22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    sytrusze

AirPort Extreme 2013 valt tegen

Goedendag mensen,

mijn oude Linksys Wireless-N Home Router (WRT120N) was toe aan vervanging, omdat ik op zolder (2e verdieping, zitten 2 betonnen vloeren tussen) haast nooit WiFi verbinding had. Elke maand ga ik over mijn telefoon bundel omdat ik thuis nooit WiFi heb. Ik was het zat en ik dacht ik ga eens ff een keer goed investeren (€200) in een goede router die zal al mijn problemen verhelpen, maar tevergeefs. Met de nieuwe airport heb ik al helemaal geen WiFi op 2 hoog, dan was mijn oude Linksys op dit gebied nog beter om heel eerlijk te zijn, ondanks dat Apple aangeeft dat het WiFi signaal veel sterker is geworden met de nieuwe Airport “AirPort Extreme gives you up to 3x faster Wi-Fi and a stronger, clearer signal.1”. Hoe kan dit, ligt het aan mij, doe ik iets fout?

Gr. Dennis

Bijdrager
    MauritsBD

Speel wat met de frequentie van je router, het kan er aan liggen dat dat een bottleneck kan zijn. Daarnaast is beton gewoon een dooddoener in huis als het gaat om WiFi. De beste tip die ik je kan geven is om je oude Linksys bedraad op zolder te installeren om een tweede signaal te hebben in huis. Thuis had ik hetzelfde probleem omdat mijn kamer op zolder is. Ik heb daar een airport extreme geïnstalleerd en pas toen was ik echt van de problemen af. Draadloos is handig maar “eigenlijk” nog niet goed genoeg door ontwikkeld..

Overigens is de airport extreme verder ontwikkeld op het gebied van “signaal sterkte” en niet op het gebied van “signaal bereik”. Dat houd in dat je internet waarschijnlijk sneller zal zijn als je provider dit ondersteund maar niet op een grotere afstand te bereiken is.

Bijdrager
    Yost

De nieuwe Airport werkt sowieso het beste met de nieuwe wifi standaard 802.11ac. Je telefoon is nog een 802.11n apparaat, en kan daardoor niet het uiterste uit het netwerk halen. Zoals “beamforming” wat het bereik zou kunnen vergroten.

Misschien kun je de Airport op een andere plek neerzetten? Of tussen je router en de zolder een paar deuren laten open staan? Misschien kun je de Airport nog terug brengen naar de winkel? Apple’s wifi routers zijn altijd maar “middenmotors”. Er zijn veel betere te koop. Lees bijvoorbeeld deze site eens door:
    http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32158-apple-airport-extreme-80211ac-reviewed

…ook met tips om het bereik van je bestaande router te verhogen:
    http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics

Bijdrager
    timosterrenkunde

ik wilde hem ook kopen heb uiteindelijk gekozen voor een d-link Dir-868L vanwege de prijs €80 euro ipv €200. op papier hetzelfde systeem.

Eerst had ik zowel een apart 5GHZ als 2.4GHZ netwerk. 5GHZ was een fractie sneller als ik op dezelfde verdieping was maar dan had ik geen bereik op zolder. (ook 2 betonvloeren ertussen). Toen alleen nog een 2.4GHZ netwerk aangezet en bereik door heel het huis. sterk genoeg om films boven op zolder te streamen.

Misschien is dat nog een optie om alleen 2.4GHZ netwerk te gebruiken

Bijdrager
    gipsman

Twee verdiepingen met betonvloeren lijkt me te veel van het goede voor 1 router, welke dan ook.
    Je moet minimum 1 extender, bv.een A.Express op de 1ste verdieping plaatsen voor goed bereik op de 2de.
    Ik merk hier thuis het verschil met een parcours zonder hindernissen: het airport netwerk geeft goed bereik tot
    50m de tuin in, maar binnenhuis is het hooguit een meter of 7 perfect.

Bijdrager
    mytecmaster

Ik kom hier nog geen 1 verdieping met het wifi ( signaal is er wel maar heel heel slecht, iphone en ipad vaak geen bereik) En ik heb al 4 routers hier op gehad allemaal dure top modellen. (ook extenders werken niet) Komt omdat er in het beton ook wapening zit.

Bijdrager
    Joffry

Ik heb mijn AX (geen bereik op ca. 10 m met 1 muur) omgeruild voor een Asus RT-N66U. Thans een uitstekende WiFi verbinding met alle apparaten (4 stuks incl. Smart TV) . Ook met de 5GHz band een prima verbinding. Ik ken overigens diverse personen, die met de nieuwe AX erg tevreden zijn. WiFi is nu eenmaal afhankelijk van meerdere omstandigheden. Vaak helpt het instellen van een ander kanaal al dramatisch.

Bijdrager
    timosterrenkunde

wat ik trouwens wel moet zeggen ik heb het kanaal verandert van de router naar 1 die niet werkt gebruikt in de omgeving. scheel ook veel in bereik

Bijdrager
    MacTS
    MauritsBD op 19 juli 2013

Draadloos is handig maar “eigenlijk” nog niet goed genoeg door ontwikkeld..

Het is denk ik geen kwestie van door ontwikkelen, maar van telecomregels. Het is waarschijnlijk geen probleem om een veel sterker signaal uit te zenden, maar er zijn wetten die moeten voorkomen dat officiële instanties (politie, brandweer, vliegverkeer) hinder gaan ondervinden.

Bijdrager
    fred44nl
    MauritsBD op 19 juli 2013

Speel wat met de frequentie van je router,

je kunt beter met een programma als iStumbler controleren welke kanalen vrij en welke in gebruik zijn.

in sommige gevallen kom je bijna niet met het signaal van de ene naar de andere ruimte.
    zeker in moderne beton-gegoten woningen.
    dan zul je een kabel moeten trekken, of power-line/home plug moeten gebruiken.

Bijdrager
    eugy

Voor wat het waard is: ik heb tot een jaar geleden gebruik gemaakt van een Linksys router. Super bereik tot ver in de straat. Ik kampte wel met veel wegvallen van de vebinding en met name het airplay icoontje op de ios devices verscheen meer niet dan wel.

Toen de goo gewaagd en voor een AE (vorige model) gegaan. Nu veel minder bereik. Hoogstens tot twee meter in de tuin. Maar daar staat tegenover dat de verbinding zelxen wegvalt en de airplay functies altijd beschikbaar zijn. Heb nu dus een router met minder bereik in meters maar stukken betrouwbaarder/stabieler dan de Linksys router. Moraal van het verhaal: bereik is niet het enige dat telt.

In joiw situatie zou ik een airport express als verlening van de extreme plaatsen. Ben je in één keer af van je probleem.

Bijdrager
    Yost

Ik kom met mijn Linksys e4200 uit januari 2011 gewoon door 2 betonvloeren heen met dual band. Of het wel of niet werkt is dus vrij situationeel en experimenteren kan verbetering opleveren.

Bijdrager
    Vroegah

@timosterrenkunde: je bedoeld een VERSCHIL van 80 euro ?

Bijdrager
    TheBigZ

Ook niet eens. De 868L kost €150.

Bijdrager
    r.heijma

Van de telecom wet mag een Wifi device maar 100mW sturen. Er zijn mensen/routers die hier overheen gaan maar dan stoor je wel de anderen. Omdat we in zo’n klein landje wonen willen ze het bereik zo veel mogelijk beperken. In Japan bijvoorbeeld zitten ze nog dichter op elkaar en daar is het vermogen gelimiteerd op 10mW.

Maar het beste werkt nog een draadje met hier en daar op strategische plaatsen een Airport Express.
    Dus eigenlijk op alle verdiepingen 1. En dan vooral in de 5GHz band gaan zitten. Daar is het lekker rustig. In de 2.4 GHz band verzuip je in het signaal. Vooral omdat daar meerdere kanalen gelijk worden gebruikt. Eigenlijk zijn alleen maar kanaal 1, 6 en 11.

Bijdrager
    knippie

Ik begrijp er niets van, Heb 6 jaar geleden een airport gekocht ik zit op zolder met 2 vloeren van 18 cm dik er tussen,maar ik heb een perfecte verbinding.
    Misschien op markplaats zo’n oudje kopen.

Bijdrager
    timosterrenkunde

@Vroegah @TheBigZ
    Bol.com had een fout gemaakt eerste dag dat hij op de markt kwam. bij lag voor €80 bij bol.com op tweakers.net stond er een heel veel reacties op. voor 80 of 50 euro prijs verschil had ik een AE gekocht maar voor €120 euro meer niet.

lees hier maar even alle reacties doortweakers.net

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dan liggen de zaken anders. Als ik iets (bijna) gratis kan krijgen dan heeft dat natuurlijk ook zeker een wervende werking. Maar als je eerlijk wilt vergelijken is het dus €150 versus €200.

Bijdrager
    Fireman

Wat als je die nieuwe airport extreme op de eerste verdieping plaatst? Heb je dan wel goed bereik op zolder en op de begane grond?

Ik heb een airport extreme ( een na laatste versie ) op de begane grond en een airport express op de tweede verdieping (om het signaal te versterken op de bovenste verdieping) Ik denk er aan om mijn huidige airports te vervangen voor die nieuwe airport extreme (doel: sneller wifi) en er van uitgaande dat ik voldoende signaal heb voor iPhone’s en iPads + PC’s en smartsphones van de kids.

Ik lees dus verschillende verhalen over de nieuwe airport extreme. Is het ’t waard?

Mijn huidige airports kan ik bij mijn ouders en schoon ouders kwijt om een wifi netwerk op te zetten. Iedereen blij en ik een reden voor een nieuwe airport extreme.

Ps: ik heb een iMac (2008) en een mac mini i5 (2013) kennen die gebruik maken van het snelle wifi wat die nieuwe airport extreme bezit?

Bijdrager
    Yost

Die iMac 2008 zeker niet. Voor de Mac Mini moet je even naar de online specs kijken. Volgens mij is de MacBook Air uit juni die eerste Mac die de nieuwe WIFI-standaard aan kan.

Bijdrager
    lovejapan

Goede middag,
    Ik heb de nieuwe extreme aangeschaft en heb ook nog de oude, kan ik die oude gebruiken om het netwerk uit te breiden, krachtiger maken?
    Mvg, Willy

Bijdrager
    gipsman

De nieuwe heeft de nieuwe ac technologie.
    Wellicht zit er een instelling op genaamd “ac – n/b/g compatible” of iets dergelijks.
    Maar de snelheid zal dan wellicht op de oude norm terugvallen, althans het netwerkdeel dat door de oude
    airport bediend wordt.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.