Fritzbox van xs4all (helaas zonder glasvezel) en het werkt erg goed! Ons netwerk is erg stabiel, er is verbinding in het hele huis (de router staat op zolder en in de tuin zijn ook nog 2 streepjes) en ik krijg ook gewoon de snelheid die xs4all aangeeft dat ik krijg.

Bijdrager
    CaDoc

Binnenkort krijgen wij ook FTTH en omdat we nog een pack-abonnement hebben lijkt het ons goed dit om te zetten naar het FTTH-abonnement. Daarnaast wil met de Fritzbox overstappen op VOIP via een VOIP-provider van eigen keuze. Nu heb ik natuurlijk een paar vragen:

Graag zou ik weten of…

1. dit met XS4ALL waarschijnlijk goed gaat verlopen
    2. iemand weet of met de geleverde Fritzbox je ook een andere VOIP-provider kan instellen
    3. de DECT-functie van de geleverde Fritzbox ook een beetje werkt

Alvast bedankt!

Bijdrager
    readefries

1. Misschien moet je de nummerportatie aanmelden, dat varieert per provider

2. Je moet er op letten welke codec er gebruikt wordt. Routers ondersteunen niet alle codecs en providers willen nog wel eens afwijkende codecs gebruiken!

4. DECT bij de FB vind ik zelfs zeer goed!

Bijdrager
    CaDoc

Dank glitch!

Het ging me met name om het omzetten van het Pack-abonnement naar het FTTH-abonnement.

Heb nu ISDN via KPN met 4 nummers (worden alle 4 ook gebruikt) dus daar moet ik nog even mee gaan stoeien. Wil wel een robuuste oplossing en ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij; het moet met name goed werken. De huidige Siemens huiscentrale staat aan één kant van het huis en daarmee is geen volledige DECT dekking in het hele huis te krijgen.

Groter probleem met de huidige oplossing: handsets hebben af en toe ineens helemaal geen verbinding meer (ook niet in de buurt van de DECT-centrale) en worden inkomende telefoontjes gemist – en dat is nu juist niet de bedoeling.

Mocht DECT via de FB uiteindelijk ook geen goede oplossing bieden dan ga ik nog liever voor vaste lijn-IP-telefoons en laat ik extra UTP trekken…

Gelet op je ervaringen ga ik er dan toch maar van uit dat de DECT-functie goed werkt, ik ga er dan ook op proef eens mee aan te slag!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.