27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Pixelpusher

Airport Extreme als router

Goedenavond OMT’ers,

Ik heb vandaag mijn Airport Extreme binnen gekregen en wil deze graag laten functioneren als router. Ik heb via Ziggo de Ubee modem draaien.

Via Airport-configuratie assistent heb ik aangegeven dat de Extreme een reeks IP adressen moet verspreiden. Ook had ik uiteraard de UTP uit de modem direct in de WAN- Ether port geduwd. Echter krijg ik geen verbinding met het internet. Daarnaast krijg ik ook de melding dat de er IP adressen in conflict zijn. Ik begrijp er niet zo heel erg veel van en vraag mij dus af hoe ik de Extreme als een router configureer.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je je modem al een keer compleet gereset? (Uitgezet en weer aangezet)

Bijdrager
    J-P-H

Ik heb mij AE als volgt ingesteld.
    Modem is in mijn geval 192.168.1.1

Bijdrager
    Pixelpusher
    J-P-H op 21 juni 2010

Ik heb mij AE als volgt ingesteld.
    Modem is in mijn geval 192.168.1.1

Volgens mij is het dan bij jou zo dat de router gewoon de IP-adressen uitdeelt. Dit wil ik de Extreme laten doen.

Pieterr op 21 juni 2010

Heb je je modem al een keer compleet gereset? (Uitgezet en weer aangezet)

Moet de Extreme dan uit staan?

Inactief
    Anoniem

<spam>

Bijdrager
    Pieterr

Moet de Extreme dan uit staan?

Niet persé, maar mag wel.

De complete installatie is als volgt:
    (1) Alles uitzetten, ook je modem.
    (2) Modem aanzetten. Wachten totdat alle opstartledjes uitgeknipperd zijn.
    (3) Router aanzetten (AirPort Extreme)
    (4) Mac aanzetten.
    Alleen (2) is echt essentieel als je een extra router ertussen zet (als je eerst alleen een modem had).

Bijdrager
    ikkieman

Laat dan wel je boeltje ff een halve minuut uit staan. Anders heb je er niks aan.

Bijdrager
    mark-a-mac
    Meh1965 op 21 juni 2010

Ik heb de Extreme in brugmodes en op de tab TCP/IP heb ik Configureer IPv4 op “Via DHCP” staan. Works like a charm.

Afhankelijk van wat voor modem de TS heeft is dat ook de meest voor de hand liggende instelling…
    @TS: als je de Airport Extreme IP-adressen laat uitdelen (DHCP-server aan) en je modem/router (welke UBEE heb je?) doet dat ook heb je de rapen gaar. En als je dan ook nog eens handmatig IP-adressen gaat invoeren op je computers, dan weet geen enkel apparaat in je lokale netwerk meer waar het aan toe is.
    Dus: zoek eerst uit of je alleen een UBEE-modem hebt (en volg de suggesties van Pieterr op), of dat het een modem/router is. In dat laatste geval staat deze wss default ingesteld als router die ook als DHCP-server werkt. Dan moet je Extreme in brugmodus en moet je je netwerkvoorkeuren zó instellen dat de IP-adressen via DHCP verkregen worden.

Bijdrager
    readefries

HUH? Ik heb ook een Ubee modem, maar daarvan krijg ik een normaal extern IP adres en hoef ik niet te klooien met instellingen in de AE…

Wat geeft de melding van het ip conflict?

Bijdrager
    mark-a-mac

@TS
    Als je je Mac direct aan de UBEE hangt, welk IP-adres krijgt de Mac dan toegewezen?

Eea nog eens lezende denk ik dat je opstelling in principe zou moeten werken. Ook al is de UBEE een router, dan nog kun je wel een lokaal subnetwerk met je Airport maken. Heb je de Extreme ingesteld op ‘Internetverbinding delen’?

Wees je er wel van bewust dat een subnetwerk binnen een lokaal netwerk maken de zaken er niet eenvoudiger op maakt. Zorg in elk geval dat je verschillende IP-adresranges kiest, wanneer de UBEE bijvoorbeeld in de 192.168.0.XXX-reeks zit, ga dan met de Extreme i.i.g. (bv) in 192.168.1.XXX IP-adressen uitdelen.

Bijdrager
    Franko

Ik gok inderdaad dat de Extreme zelf al staat geconfigureerd alszijnde “router” waardoor er een conflict met IP adressen ontstaat.

de Extreme in bridge mode zetten zou de problemen moeten oplossen.

Je kan ook als bijvoorbeeld je extreme 192.168.1.1 heeft als IP adres je router 192.168.2.1 geven maar dit werkt omslachtig en kan problemen geven met het openzetten van porten etc.

Bijdrager
    readefries
    mark-a-mac op 22 juni 2010

Zorg in elk geval dat je verschillende IP-adresranges kiest, wanneer de UBEE bijvoorbeeld in de 192.168.0.XXX-reeks zit, ga dan met de Extreme i.i.g. (bv) in 192.168.1.XXX IP-adressen uitdelen.

Zorg hierbij wel dat het een ip adres in de zelfde klasse is (10.x.x.x, 172.x.x.x of 192.x.x.x) anders krijg je problemen met routeren: RFC 1918 ip adressen (e.g. 10.x.x.x, 172.x.x.x, 192.x.x.x en 224.x.x.x) mogen niet met elkaar gerouteerd worden.

Bij mij hielp het eerst mij laptop/computer rechtstreeks op de modem aan de sluiten. Ik kreeg een internet ip adres en vervolgens kon ik mijn router er aan knopen.

Bijdrager
    michelvdb

mark-a-mac

mark-a-mac:
    Wees je er wel van bewust dat een subnetwerk binnen een lokaal netwerk maken de zaken er niet eenvoudiger op maakt. Zorg in elk geval dat je verschillende IP-adresranges kiest, wanneer de UBEE bijvoorbeeld in de 192.168.0.XXX-reeks zit, ga dan met de Extreme i.i.g. (bv) in 192.168.1.XXX IP-adressen uitdelen.

Als die netwerken, subnetwerken zoals je ze noemt, een 255.255.255.0 subnetmasker hebben zijn die netwerken losstaande netwerken. Subnetten krijg je door de netwerkbits en de hostbits in het subnetmasker aan te passen. En dat kan mooi tricky worden.

glitch:
    Zorg hierbij wel dat het een ip adres in de zelfde klasse is (10.x.x.x, 172.x.x.x of 192.x.x.x) anders krijg je problemen met routeren: RFC 1918 ip adressen (e.g. 10.x.x.x, 172.x.x.x, 192.x.x.x en 224.x.x.x) mogen niet met elkaar gerouteerd worden.

• Ha neen? Alleen mogen die IP-adressen niet naar het WAN. Binnen een LAN is het geen probleem.
    • Classes A, B, C, D, netwerkklassen, zijn ‘old school’.

Bijdrager
    Pieterr

Laat de TS (Emiel Janson) maar eerst eens terugmelden of het uit- en weer aanzetten van z’n modem geholpen heeft.:wink:

Zo niet, dan wordt de volgende vraag of zijn modem ook een routerfunctie aan boord heeft.

Bijdrager
    readefries
    michelvdb op 22 juni 2010

• Ha neen? Alleen mogen die IP-adressen niet naar het WAN. Binnen een LAN is het geen probleem.

Je hebt gelijk.

michelvdb op 22 juni 2010

• Classes A, B, C, D, netwerkklassen, zijn \’old school\’.

Agh, wat is old skool. Bij bedrijven wordt het nog wel gebruikt hoor:D

Bijdrager
    Pixelpusher

Ik heb daarnet even mijn (volgens mij alleen modem) Ubee uitgeschakeld net als mijn UTP kabel uit de Mac getrokken en de Extreme uitgezet. Ik heb dus de tips van Pieterr opgevolgd. Ik had alleen mijn iMac nog een static ip gegeven waardoor het fout ging. Nu die op ‘via DHCP’ staat werkt het. Top! Bedankt voor jullie hulp.

Bijdrager
    mark-a-mac

Je bent niet de enige. Waarom voert een heel leger computeraars toch vaste IP-adressen in bij netwerken met een DHCP-server en vergeet dat vervolgens?

Bijdrager
    J-P-H

Ik denk dat dat is blijven hangen uit de tijd dat dynamisch meestal onvindbaar tot gevolg had.
    Ook heb ik in mijn systeembeheertijd (net na de oorlog) gewerkt met ip-pools waardoor ik toegang met andere ip-adressen kon uitsluiten.
    Kortom: ik weet niet beter:nerd:

Bijdrager
    TypeWriter

Nu we toch bezig zijn heb ik een vraag over de Airport Exrtreme.

Ik wil een soort MAC adres filtering waarbij je per adres een tijd kunt instellen: van 17:00 tot 20:30 bijv.

Vandaag gecheckt bij een Apple winkel en de verkoper liet me zien dat dat kon, maar: alleen in te stellen in het panel ‘Airport’, niet bij ‘Ethernet’.

Kan dit dus alleen met gebruikers die via Wifi connecten, niet via Ethernet?
    Of werkt dit sowieso op alle LAN aansluitingen en is het een onnauwkeurigheid in de GUI van de Airport Extreme?

NB ik vraag het omdat ik een XBox heb die alleen via een draadje connect.

Bijdrager
    ikkieman

Dit kun je gewoon in de Airport Extreme instellen. Je moet alleen dan het MAC-adres weten van je XBox. Hij maakt geen onderscheid tussen de WIFI en LAN-aansluiting.

Bijdrager
    TypeWriter

Hmm, heb de Airport Extreme gekocht en ben er op zich wel blij mee.

Maar volgens mij maakt ie voor de MAC adres filtering wel degelijk onderscheid. Het lijkt erop dat de timed access alleen met draadloze adressen werkt, ofschoon je de ethernet aansluitingen wel kunt toevoegen in het lijstje.

Vind ik niet zo leuk.

Of zie ik iets over het hoofd?
    Als ik het MAC adres van mijn eigen MacBook invul en ik geef aan ‘geen toegang’ kan ik toch doodleuk internetten (Airport staat UIT op de MacBook).
    Doe ik hetzelfde met mijn iPhone dan valt de wifi verbinding meteen weg, zoals te verwachten.

Of heeft het met de DHCP lease te maken?
    HE

Moderator
    Poezenbeest

Het zou kunnen dat je het AirPort-MAC-adress van je MacBook hebt ingevuld, dit wijkt af van het ethernet-MAC-adress.

Bijdrager
    Spooter

Maar wat is er nu samenvattend uitgekomen?

Het lukt mij niet om 2 machines via de airport express draadloos op internet te gaan:

Ubee modem
    |
    |
    Airport Express
    | |
    | |
    Computer 1 |
    |
    Computer 2

Wie weet raad?

AE in bridged mode of in Distribute a range of IP adresses? (deze laatste werkt niet, bridged mode wel maar dat laat mij maar 1 computer kunnen gebruiken)

Bijdrager
    Macosxachist

Hij moet op ‘Share Public IP’ staan, maar eigenlijk kun je nog het beste via de ‘assistent’ het netwerk even opnieuw instellen.

Bijdrager
    Pieterr

@spooter: De Ubee is een modem zonder router.
    Je moet dus niet voor brugmodus op de AE kiezen.

Probeer je Ubee modem een keer uit- en weer aan te zetten (dus echt de stekker eruit).
    Dat wordt vaak vergeten maar is nodig om het MAC-adres van je router (AE) door te geven aan je ISP.

Bijdrager
    Spooter

Heb uiteindelijk contact met meerdere computers
    :smile:

Bijdrager
    quinnie

De oplossing is heel makkelijk, ik had namelijk het zelfde probleem.
    De UBEE modem is ook een router. Die komt in conflict met je airport.
    Gewoon Ziggo of UPC opbellen en zeggen dat ze de modem functie moeten uitzetten.
    Dan kan je gewoon opnieuw je Airport instellen en werkt alles als een zonnetje.

De modem functie uitzetten kunnen zij alleen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.