5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Chorro

Airport Extreme: 5gHz instabieler en trager dan 2,4?

Goeiemiddag,

Ik heb hier een Airport Extreme liggen, die op het 5gHz netwerk maar een paar minuten online blijft waarna de boel in elkaar zakt. Ook als er wel verbinding is, dan is de verbinding bijzonder traag. Op het 2,4gHz netwerk heb ik nergens last van, heel stabiel en de snelheid is in orde.

Wat kunnen hier de oorzaken van zijn? 5gHz zou toch op z’n minst stabieler moeten zijn in verband met de hoeveelheid kanalen en de ‘vrijheid’ omdat maar weinig mensen 5gHz gebruiken? Er is hier niemand in de buurt met 5gHz, 2,4gHz daarentegen stikt het van.

Zowel op m’n Mac Mini als op m’n rMBP is het verschil in snelheid en stabiliteit duidelijk te merken.

Bijdrager
    Maurits

5GHz komt veel minder goed door muren en vloeren heen.
    Bij mij doet 5 GHZ het prima op de benedenverdieping, maar boven (betonnen vloer) moet ik naar 2.4 GHz gaan om contact te houden.
    Standaard heten de wifi netwerken hetzelfde, en is het dus dat als ik naar boven loop met een iPad, hij over moet schakelen naar de sterkere 2.4 GHZ band, maar is daar soms traag mee (hij blijft ‘hangen’ op de zwakke 5 GHz band).
    Ik heb om dat handmatig te doen de netwerken verschillende namen gegeven.

Dus afhankelijk van jouw omgeving en gebouw en locatie kan je ervaring ‘normaal’ zijn.

Bijdrager
    XaRaI_001

Er zit wel verschil in hoe je de Airport instelt.
    Ook de output/range (in watt) verschilt per land/continent.
    Kies dus diegene die de hoogste output heeft.
    Ik meen dat Australiƫ en de VS een hoge output hebben maar minder channels.
    Wellicht is er hier iemand op het forum die hier het fijne van weet (dus… roept u maar !!!!).
    Apple zelf is hierover tamelijk onduidelijk (zoals altijd).

Oja, de firmware is ook van belang en ook die is afhankelijk van je country instellingen.

Bijdrager
    Joffry

Aan welk modem hangt de Airport Extreme ?

Bijdrager
    Chorro

Bedankt voor het meedenken!

Hij draait de nieuwste firmware en is aangesloten op een Zyxel modem. Heb de setup wat verplaatst en aangepast, zodat de Extreme nu op een andere locatie staat en het gaat al een stuk beter. Snelheidsverschil merk ik echter nauwelijks, het scheelt ongeveer 0,02 Mbps.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.