26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Fireman

airport extreme aanschaffen/installeren

Ik sta op het punt om een airport extreme aan te gaan schaffen omdat ik een sneller wifi netwerk wil in huis.

momenteel heb ik een airport expres die het volgende moet verwerken:
    iPad2
    iPod touch
    iPod touch 4gen
    iPhone 4s
    iMac
    diverse android toestellen van de kinderen ( 2 x ) die enkel wifi gebruiken voor internet
    2 x windows computer (en er volgt er binnen kort nog een
    Synology NAS met een 2 TB erin met time machine.

Al met al een hoop zooi dat gebruikt maakt van het wifi netwerk bij mij thuis.

Men geeft aan dat de airport express die ik nu al een jaar of 3 a 4 heb de boel een beetje ophoudt. Het kan allemaal snelle of vlotter.

is de airport extreme de aangewezen router hier voor?

Verder is mijn systeem als volgt: Model van UPC 50Mbit -> sweex 100Mbit router -> dan twee maal uit naar NAS en een naar airport express.

Kan de sweex vervallen of moet die er juist tussen blijven?

Iemand nog tips om ergens rekening mee te houden? Qua opbouw of iets anders.

Bijdrager
    fred44nl

een Airport Extreme is een gigabit router en is dus via utp-kabels sneller.
    of de snelheid ook draadloos omhoog gaat, hangt vooral ook van de omgevingsfactoren af.
    de Sweex doet waarschijnlijk geen 5 GHz draadloos netwerk, de AE natuurlijk wèl.
    de oude AE ken ik niet, maar is waarschijnlijk geen dual-mode, d.w.z. 2,4 GHz èn 5 GHz
    ik zou beginnen om de Sweex te vervangen door een nieuwe AE.
    de oude AE staat ongetwijfeld in brugmodus en dat moet zo blijven.

Bijdrager
    TheBigZ
    fred44nl op 01 september 2012

ik zou beginnen om de Sweex te vervangen door een nieuwe AIrPort Extreme.

+1.

Bijdrager
    Fireman

Zover ik weet is de airport express die ik heb geen dual mode. Ik ga er een beetje vanuit dat die dual mode het verschil zal gaan maken omdat er apparaten zijn ( iMac ), iPad, iphone?? mijn windows computers?? op de n zal gaan werken en de andere op b of g.

Nu zakt alles naar b of g omdat die “lagere” apparaten onderdeel zijn in mijn wifi.

Wat zijn de specifieke snelheden van de a/b/g/n keuzes?

Bijdrager
    Fireman

Als ik dit lees: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Dan zijn a en g ook geschikt voor mij omdat die maximaal 54 kunnen. En omdat mijn abonnement 50 mBit is heb ik (theoretisch ) 4 mBit over. Of is er meer anders of veranderd?

Bijdrager
    macpro

Die 54 mbps is een theoretische snelheid die je niet zult halen met die apparaten. Ze zitten altijd wel onder hun maximale snelheid door allerlei omgevingsfactoren.
    Daarnaast wil je ook met een leuke snelheid je NAS kunnen benaderen via draadloze apparaten. En dan is de 50 mbps snelheid van UPC niet van toepassing, want je blijft in je lokale netwerk.

Bijdrager
    fred44nl

als je 25 Mb/s haalt met een G-netwerk, dan mag je heel blij zijn.
    voor 50 Mb/s heb je echt een N-netwerk nodig.

Bijdrager
    Fireman

OK, thx dat is waar.

Wat zou de maximale snelheid in het wifi netwerk kunnen zijn/worden?

Bijdrager
    fred44nl

dat hangt sterk van de omstandigheden af.
    mensen met een glasvezel aansluiting van 100 Mb/s kunnen dat ook draadloos halen.
    de theoretische draadloze snelheid ligt nog veel hoger.

IEEE 802.11n werkt in de 2,4- en de 5,8GHz-band en meerdere antennes. De bandbreedte van de n versie is minimaal 100 Mb/s, en kan oplopen tot 540 Mb/s. Dit is 10 keer sneller dan de voorloper van de standaard (802.11g). In augustus 2009 werd de IEEE 802.11n een officiële standaard. Tot die tijd bestond er al enkele jaren apparatuur die met de voorlopige standaard werkte (IEEE 802.11n draft 2.0). Het Engelse woord ‘draft’ staat voor ‘voorlopig’. Van 2006 tot 2009 was er allerlei apparatuur die voldeed aan de IEEE 802.11n draft.

Bijdrager
    Fireman

Ik heb een 50 Mbit abonnement, met deze resultaten. Moet dit beter kunnen??

Screen dump

Bijdrager
    iKweethetbeter

@Fireman: Als jij de enige thuis bent die actief is op het internet, en je zit op het moment van meten niet te downloaden, dan kan het beter. Maar als er meerderen op het internet zitten, of je hebt wat torrents actief, dan is dit heel netjes.

Een Airport Extreme vervangt jouw oude Sweex router (die moet er echt tussenuit, want die vertraagt alle verkeer) en Airport Express..

Bijdrager
    fred44nl

@Fireman
    je moet er ook bij vertellen of je gebruik maakt van een 2,4 GHz òf 5 GHz netwerk.
    op 2,4 GHz ga je in de praktijk geen 50 Mb/s halen.
    maar dat had ik al gezegd:)

Bijdrager
    Fireman

Ik kan me herinneren dat als ik 2,4 OF 5 in stel dat dan enkele van mijn cliënts geen verbinding kunnen krijgen. Heb er momenteel 6 aanhangen ( iPod4, iPhone 4s, iPad, mijn audio installatie, iMac, laptop, 2 x windows PC.

Welke is nu wel geschikt voor de iPhone/iPad enzo? 2,4 of 5Ghz

Bijdrager
    fred44nl

is de afbeelding die hierboven staat van je oude AE, of heb je ondertussen een nieuwe aangeschaft ??

Bijdrager
    Fireman

Nee mijn oude en dus huidige airport express. Ik overweeg een airport extreme aan te schaffen.

Bijdrager
    Fireman

@fred44nl, is er een verschil als het de oude of de nieuwe is?

Bijdrager
    fred44nl

een nieuwe AE is dual-mode, d.w.z. gelijktijdig 2,4 GHz en 5 GHz.
    als je die 50 Mb/s echt wil benutten, dan zul je naar 5 GHz moeten, in ieder geval met de devices die dat aankunnen.

Bijdrager
    Fireman

Dus ik heb eigenlijk niet de dure extreme nodig, maar een (nieuwe) express is al voldoende. OF is het router gedeelte, wat nu mijn sweex is, vele malen ( en dus merkbaar) beter?

Ik heb een oude express (waar kan ik dat type/versie nummer achter halen via mijn iMac? )

Bijdrager
    fred44nl

veel verschil in het netwerkgedeelte van een AE of een AEx zal niet veel zijn.
    het type en versie nummer va de oude AEx kun je waarschijnljk zien in het Airport-configeratie programma.
    je kunt ook kijken of je het ziet in het hulp-programma Systeeminformatie.

Bijdrager
    Fireman

Ik zie nu een aanbieding staan om een nieuwe (nieuwste versie, MC414Z / A, heeft iemand een linkje met alle versie nummers van de airport expressen) aan te schaffen.

Dit staat er nu in mijn system info:

Verzendsnelheid: 130

Mag ik aan nemen dat de nieuwe airport dus ten op zichten van mijn oude airport express enkel dual voert en dus ook de snellere variant op pikt?

Heb zojuist nog even op 5GHz geprobeerd, maar enkel mijn iMac pakt ‘m dan. En ik vind mijn iMac snel zat. Is het dan raadzaam om het überhaupt op te waarderen met een nieuwe airport expres of extreme?

Wat betreft de extreme; mijn sweex staat voor 100Mbit, mijn abonnement is de helft ( theoretisch ). Volgens mij is het dan ook niet zo noodzakelijk om een betere router te nemen? of wel??

Bijdrager
    Fireman

Mijn iPhone pakt de 5GHz niet

Dit is met 5GHz instelling, de verzend snelheid is ipv 130 => 243

Verzendsnelheid: 243

Bijdrager
    fred44nl

dat is de info van een MacBook, o.i.d.
    maar vertel ook eens wat voor modem/router je hebt.
    en hoe dat is ingesteld.

Bijdrager
    Fireman

Klopt, dit is de info van mijn iMac.

Kan het nog kwaad dat ik deze specs hier laat staan?

Ik heb deze sweex router: SWEEX router

Bijdrager
    Stirf

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werkt de iPhone op 2.4 GHz. Vandaar dat ik op mijn TC ook het 2.4. netwerk heb ingesteld.

Edit: net nog even gecontroleerd en met mijn iPhone kan ik niet mijn 5GHz netwerk selecteren.

Bijdrager
    fred44nl

iPhone 3GS doet alleen 2,4 GHz

Bijdrager
    Fireman
    fred44nl op 09 september 2012

iPhone 3GS doet alleen 2,4 GHz

maar ik heb een 4s

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.