13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    FilX

Airport Extreem: problemen met AirTunes en router [opgelost]

Sinds een week in het bezit van een iMac na jaren met windows gewerkt te hebben en ik kan niet anders zeggen dan dat ik niet beter had kunnen doen dan te switchen naar Mac. Een blije switcher dus hier…maar… 1 ding kom ik maar niet uit. Ik heb zo’n beetje alle topics doorzocht die er mee te maken hebben, maar niet 1 duid op mijn situatie en dus geen oplossing gevonden. Het volgende:

Ik heb een Sitecom modem (type DC 213VZ) en een losse Sitecom wireless router (type WL 521R). Daarnaast heb ik een AirportExtreem aangeschaft en deze dient eigenlijk alleen maar voor het wireless streamen van muziek via AirTunes. De internet verbinding loopt via de modem -> router -> iMac.

Afzonderlijk werkt alles prima. Daarmee bedoel ik dat de iMac prima is opgenomen is in het netwerk en het internet werkt prima. Muziek luisteren via AirTunes en dus via de AirportExtreem werkt ook prima en ik heb geen last van de onderbrekingen waar ik veel over lees. Maar… dat is alleen als het afzonderlijk werkt. Als ik muziek luister via AirTunes EN wil internetten gebeuren er rare dingen. De muziek stream wordt onderbroken en ik raak zo’n tweederde van mijn internet bandbreette kwijt. Bij geen internet verkeer loopt de muziek stream zonder problemen en dus bij geen muziek stream heb ik mijn volledige internet bandbreette.

Nou heb ik al veel geprobeerd. Zo heb ik de modem zo geconfigureerd dat de AirTunes geen verbinding kan maken met het internet (geblocked voor internet verkeer). Ook heb ik in mijn router instellen twee groepen aangemaakt, 1 met de iMac met toegang tot internet, en 1 met de AirportExtreem zonder toegang tot internet. Dit leek te helpen, maar toen bleek dat bij elke herstart van de iMac de instellingen opnieuw gesaved moesten worden in de router. Ik heb toen de AirportExtreem een hard reset gegeven en toen liep alles gesmeerd. Muziek werd niet onderbroken en ik kon met de volle bandbreette internetten. Vandaag ging het echter weer mis. Ik installeerde iGrabNews, haalde de headers op van een aantal newsgroups en de muziek ging weer om de zoveel tijd haperen en de bandbreette werd weer voor tweederde ‘ingetrokken’ als er muziek gestreemd werd…

Ik ben inmiddels de weg kwijt. Ik begrijp niet waar het aan ligt. Waarom loopt het internet verkeer nog steeds via die AirportExtreem terwijl dat op alle mogelijke manier in de router geblockeerd wordt. Verder kan ik in de instellingen van de AirportExtreem via het Airport hulpprogramma nergens aangeven dat ik niet wil dat er een internet verbinding gemaakt wordt met de AirportExtreem en die AirportExtreem alleen moet dienen voor het streamen van de muziek via AirTunes.
    Ik heb de laatste updates geinstalleerd, alle reset manieren heb ik inmiddels gehad, en de laatste firmware staat op de Airport Extreem. Wie heeft er een oplossing ?

Bijdrager
    DarkRaverNL

Waarom sluit je de APX niet aan op je internet modem? dan kan je zowel internetten als muziek streamen tegelijk, en zit je niet met 2 draadloze netwerk aangesloten, ik denk dat hij daar een beetje gek van woord, ik zou het eens proberen, stel je internet in op je airport en sluit hem aan op je internet modem, kijk dan eens of je met streamen nog steeds een probleem hebt.

Bijdrager
    FilX

Ik snap je gedachte en meer mensen hebben me dat gezegd, maar het punt is dat mijn modem en de versterker waardoor ik de muziek wil streamen ver van elkaar af staan en er dus weer een kabel getrokken moet gaan worden, een netwerkkabel van de modem naar de APX. Die APX was nou juist de oplossing om geen (extra) kabels te hoeven trekken voor de audio.

Bijdrager
    iJoost

Zitten de twee draadloze netwerken wel voldoende ver uit elkaar? MInimaal zo’n vier kanalen ertussen. En let ook op de kanalen die eventuele andere draadloze netwerken in de buurt gebruiken. (Widget: AirTrafficControl)

Bijdrager
    FilX

Hmmm, das een goeie vraag. Even die Widget geinstalleerd en daar krijg ik maar 1 netwerk. Das ook niet zo raar, want ik heb maar 1 netwerk aangemaakt. Van buren ofzo dus geen last. Ik bedacht me steeds dat als ik 2 netwerken aanmaak ik niet tegelijk kan internetten en muziek streamen, dus vandaar dat ik dat nooit gedaan heb. Is dit een misvatting van mij en moet ik dus 2 netwerken aanmaken, 1 voor internet, 1 voor muziek streamen ?

Bijdrager
    iJoost

Als je twee draadloze netwerken hebt dan zit je Mac op elk moment maar op een daarvan. Tenzij je de netwerken koppelt via WDS (maar dat zou de Sitecom dan ook moeten ondersteunen.) Los daarvan moet je met AirTrafficControl wel gewoon de twee aanwezige netwerken kunnen zien (de widget even uitklappen).

Netwerken aanmaken is iets wat je doet als je Mac zelf voor access-point moet spelen (bijvoorbeeld omdat er geen access-point is). Dat moet je in dit geval dus helemaal niet doen.

Bijdrager
    meibok

het is me niet helemaal duidelijk hoe je het hebt geconfigureerd.

heb je twee losse netwerken gecreeerd of toch niet?
    Probeer eens de APX te configureren als een reguliere dhcp-client in het netwerk van je router.
    ik heb het zo gedaan met een airport express en dat werkt prima.

succes

Bijdrager
    FilX

Well, het zit als volgt:

modem -> router (wireless) -> iMac + Windows Laptop (beide wireless)
    -> AirportExpress -> audio -> iMac via AirTunes

Ik heb, toen ik overstapte van een windows desktop naar de iMac feitelijk aan het netwerk niets verandert. Die iMac pikte het netwerk zelf op en hopa, was online. Daarna de AirportExpress aangesloten op mijn stereo en na het doorlopen van de installatie procedure werkte het. Omdat hij haperde tijdens het streamen van muziek EN internet gebruik bedacht ik mij dat hij kennelijk ook via de APX van het internet gebruik maakte, heb ik mijn router instellingen verandert en de APX vanuit de router geblockeert voor het internet. Dan zou, zo was de gedachte, het internet rechtstreeks van de router naar de iMac lopen en de audio via de APX, dus beide geen bandbreette verlies. Dat leek goed te werken voor een paar dagen, want vanaf vandaag hapert de muziek stream dus weer.

Ik weet te weinig van netwerken om er echt helemaal uit te komen. Ik wil eigenlijk dat die APX niet meer doet dan de audio streamen via iTunes en verder dus niks. Kennelijk gedraagd die APX zich ook als router, maar in de Apple Store waar ik hem kocht zeiden ze dat zoals ik het wilde moest kunnen. Natuurlijk kan ik mijn router eruit gooien en alleen de APX gebruiken, maar dan moet ik dus kabels gaan trekken en dat wilde ik nou juist niet…

Mijn tegen vraag: hoe configureer ik mijn APX als reguliere dhcp-client. Ik heb echt alle instellingen uitgeprobeerd en aan geklikt…

Bijdrager
    iJoost

Je kunt natuurlijk om te beginnen eens in je Mac aangeven dat ie alleen gebruik mag maken van het netwerk van je router.

En dan zou je daarna willen dat je de Airport kan bereiken via het draadloze netwerk van de router. Dus je Airpot zou zich als client moeten gedragen op dat netwerk. Geen idee of dat kan maar je kun het proberen.

Bijdrager
    FilX

Het is volgens mij zo dat het een brandbreette probleem is in mijn Sitecom router. Zou het zo kunnen zijn dat hij al het verkeer (internet en muziek stream) te gelijk niet aan kan ? Als ik vol mijn internet verbinding openzet kom ik met het downloaden vanaf usenet aan een download van ruim 600KB/s. Als ik muziek stream zakt die snelheid naar zo’n 300 KB/s. Het betreft een 11Mbps router… en is dat wellicht te weinig ? Hoe ‘meer’ geluid in de muziek, hoe meer bandbreette ik mis op m’n internet verbinding…

Ik heb mijn Sitecm router inmiddels een harde reset gegeven. Lijkt iets te helpen, want de haperingen zijn weg, bovenstaande is de situatie na de reset. Daarvoor was het verschil tussen bandbreette met en zonder muziek stream nog groter (tot haperen van de muziek aan toe dus).

@ iJoost: Waar en hoe kan ik ‘in’ mijn iMac aangeven dat ie alleen gebruik mag maken van het netwerk van mijn router ?

Iemand enig idee hoe ik mijn APX als ‘client’ kan instellen ?

Bijdrager
    FilX

Shit, ik zie nu pas dat ik in mijn openingspost steeds AirportExtreem heb genoemd, maar dat moet (hoe stom) AirportExpress zijn… oeps… zie onderschrift :| Latere post zijn wel goed trouwens…

Bijdrager
    iJoost

Nou ehm… Waar denk je.;-)

Systeemvoorkeuren > Netwerk > Toon: Airport > Airport > Verbind standaard met: Voorkeursnetwerken

Dan een Voorkeursnetwerk toevoegen.

Onder Opties Voeg nieuwe netwerken automatisch toe uitzetten en misschien wil je daar nog meer instellen. Als geen voorkeursnetwerken zijn gevonden: Vraag alvorens…

Bijdrager
    FilX

Ik ben eruit. Het probleem zat ‘em toch in de beperking van 11 Mbps van de Sitecom router. De 11 Mbsp bleek te weinig voor wat ik wilde; muziek streamen en hevig downloaden tegelijkertijd. Overwogen om een nieuwe router te kopen, maar uiteindelijk toch de modem in de buurt van mijn audio versterker geplaast en de Sitecom router er tussenuit gehaald zodat de APX nu de router is en de muziek streamt. Geen haperingen meer in de audio streams en volle snelheid downloaden, de APX is immers 54 Mbps…

Dank voor het meedenken en alle reacties.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.