11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    thegangstur

Airport Extreme…. Beste setup?

Hee mensen,

Ik heb een Airport Extreme gekocht, omdat de verbinding in ons huis op sommige plekken heel laag is.
    Nu zijn er verschillende manieren hoe je m kan instellen. Zelf heb ik hier eigenlijk vrij weinig verstand van dus mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik hem het beste instellen?

Wij hebben zelf: Ipad, mobiels met internet, 2 laptops en 3 computers.
    En het belangrijkste is dat het signaal sterkte beter wordt..

Kan iemand mij hier mee helpen aub???/

Bijdrager
    Melbuuln

Heb zelf ook een Extreme maar heb overal in huis/tuin zeer goed ontvangst.
    Merk wel dat de verbinding met een handmatig “zendkanaal” beter is dan als ik hem op auto laat staan.

Heb een wifi scan gedaan en ontdekte dat de routers hier in de buurt zaten op kanaal 6 of 11 , daarom staan mijn Extreme op kanaal 1.
    Mijn iPad maakt gebruik van de 5Ghz verbinding van de Extreme.

Sinds een paar weken staat mijn Extreme niet meer in de woonkamer naast de kabelmodem (Ziggo) maar heb ik hem 1 verdieping hoger gezet.

Bijdrager
    Mausy

Bij gebrek aan info over welke instellingen je twijfelt, in Airport Utility inloggen op de Extreme en dan de volgende settings werken meestal wel goed (ik gebruik zelf de engelse versie, dus misschien wijken de omschrijvingen wat af van wat je ziet, maar ik denk dat het wel vanzelf spreekt):

Airport – Basestation
    1. Geef het ding een naam en zet een password (niet laten onthouden in je keychain, want dan heeft dat password ook weinig zin)
    2. Automatisch tijd laten instellen : time.euro.apple.com (of andere ntp server naar keuze), tijdzone instellen op Europe/Amsterdam
    3. Setup over WAN uitzetten.

Klik op Opties:
    vinkje aanzetten bij controleren op firmware updates. Frequentie staat bij mij op wekelijks, maar zo vaak zijn er geen updates meer dus maandelijks is ok prima.

Airport – Wireless
    1. Create a wireless network
    2. Geef het netwerk een naam
    3. Radio mode op de automaat
    4. Kanaal selectie ook op de automaat
    5. Beveiliging staat bij mij op WPA/WPA2 Personal. Verzin een sterk wachtwoord, klik op het sleuteltje en Apple helpt je een handje.

Airport – Guest Network
    Zou ik nog even laten voor wat het is, tot je het netwerk zelf behoorlijk hebt ingesteld. Maar het stelt niet zo veel voor wat complexiteit betreft. Het wijst zichzelf.

Airport – Access Control
    idem als Guest network, maar wel complexer.

Internet – Internet Connection
    1. Connect using : Ethernet (zorg dat je een kabel hebt aangesloten tussen je modem en de extreme)
    2. Ethernet WAN Port: Automaat
    3. Connection Sharing: Deel een publiek IP adres.

Internet – TCP/IP
    Dit is je verbinding met de buitenwereld
    1. Zorg dat IPv4 configuratie op DHCP staat (tenzij je ISP anders voorschrijft)
    2. eventueel Domein naame en DHCP Client ID invullen. (ligt aan ISP). Denk maar zo, als je het niet invult en het werkt dan is het goed. Ik zit bij Ziggo en heb bij de Client ID mijn (cp3….-b) ID ingevult.

Internet – DHCP
    Dit is je lokale netwerk
    1. DHCP beginadres: kies er maar een. Ikzelf gebruik 10.0.1.2
    2. DHCP eind adres: Ik heb staan : 10.0.1.18 (zodat er dus 16 gebruikers op het netwerk kunnen). Naar behoefte invullen met een maximum van 255.
    3. DHCP Lease staat bij mij op 1 dag
    Rest heb je (nog) niet nodig

Internet – NAT
    Deze heb ik aan staan op : 10.0.1.253
    Ook NAT mapping staat aan bij mij. Maar ik denk niet dat je het al meteen nodig zult hebben.

Advanced – IPv6
    1. IPv6 mode: Link-local only

Overige settings zijn nog niet van belang. Eerst maar eens kijken of je de boel zo aan de praat krijgt.

Succes

Bijdrager
    Mausy

Oh ja,

En dan ga je naar Systeem voorkeuren – Netwerk en kies je de Airport verbinding:

1. Als het uitstaat dan Airport inschakelen (knop “Turn Airport On”)
    2. Bij Netwerk naam: je netwerk kiezen en als daarom gevraagd wordt het password ingeven (van het netwerk niet van het basestation!)
    3. Airport staus in menubalk laten tonen is zeer aan te bevelen.

Bijdrager
    thegangstur

Bedankt voor de snelle reactie!! xD

Ik zag zelf ook dat het idd een wat “vage” vraag is.. Maar iig bedankt voor alle info.

Ik heb nu wel een probleem, want elke keer als ik op “werk bij” druk dan start de airport opnieuw op en daarna krijg ik een melding van status: “dubbel gebruik van NAT” … heb er al gekeken, maar weet niet wat er mis mee is. Heb het precies zo ingesteld als de info die je gaf.

En nog een vraag: Klopt het dat je een extra netwerk erbij krijgt dan? dus ons huidige netwerk is L**** en als het werkt krijg je dan het nieuwe netwerk van de airport en nog steeds het huidige netwerk? En is de snelheid hetzelfde op beide netwerken of hoort het airport netwerk een stuk sneller te zijn?

groet:)

Bijdrager
    Mausy

Pardon?

Als je al een router hebt, hebben we wat meer info nodig. Onder andere hoe je de boel aangesloten hebt.

1. Blijkbaar is de andere router al als NAT ingesteld dus dan kun je de NAT functie van de Extreme uitzetten.

2. Als je de Extreme niet als router gebruikt, moet je bij Airport – Wireless instellen : Extend a wireless network en de bestaande netwerk naam en password ingeven.

3. De overige instellingen zijn dan mogelijk ook niet meer van toepassing.

Bijdrager
    thegangstur

Hij doet het !!

ik heb m op brugmodus gezet. Weet niet of dat wat uitmaakt? maar hij doet het nu wel.

Dus ik heb nu 2 netwerken die ik kan ontvangen. De eerste is het oude netwerk die we al hadden ingesteld en de 2e is het netwerk dat ik net heb aangemaakt. Klopt dit?

Bijdrager
    Mausy

Klinkt goed, alhoewel mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om het bestaande netwerk uit te breiden (extend).

Dan heet het netwerk overal hetzelfde en kun je ongeacht van de plaats in huis op hetzelfde netwerk en met hetzelfde password gebruik blijven maken van het netwerk.

Ik weet niet goed wat er zou gebeuren als je bijvoorbeeld met een laptop van beneden (in het bereik van netwerk A) naar boven (in bereik van netwerk B) zou gaan. Voordeel van een extended network is dat je laptop dan altijd het sterkste signaal kiest en daardoor is denk ik de verbinding stabieler. Maar dat is wat mij betreft speculatief, want ik heb dat nog nooit geprobeerd.

Bijdrager
    macpro

Dat kan met brugmodus ook prima, zolang je maar dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord gebruikt.
    Hier hangen 2 Airport Extrems aan de router die op deze manier geconfigureerd zijn.
    Werkt zonder problemen.

Bijdrager
    JJmac

@ Mausy Internet – NAT
    Deze heb ik aan staan op : 10.0.1.253

Waarom heb jij deze aan staan, wat doet het precies.

@ Macpro
    Ik gebruik zelf, Deel een publiek IP adres.
    Heb een modem van Ziggo (Cisco) en een AE, de apparaten in huis zijn 2 iMacs, iBook, 2 iPhones, Windows Laptop en een Phillips tv alles gaat draadloos, kan ik dit dan instellen op Brugmodus?

Ik vraag dit omdat mijn verzendsnelheid iedere keer omlaag gaat na een herstart van de AE is het weer goed, misschien dat jij een oplossing weet.

Bijdrager
    macpro

Als je alleen een modem van Ziggo hebt, dan moet je de AE niet op brugmodus instellen.
    Je hebt dan nl. een router nodig en de AE moet die functie in jouw geval afhandelen.
    Dus delen van een publiek IP adres is in jouw geval nodig.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.