22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    kvnieuw

Airport Express schakelen op andere router

Beste,

Is het mogelijk om de Airport Express te verbinden via een LAN kabel met een router waar de WAN kabel in aankomt en op het gelijkvloers wi-fi voorziet.

De Airport Express zou dan dienen om
    – wi-fi netwerk op te zetten op vierde verdiep (afstand te groot om met eerste router te werken)
    – via airplay muziek naar boksen te streamen

Nu vroeg ik mij af of dit mogelijk is aangezien de eerste router geen Airport toestel is..

Met vriendelijke groeten,
    Kenneth

Bijdrager
    readefries

Ja, dat kan. Je moet er wel op letten dat je de AE het netwerk laat uitbreidden. Als je namelijk de AE een nieuw netwerk laat opzetten, kan dit voor routeringsproblemen zorgen.

Bijdrager
    Timvdwijst

Ja het kan wel Maar dan kan die niet het maximale internet uitzenden
    Ik heb het ook Heb op de hoofd router 50 mb internet
    op airport 26MB

Bijdrager
    macpro

@glitch: je kunt de AE prima een nieuw netwerk laten opzetten. Dat werkt probleemloos en is ook een door Apple aanbevolen optie. Zorg er dan voor dat het nieuwe netwerk dezelfde SSID en hetzelfde WPA/WPA2 wachtwoord als het bestaande netwerk heeft. Dan kun je door het huis lopen en kiest het draadloze apparaat zelf het sterkste basisstation zonder dat je iets van de overgang merkt.

Bijdrager
    readefries

@macpro nee, dat is de verkeerde optie. RFC1918 verbiedt routering van RFC1918 ip adressen (10, 192 en een deel van 172 range. Darnaast heb je nog experimentele adressen die niet gerouteert mogen worden.)

Doe je dit wel, dan haal je jezelf problemen op de hals. Standaard zal een nieuwe AE bij het vinden van een RFC1918 adres op de WAN-poort zelf bridging aanzetten, mits de AE nog niet ingesteld is.

Bijdrager
    readefries

@macpro nee, dat is de verkeerde optie. RFC1918 verbiedt routering van RFC1918 ip adressen (10, 192 en een deel van 172 range. Darnaast heb je nog experimentele adressen die niet gerouteert mogen worden.)

Doe je dit wel, dan haal je jezelf problemen op de hals. Standaard zal een nieuwe AE bij het vinden van een RFC1918 adres op de WAN-poort zelf bridging aanzetten, mits de AE nog niet ingesteld is.

Bijdrager
    fred44nl

oh, oh, oh,
    voor de zoveelste keer wordt het maken van een nieuw netwerk en/of het uitbreiden door elkaar gehaald:)
    zo ook hier.
    als je een AE in een bestaand netwerk wil hangen, dan moet je
    a) een nieuw netwerk aanmaken.
    b) dezelfde SSID gebruiken.
    c) hetzelfde wachtwoord gebruiken.
    d) èn DHCP èn NAT uitschakelen, d.w.z. brugmodus gebruiken.

@macpro
    wat je zegt, klopt dus bijna.
    alleen moet de 2e router in brugmodus staan.

@glitch
    je blijft hameren op het verbod om lokale adressen te routeren.
    ik heb uren besteed om dat in RFC1918 terug te vinden.
    kun je me aan een goeie link helpen ??

Bijdrager
    readefries

Google, eerste hit op RFC1918:D

http://tools.ietf.org/html/rfc1918.

Zoals alle RFC, zijn ze bedoeld om afspraken te maken over hoe te communiceren. In RFC1918 is afgesproken welke IP-adressen gereserveerd zijn voor local nets en hoe met deze local nets om te gaan.

Bijdrager
    readefries

B.t.w. het gebruik van hetzelfde wachtwoord en SSID zorgt er niet voor dat je verbinding wordt overgedragen, hiervoor is WDS. Het nadeel van WDS is echter dat de fabrikanten het niet 100% uitwisselbaar hebben gemaakt waardoor je bijna altijd bent aangewezen op het inrichten van je netwerk met dezelfde hardware leverancier :/

Het gebruik van de term ‘een nieuwe netwerk aanmaken’ impliceert het gebruik van nieuwe netwerkmasker en IP-range. Maar volgens mij bedoel je hiermee het spoofen van een bestaand SSID, wat ook wel eens voor andere toepassing wordt gebruikt (kijk maar eens in de buurt van een McDonalds of andere plek waar gratis internet wordt aangeboden…)

Bijdrager
    fred44nl
    glitch op 28 augustus 2012

Het gebruik van de term \’een nieuwe netwerk aanmaken\’ impliceert het gebruik van nieuwe netwerkmasker en IP-range. Maar volgens mij bedoel je hiermee het spoofen van een bestaand SSID, wat ook wel eens voor andere toepassing wordt gebruikt (kijk maar eens in de buurt van een McDonalds of andere plek waar gratis internet wordt aangeboden…)

kijk nou eens naar het middelste plaatje hierboven:)
    daar staat “Maak nieuw netwerk aan”
    wat dat officieel impliceert, doet hier weinig ter zake.
    het is de manier, waarop je een AE of TC moet instellen, als je die wil toevoegen aan een bestaand nertwerk.

die RFC had ik ook gevonden en ook doorgelezen.
    helaas zie ik daar niet in staan dat het verboden is om locale adressen te routeren.
    en dat het werkt, bewijst het draadloze netwerk op de camping, waar ik regelmatig verblijf.
    daar is Ă©Ă©n internet-aansluiting (zeelandnet) – een kabelmodem – router (192.168.x.x) en daar achter een 172.x.x.x netwerk.
    verboden of niet, het werkt gewoon:)

Bijdrager
    Goodheart

@fred44nl

Die 172 range betekent over het algemeen dat je van het gastnetwerk gebruik maakt. Een soort draadloos VLAN, waarmee je alleen naar internet kunt.

Ik denk dat de term ‘nieuw netwerk aanmaken’ slaat op het feit dat je niet het bestaande *draadloze* netwerk uitbreidt, maar een nieuw draadloos netwerk aanmaakt, zodat je het volle bereik van je AE hebt.

Als je SSID en wachtwoord hetzelfde houdt en ‘brugmodus’ kiest krijg je een IP-adres in dezelfde range als de oorspronkelijke router uitdeelt.

Bijdrager
    fred44nl
    Goodheart op 28 augustus 2012

Die 172 range betekent over het algemeen dat je van het gastnetwerk gebruik maakt. Een soort draadloos VLAN, waarmee je alleen naar internet kunt.

hier niet hoor.
    met IP scanner home krijg ik bijv. ook 192.168.100.1 te zien.
    die kan ik openen in Safari en blijkt een Cisco EPC3212 te zijn.
    ik krijg ook bijv. 192.168.1.103 te zien; dat lijkt een pc te zijn.
    alle apparaten in 192.168.x.x kan ik met ping gewoon bereiken.

Ik denk dat de term \’nieuw netwerk aanmaken\’ slaat op het feit dat je niet het bestaande *draadloze* netwerk uitbreidt, maar een nieuw draadloos netwerk aanmaakt, zodat je het volle bereik van je AE hebt.

wat bedoel je met “het volle bereik” ??
    ik heb thuis een AE achter m’n kabelmodem (zonder router) hangen.
    deze maakt een netwerk aan, compleet met DHCP en NAT.
    daar achter hangt nog een AE.
    die maakt ook een netwerk aan, maar dan in brugmodus (zie afb. hierboven).

Als je SSID en wachtwoord hetzelfde houdt en \’brugmodus\’ kiest krijg je een IP-adres in dezelfde range als de oorspronkelijke router uitdeelt.

een AE in brugmodus geeft geen ip-adressen uit, dat doet de voorliggende AE, die niet in brugmodus staat.

Bijdrager
    readefries

Because private addresses have no global meaning, routing information
    about private networks shall not be propagated on inter-enterprise
    links, and packets with private source or destination addresses
    should not be forwarded across such links. Routers in networks not
    using private address space, especially those of Internet service
    providers, are expected to be configured to reject (filter out)
    routing information about private networks. If such a router receives
    such information the rejection shall not be treated as a routing
    protocol error.

Bladzijde vier, tweede paragraaf.

Bijdrager
    readefries
    Goodheart op 28 augustus 2012

@fred44nl

De prefixes van IP-ranges hebben geen specifieke betekenis. Je mag ze gebruiken zoals je zelf wilt.

Bijdrager
    smeerbartje

Zijn we het er al over eens hoe we nu het volgende moeten bereiken?

1. Router: Dlink 655
    2. kabeltje van router naar Airport Express
    3. Airport Express moet het bestaande netwerk uitbreiden. Dus vanaf de KABEL uitbreiden.

Hoe doe ik dit op de door Apple/netwerk pro’s voorgeschreven manier?

Bijdrager
    kvnieuw

Nog steeds niet gelukt om de Airport in te schakelen.. Ik gebruik de instellingen zichtbaar in de afbeeldingen hieronder:

Dit levert een Airport Express op die afwisselend groen licht geeft en dan terug knipperend oranje… Het probleem blijft hetzelfde, internettoegang is niet mogelijk. De B-Box heb ik al afgelegd, kabel verstopt naar andere poort en zo proberen configureren.. Werkt allemaal niet.

Concrete vragen:
    – Hoe stel ik het IPv4 adres in en de DNS server waarde?
    – Is de aanpak om statisch te werken correct? (Geen DHCP, PPPoE..)
    – Correct om sowieso met Bridge Mode te werken?
    – Zijn er eventueel aanpassingen nodig in de instellingen van de B-Box? Deze is nog standaard zoals hij geĂŻnstalleerd werd? Ik veronderstel van wel, want het gelijkvloerse verdiep kan hun Philips model wel perfect configureren in de huidige configuratie…
    – Kan je op Ă©Ă©n of andere manier dieper in de Airport gaan configureren? Zoals bij andere modems met http://192.168.1.1 of dergelijke…

Alvast bedankt om mij te proberen helpen maar het probleem is nog niet opgelost..

Bijdrager
    fred44nl

subnetmask is nie helemaal goe nie.
    255.255.255.0 lijkt mij beter.

Bijdrager
    kvnieuw

Aangepast naar de opgegeven waarde : 255.255.255.0 maar geen verbetering..

Bijdrager
    fred44nl

“afwisselend groen”
    is de kabelverbinding dan wel in orde ??

Bijdrager
    kvnieuw

Nee, als we de ethernet kabel rechtstreeks in de laptop plaatsen, kunnen we perfect op internet.

De Express is ook getest geweest in de winkel dus daar zit het probleem ook niet. Ik voeg de instellingen van de b-box toe in afbeelding:

Bijdrager
    kvnieuw

Verder nog deze screenshots:

Hopelijk kan dit helpen een beeld te vormen van ons probleem..

Bijdrager
    fred44nl

Het vreemde aan afb. 1 is dat het ip-adres 192.168.1.24 is.
    Dat betekent dat het geen vast ip-adres is, want eerder heb je 192.168.1.3 genoemd.
    Of dat veel uitmaakt, weet ik niet.

Vreemder is, dat er staat “status Ethernet unplugged”
    Dan zou je toch denken dat de kabel er niet goed in zit.

Het vreeemde aan afb 2 is dat er bij internet “disconnected” staat.
    Ik zou denken dat daar “connected” zou staan, ook al heeft de AEx geen verbinding.
    Maar dat weet ik niet zeker:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.