7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    GillesO

Airport Extreme

Hallo allemaal,

Laat mij eerst verduidelijken dat ik een enorme leek ben op gebied van netwerken.

Dit gezegd zijnde:

Gezien ik binnenkort ga verhuizen naar een bel-étage heb ik een airport extreme aangekocht om het wifi bereik in de gehele woning te kunnen voorzien. De modem zal geplaatst worden op de benedenverdieping maar ik wil zowel op de 1e als 2e verdieping een goed bereik hebben voor mijn iMac, wat iPhones en tablets,..

Nu is mijn vraag de volgende:

Hoe kan ik dit configureren met de telenet modem? Wan-poorten en dergelijke snap ik. Ik heb de airport verbonden met de modem via een ethernet kabel (wan-poort van de airport) en zo in de modem. Nadien een nieuw netwerk aangemaakt. In de woning waar ik nu woon, valt mijn wifi bereik al uit op de eerste verdieping,… Ik moet dus duidelijk iets misdoen..

Weet iemand raad?

Alvast bedankt.

gr.

Gilles

Bijdrager
    hokkie

Waar staat de extreme? Naast de modem? Had je dit probleem ook met je modem of nu alleen met de extreme? Wat bedoel je met uitvallen? Bestaat je woning uit veel betonnen platen?

Zo maar even wat vraagjes…Er zijn zoveel factoren namelijk…

Bijdrager
    Niels

Allereerst, de Airport Extreme is (in tegenstelling tot wat Apple beweert) geen magisch nieuw modem met een magisch bereik tot in het oneindige.
    Bestaat een woning uit veel betonnen platen (eigenlijk gaat het om het gietijzer in deze platen), dan is het bereik van een Airport (en menig ander modem) al snel beperkt tot de verdieping waar deze zich bevindt +/- 1. Als je dus je Airport op de begane grond plaatst, is de kans groot dat alleen de begane grond en eerste verdieping een goede verbinding zullen hebben.

Goed, nu je dit dus weet, gaan we nu aan een oplossing werken.

– oplossing 1: als je het goed hebt gedaan, heb je de Airport in brugmodus ingesteld en aangesloten op je telenet-modem, en vervolgens de wifi van het telenet-modem uitgezet. Mocht je dit niet gedaan hebben, dan kan het zijn dat de modems elkaar storen. Verwacht echter geen wonderen voor je verbinding op de tweede verdieping. Deze kan verbeteren maar zal nooit optimaal zijn.

– oplossing 2: pas de kanaalinstellingen van je Airport aan. Dit is een kwestie van wisselen en testen tot je op het optimale kanaal zit. Het aanpassen kan helpen, maar verwacht wederom geen wonderen.

– oplossing 3: gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om een draadloos netwerk in je gehele huis te realiseren, maar allen vereisen toch echt de aanschaf van extra apparatuur.

Voor nu zou ik zeggen: probeer oplossing 1 en 2, mocht dit niet goed helpen, dan gaan we verder kijken en zal ik een aantal opties beschrijven (waaronder een methode die ik ook zelf heb toegepast).

Bijdrager
    GillesO

Ik heb het draadloos signaal van de telenet-modem uitgezet. Een powerline adapter verbonden met de telenet modem. Een andere powerline adapter in de living in het stopcontact gestopt en verbonden met de extreme via de wan-poort. Mijn internet werkt wel. Maar de dekking is nog steeds bijzonder flauw. Als ik een verdieping hoger ga dan waar de modem van telenet staat, zakt mijn bereik op mijn iPhone al zo goed als helemaal weg.

Bijdrager
    Frank Visser

Misschien de keuze dan om een adapter te kopen voor het lichtnet. Vanuit de modem het lichtnet in, en boven vanuit het stopcontact in je airport?
    Je hebt ze al vanaf 20,- echter beetje kwaliteit is uit mijn omgeving gebleken rond de 35,- a 50,-

Bijdrager
    hokkie

Wat @nielsdam al aangaf, de AE is geen “wonder” apparaat. Voor een goed WiFi signaal ben je echt afhankelijk van vele factoren. Daarbij is een Powerline nu niet een optimale/stabiele verbinding, tenzij ze in de afgelopen jaren sterk verbetert zijn (dat weet ik niet). Zelf heb ik eens van sitecom een Powerline oplossing gehad, maar deze is snel weer terug gegaan naar de winkel.

– Misschien kan je onder de ‘Diagnostische Wi-Fi Info’ wat informatie vinden vwb je kanaal. Je kunt ook spelen met 5GHz uit- of aanzetten, dit wil ook nog al eens schelen.

– WiFi repeater is ook nog een mogelijkheid, Airport Express kan dit ook, geloof ik.

– Is het alleen de iPhone die ‘last’ heeft van een slecht signaal? Probeer eens een ander apparaat.

Bijdrager
    The Jesus

Bestaat een woning uit veel betonnen platen (eigenlijk gaat het om het gietijzer in deze platen)

Er zit geen gietijzer in beton, wel ijzeren matten of staven. En ja, die houden signaal tegen.

Blijft natuurlijk hoe ziet de woning er uit?
    Kijk met een app hoe sterk het signaal is en waar.
    Je kan heel moeilijk gaan doen, maar heb eens in een drie etage woning de airport in de hal bij de trap netjes bovenaan aan de muur opgehangen en voila: het hele huis goed bereik.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.