11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Gitte65

Airport Extreem maakt geen verbinding met het internet? OPGELOST

Vorige week heb ik een Airport extreem aangeschaft omdat ik graag mijn printers (normale printer en label printer) en externe harde schijf van mijn bureau af wil en beschikbaar wil hebben in een netwerk.
    Vandaag al m’n moed bij elkaar geraapt om het te gaan installeren.
    Dat ging wonderwel goed! Ik had via AE toegang tot het internet en mijn externe HDD.

Alleen toen ik een gastnetwerk wilde installeren ging het mis. Ik kreeg toen de volgende vraag:

Ik heb voor “Ga door” gekozen en sindsdien vermeld het AirPort-configuratie programma dat er geen verbinding is met het internet.

Dat is echter niet het geval, want zodra ik mijn oude router aansluit (zonder het modem opnieuw op te starten) heb ik weer verbinding.
    Heeft iemand hier een verklaring voor? Of nog beter, een oplossing voor?

Wat ook heel vreemd is, is dat ik bij netwerken nu de volgende melding krijg:

Er is niets via de Thunderbolt-bridge aangesloten (geweest); mijn externe was HDD via FireWire aangesloten op mijn iMac.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet?
    Alvast bedankt voor het lezen en de moeite!

Bijdrager
    fred44nl

hoe heb je de AE ingesteld ??
    welk modem heb je en zit daar een router in ??

dat laatste plaatje is wel duidelijk:
    je hebt zowel een utp-kabel, als een wifi verbinding.

Bijdrager
    SunKeeper

Allereerst die Thunderbolt-bridge heb je erbij gekregen door een firmware-update van je Mac. Heeft niets met de AirPort te maken. Waarschijnlijk open je het voorkeurenpaneel weer sinds lange tijd.

Je hebt iets niet goed gedaan bij het instellen van het gastnetwerk. Kun je posten hoe de instellingen van je eigen netwerk en het gastnetwerk nu staan ingesteld? Waarschijnlijk kunnen we de fout er dan zo uitpikken.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat is dat toch: een vraag stellen maar (te) weinig info geven.
    Want voor internet(werk)problemen is het van wezenlijk belang te weten hoe internet je huis binnen komt; dus wat is het voor modem? Is het ook een router? Wie is de provider?

Maar een gastnetwerk kun je in ieder geval niet configureren als de de AirPort in de brugmodus staat.

Bijdrager
    SunKeeper

Het blijft natuurlijk wel een forum waar mensen hun vraag kunnen posten.

Als je zelf wel weet hoe één en ander in elkaar steekt is het natuurlijk altijd makkelijk oordelen dat iemand anders niet genoeg informatie geeft. Weten zij veel.
    Stap voor stap komen we er wel achter.;)

Bijdrager
    fred44nl
    GoeieDag op 11 januari 2014

Maar een gastnetwerk kun je in ieder geval niet configureren als de de AirPort in de brugmodus staat.

waarom dat dan niet ??
    ik kan het gewoon instellen.
    ga alleen niet testen of het ook werkt:)

Bijdrager
    Gitte65

Bedankt voor jullie antwoorden! Zelf denk ik ook dat er iets verkeerd is/was ingesteld, maar wat…. Ik heb verder geen instellingen veranderd.

Even wat extra info:
    Ik maak gebruik van een glasvezelmodem en een aparte/losse router.
    Provider: Telfort

Maar ik heb goed nieuws? Ik heb de i-Mac net opnieuw opgestart :ooms: en nu lijkt alles te werken….
    Gastnetwerk kan ik niet controleren helaas, die heb ik dom genoeg de (zelfde) naam gegeven als die het vorige 2,4 gHz netwerk. Dus dat wil ik straks nog proberen te veranderen.

Krijg nu alleen nog wel de melding:

Wat is wijsheid, bijwerken of niet? Ben bang dat ik weer hetzelfde probleem als net krijg, toen werkte het na het bijwerken niet meer….

En excuses als ik te weinig of verkeerde informatie geef. Het is namelijk inderdaad zoals SunKeeper zegt: weet ik veel? Ik doe mij best en mocht iets niet duidelijk zijn: vraag dan aub om extra info. Het is echt geen kwestie van luiigheid van mijn kant.

Bijdrager
    SunKeeper

Hetgeen wat je kan bijwerken is de firmware van de AirPort Extreme.
    Hoeft op zich niet als je het niet wilt. Maakt ook niet uit als je het wel doet. Je kunt achteraf zelfs terug naar eerdere versies.

De term bijwerken wordt zowel gehanteerd wanneer nieuwe instellingen worden opgeslagen, alsook wanneer je de firmware bijwerkt. Terwijl het totaal niet hetzelfde is. Je instellingen blijven overigens keurig staan wanneer je de firmware bijwerkt.

Bijdrager
    Gitte65

Dank je wel SunKeeper! Het betrof inderdaad het bijwerken van de firmware.
    Dat heb ik toch maar gedaan en heb daarna het gastnetwerk juist ingesteld. Ik moest daarna wel weer bijwerken maar dat is dit keer gelukkig voorspoedig verlopen!
    Alles werkt en de beide printers kunnen zelfs gedeeld worden met de Windows-computer van mijn vriend!
    Helemaal geweldig.

Bedankt voor jullie hulpvaardigheid!

Bijdrager
    GoeieDag
    SunKeeper op 11 januari 2014

Het blijft natuurlijk wel een forum waar mensen hun vraag kunnen posten.

Uiteraard, daarom vraag ik er ook naar.

Fred: je kunt het inderdaad het gastnetwerk aanzetten, maar het werkt alleen als de AirPort de router is:

The DHCP and NAT option in AirPort Utility application > Network tab > Router Mode (default mode) must be selected on your primary base station, and Off (Bridge Mode) should be selected for any other AirPort base stations on the network.

http://support.apple.com/kb/HT3477

Bijdrager
    SunKeeper
    Gitte65 op 11 januari 2014

Alles werkt en de beide printers kunnen zelfs gedeeld worden met de Windows-computer van mijn vriend!

No problem.
    Overigens kom je zelfs verder, mij is het nog nooit gelukt een gedeelde printer op een Windows-PC toegevoegd te krijgen.

Zo zie je maar waar de leek beter in kan zijn…:D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.