7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    McMeller

AirPort Express toevoegen in Woning lukt niet

Vandaag (pas) heb ik een AirPort Express bijgewerkt zodat deze compatibel is met AirPlay 2. Ik wil deze nu ook toevoegen aan Woning. De AirPort wordt gevonden (ook niet altijd, moet het vaker proberen), maar het toevoegen mislukt.

De AirPort is zo ingesteld dat deze alleen met ethernet verbinding maakt met het netwerk. De wifi-functie is uitgeschakeld. Ik heb de AirPort al eens volledig opnieuw ingesteld. AirPlay werkt wel gewoon.

Moderator
    Night

Is het niet de hele achterliggende gedachte van Woning dat alles draadloos verloopt? Misschien dat het helpt om WiFi aan te zetten op de AE.

Bijdrager
    McMeller

Bedankt voor het meedenken. Tja, in principe klopt dat wel maar dat geldt ook voor AirPlay en AirPrint, wat prima over ethernet werkt.

Maar, ik heb het natuurlijk wel even geprobeerd. Helaas geen verschil.

Moderator
    Night

Dan weet ik het zo 1-2-3 ook even niet. Iemand anders?

Bijdrager
    Webarcher

Staat AirPlay wel aan op de AirPort ?

Bijdrager
    gipsman

Is het een aiplay van de laatste (2012) generatie, dus niet de vroegere plugin versie ? Want het moet wel deze zijn, denk ik. Update naar iOS12 gedaan?

Ik dacht ook dat het via wifi moet lopen. Heb je effectief een device ( bv. speakers aangesloten op die AE) en kan je die dan laten spelen via die AE? Heb je de AE in een kamer geplaatst? Je kan in de home app een kamer aanmaken en daarin devices plaatsen. Als het maar 1 is, of 2 in stereo, dan speelt/spelen die gewoon als je aanklikt, teminste, als je een bv. apple music, youtube of een radiozender activeert. Als je analoge speakers op de AE aansluit, dan gaan die uiteraard niet zelf zichtbaar zijn in de AE in de woning app, maar als je de AE waar die speakers op aangesloten zijn, kiest als geluidsbron, bv. op een mac of iPhone, en je speelt muziek in bv. youtube dan gaat dit werken, zowel in airplay1 als in airplay2.

Bijdrager
    McMeller

Is het een aiplay van de laatste (2012) generatie, dus niet de vroegere plugin versie ? Want het moet wel deze zijn, denk ik.
    Die moet het inderdaad zijn, en is het ook. Voor de oudere AirPort Express was geen update, en ik heb de mijne bijgewerkt. En de AirPort liet zich dus wel zien in Woning als nieuw apparaat, ik kon hem alleen niet toevoegen.

Update naar iOS12 gedaan?
    Ja, we werken met iOS 12, en toen ik de vraag stelde ook al met de laatste beta van Mojave. Dat zou overigens niet mogen uitmaken want AirPlay 2 is er sinds iOS 11.4.

Ik dacht ook dat het via wifi moet lopen.
    Nee, dat is niet zo.

Heb je effectief een device ( bv. speakers aangesloten op die AE) en kan je die dan laten spelen via die AE?
    Ja.

Heb je de AE in een kamer geplaatst? Je kan in de home app een kamer aanmaken en daarin devices plaatsen. Als het maar 1 is, of 2 in stereo, dan speelt/spelen die gewoon als je aanklikt, teminste, als je een bv. apple music, youtube of een radiozender activeert.
    Nee, want zo ver kwam ik nog niet. Dat kan pas nadat de AirPort Express in Woning is opgenomen en dat is nu net wat niet lukte.

Als je analoge speakers op de AE aansluit, dan gaan die uiteraard niet zelf zichtbaar zijn in de AE in de woning app, maar als je de AE waar die speakers op aangesloten zijn, kiest als geluidsbron, bv. op een mac of iPhone, en je speelt muziek in bv. youtube dan gaat dit werken, zowel in airplay1 als in airplay2.
    Ik snap niet zo goed wat je hier allemaal zegt, maar ik weet dat ik de AirPort Express als AirPlay-apparaat te zien moet krijgen en niet, bijvoorbeeld, de naam van het stereosetje wat erop aangesloten is. Bovendien werkte AirPlay prima, alleen het toevoegen aan Woning lukte niet.

Maar, tot zover het antwoord op al je vragen, waarvoor dank. Het is inmiddels gelukt en het was echt een vreemd probleem. Één van onze HomeKit-accessoires was weggevallen. Naar ons idee op het moment dat we met de AirPort Express gingen rommelen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Dit accessoire wilden we vanmiddag weer toevoegen. We scannen de code, de iPhone denkt even na, en in plaats van de betreffende lamp vindt hij de AirPort Express, die we succesvol kunnen toevoegen. Dat hebben we tot twee keer toe kunnen reproduceren. Vervolgens de AirPort maar even uitgezet en de lamp gereset. Toen konden we de lamp gewoon toevoegen, en daarna de AirPort ook, zonder verdere problemen. Alleen de lamp resetten was waarschijnlijk voldoende geweest en misschien hangt het samen met de herstart van de router, onlangs. Iets met een IP-conflict ofzo.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.