30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

Airport Express of toch XS4all bellen?

Beste Appleaddicts,

Onderstaande komt uit het snelle vragen, snelle antwoorden topic:

Mac op 25 maart 2011

Q72: Ik verhuis binnenkort naar een verdieping hoger. Nu is het nadeel dat de modem die beneden staat niet genoeg bereik heeft daarboven. Nu de vraag. Zou een Airport Express op die kamer dit kunnen verhelpen?

Afroman op 28 maart 2011

A73

Ja, maar dan vervang je wel je huidige router ermee. Als het een Airport Extreme is kan de Express toegevoegd worden voor meer bereik.

Mac op 28 maart 2011

Je kan hem toch ook gebruiken als extensie van je netwerk? De vraag is vooral. Als er in die kamer slecht bereik heeft, heeft zo\’n Express dan ineens wel bereik en kan ik zo het netwerk daar versterken? Of moeten we XS4all bellen dat we een modem willen die verder kan uitzenden?

We hebben nu geen router in huis, maar enkel een Fritzbox van XS4all.

Hostyle op 29 maart 2011

A73: je kunt een AE gewoon inzetten om je bereik te boosten. Houdt er wel rekening mee dat de algehele performance van het netwerk iets naar beneden gaat. Ik maak gebruik van een soortgelijke set-up, alleen dan met twee AE\’s, één als router en één als booster.

Uitleg van de situatie:
    We hebben nu een Fritzbox modem van XS4all. Deze voorziet ons allemaal van een IP adresje via Wifi. Ik ben nu aan het verhuizen naar een verdieping hoger. Helaas reikt het signaal van de modem niet ver genoeg.
    Nu dacht ik dus. Misschien dat een Airport Express dit probleem kan verhelpen. Maar ik vraag mij af. Als je daarboven het signaal met een iPhone of Mac niet kan vangen, kan een Airport Express dat dan wel?
    Of moet ik om het echt op te lossen gewoon XS4all bellen om te vragen om een modem die meer bereik heeft?

De Airport Express heeft natuurlijk nog wat extra voordelen. Muziek en printen vanaf je luie stoel is ook prettig.:wink:

Bijdrager
    Stirf

Welk type Fritzbox heb je?

Bijdrager
    Tjerker

Bel xs4all – vraag advies – mac fans daar sinds lange tijd…

Moderator
    Mac Daddy

De WLAN 7340

Bijdrager
    Stirf

Helaas. Ik heb hier namelijk nog een 7170 liggen.

Bijdrager
    madcat

is het 1 verdieping of meer, zelf heb ik ook een fritzbox (nog de oude) met daar achter een airport extreme, en deze heeft 2 verdiepingen daar boven nog gewoon bereik.
    maar over het algemeen, als je met een macbook geen bereik heeft zal de airport op dat punt het ook niet hebben, dus als je 3 etages naar boven wilt zal je halve wege een airport express moeten zetten.
    een ander alternatief is een kabel trekken.

Bijdrager
    trabant

Kun je door zo’n ?”-stroompijp een Cat.6 STP- of FTP*-kabel naar boven leiden, die bij een contactdoos naar buiten laten kopen en er dan een RJ45 stekker op knijpen? Daar prik dan een Airport Express in. Andere uiteinde in de FritzBox.
    Ja, het kan eleganter, maar het is Amsterdam en geen nieuw pand. Toch?

[size=2]*Shielded Twisted Pair en Foiled Twisted Pair hebben een betere afscherming dan de standaard UTP (unshielded). Cat.5e en Cat.6-kabels kunnen ook gigabitsnelheden aan.[/size]

(en trek het beheer, qlier en metwitlof eens aan de jas over een fatsoenlijk previewfunctie, dit is volslagen ruk)

Bijdrager
    Lexis

Oei, trabant maakt een zeldzame taalfout!;)

Daar prik JE dan een Airport Express in. Jaja.

[/grammarnazi]

Bijdrager
    trabant

Ik geef het ontbreken van een deugdelijke voorvertoning de schuld. Zonder die preview moet je in een reeds gepost bericht gaan zitten knoeien en dat werkt een stuk gestreßter.

Moderator
    Mac Daddy
    madcat op 29 maart 2011

is het 1 verdieping of meer, zelf heb ik ook een fritzbox (nog de oude) met daar achter een airport extreme, en deze heeft 2 verdiepingen daar boven nog gewoon bereik.

maar over het algemeen, als je met een macbook geen bereik heeft zal de airport op dat punt het ook niet hebben, dus als je 3 etages naar boven wilt zal je halve wege een airport express moeten zetten.

een ander alternatief is een kabel trekken.Dus jij zegt dat XS4all bellen voor een sterkere modem ook niet veel nut heeft, maar dat we met we met z’n allen (studentenhuis, waarvan het merendeel geen student meer is) beter een router kunnen aanschaffen die verder reikt? Of kan XS4all ook een betere modem leveren?

Kabel trekken ga ik niet aan beginnen. Het is niet een oud Amsterdams pand, maar een redelijk nieuw huis in west trabant.:wink:

Bijdrager
    Pieterr

Kabel trekken hoeft ook niet.
    Beneden een homeplug in het stopcontact (plus ethernetkabel naar de fritzbox), boven de (draadloze) homeplug in het stopcontact, en klaar is daddy
    http://tweakers.net/pricewatch/269071/devolo-dlan-200-av-wireless-n-starter-kit.html

Moderator
    Mac Daddy

Maar is een router die sterker uitzendt niet goedkoper? Geen idee hoeveel die kosten hoor.

Bijdrager
    mark-a-mac

Nee. Klik maar eens door op de tweakers-site (op PowerLine). Rond de €70 plus een elcheapo router die als WAP moet dienen, klaar is Kees. Voor dat geld koop je echt geen goede, veelzijdige router die ook nog voldoende zendvermogen met zich meebrengt. Plus je resultaat is met een extra WAP hoogstwaarschijnlijk beter.

Moderator
    Mac Daddy

*KICK*

Goed. Inmiddels zit ik al een tijdje in de kamer. Gisteren heeft een huisgenoot gebeld en die heeft een nieuwe firmware op de Fritzbox gezet. Als het na het weekend niet is verbeterd, moeten we weer bellen. Voor nu lijkt het erop dat de modem een redelijk stabiele verbinding geeft.

En wat mooi is, is dat op de plek waar mij bureau staat de dekking erg goed is. (Windows 7 noemt het Excelent) Maar op de bank is het bereik miniem, of eigenlijk gewoon niets.

Maarrr. Dan zou ik dus een Airport Express kunnen kopen en die bij het bureau aansluiten. Dan zou het netwerk in de rest van de kamer sterker moeten worden toch?

Bijdrager
    SunKeeper

Er ligt geen internetkabel in je kamer als ik het goed lees?

Een AirPort Express kan alleen een netwerk draadloos uitzenden als het van een andere draadloze AirPort af komt. (WDS)

Als je het vanaf een andere router wilt doen, (Fritzbox) zul je daar een kabel op moeten aansluiten, en daar de AirPort op aansluiten. Dat kun je wel het netwerk ‘roamen’, dus aan het bestaande netwerk aanmelden, en dan het internet uit de aangesloten kabel draadloos maken.
    Je hebt dan ook meteen de beschikking over de USB-poort voor een printer, en de audiopoort voor AirPlay.

Helder? Ik weet niet precies of je dit bedoelde.

Moderator
    Mac Daddy

Nee. Ik bedoelde dat je zou zeggen: Ja. Natuurlijk werkt dat zo. Gewoon pluggen en klaar is Daddy! Maar
    helaas. Het is de harde realiteit waarin Apple weer es een blokkade heeft neergezet.

Fantastisch dat Apple spul dat samenwerkt, maar je moet wel eerst alles hebben, wil je er het gemak van hebben.

Ik zal het dus met zo’n Powerline oplossing moeten doen? Wat is de juiste naam daarvoor? Maar er is zoveel keuze en prijzen daarin. Waar moet ik op letten?

Ik wil dus zo’n ding beneden in de FTP aansluiting drukken en die in het stop contact en op mijn kamer eentje in het stopcontact die dan mijn kamer voorziet van een sterker draadloos netwerk. Dat moet toch werken?

Vertel mij wat ik daarvoor nodig heb en op welke puntjes ik moet letten?

Bijdrager
    SunKeeper

Een van de betere elektronicazaken zoals de MediaMarkt, of een andere vergelijkbare winkel, weet wel waar je het over hebt als je zegt dat je een ”homeplug set” nodig hebt.

Het ziet er zo uit:

Tast wel in de buidel, want je bent al snel 50-80 euro kwijt daarvoor. Verschillen zitten in de doorvoersnelheid, maar 100 Mbits is voldoende, want sneller gaat het toch niet door je kabels.

Dan sluit je daar je AirPort Express op aan, en dan kun je die instellen om deel te nemen aan het bestaande netwerk wat de router (Fritzbox) heeft opgezet.

Nu weet ik niet precies of Apple dat ‘brugmodus’ noemt, of ‘neem deel aan bestaand netwerk’. Dat zul je even moeten bekijken als je de spullen hebt.

Een belangrijke tip: steek de netwerkstekker in je AirPort voordat je hem opstart. Bij het eerste keer opstarten zet de AirPort zelf een tijdelijk draadloos netwerk op, daarna kun je met het AirPort-configuratieprogramma het apparaat vinden en instellen.

Wanneer het dan is ingesteld, en de AirPort start opnieuw op, moet je er even op letten dat je op je MacBook Pro naar het bestaande netwerk switcht. ( een stap die vaak wordt vergeten, en dan kan het configuratieprogramma de AirPort niet meer vinden)

Als het goed is functioneert die dan als draadloos access point voor je bestaande netwerk. (d.w.z. hij zet het internet uit het kabeltje om in een draadloos signaal)

Misschien wist je sommige dingen al, maar beter teveel uitgelegd dan helemaal niet.:wink:

Edit: het is niet Apple die een blokkade zet, maar andere fabrikanten en internetproviders die geen dure routers willen maken/kopen uit angst dat het niet verkocht wordt, of er te weinig winst op wordt gemaakt.

Diegene die de WDS (Wireless Distribution System) hebben gemaakt (het draadloos ontvangen, versterken, en doorsturen van een Wi-Fi-signaal) zien daar graag geld voor terug, en dus is het product duurder wanneer een apparaat WDS aan boord heeft.

En een fabrikant zou een fabrikant niet zijn, als ze niet zouden willen dat je al je producten bij die fabrikant aanschaft. Gevolg: er wordt met allerlei excuses tussendoor vaststaande standaarden doorgewrongen, om maar te zorgen dat het ene modem wel met de andere router (verschillende merken) samenwerkt, maar dat het allemaal net iets minder soepel loopt, dan wanneer dat modem en router van hetzelfde merk zouden zijn geweest.

En Apple doet daar net zo hard aan mee, zo duurt het verbinden van een Mac met een AirPort Express/Extreme/Time Capsule ook een stuk minder lang, dan het verbinden met een router van een ander merk.
    Onder de noemer: technische verschillen. Jaja, en dat moeten we maar geloven, ondertussen wil Apple alleen maar dat je ook een router koopt bij hun, naast je Mac. Kunnen ze die winst weer in hun eigen zak steken.

Moderator
    Mac Daddy

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen Airport Express. Is het ook mogelijk om zonder Airport Express met zo’n Homeplug set het netwerk te versterken? Ik heb niet zoveel zin om nu ineens (misschien) 2×80 euro uit te geven.

Dan kan ik in de toekomst nog eventueel een Airport Express kopen voor die extra’s. Voor nu is het versterken van het netwerk van belang.

Bijdrager
    stavos

MD, is er niet ergens een AE beschikbaar in je omgeving die je kan lenen om het te testen?

Moderator
    Mac Daddy

Niet dat ik weet nee. Op mijn werk hebben we een Airport Extreme, maar die regelt toch vrij belangrijk netwerk verkeer. Die kan dus niet ff weg.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Netwerkapparatuur is schreeuwend duur, helemaal juist.

Maar ja, je wilt een sterker signaal, dus dan moet je daar weer apparaten voor aanschaffen.

Een homeplug set is alleen een oplossing om van je bestaande kabels (in de muur, de elektriciteit) een Ethernet kabel te maken. Niets meer, niets minder.

Dus voor draadloze technologie moet je er weer een ander apparaat aan hangen. Dit kan ook je MacBook Pro zijn, als je wilt. Alleen staat die dan wel aan de Ethernet-kabel vast, dus minder mobiel.

Moderator
    Mac Daddy

Ooh. Maar met mijn Winblows PC moet het ook lukken? Die staat hier gelukkig ook nog. Moet ik het wel daarna voor elkaar krijgen om uit die Windows 7 machine een uitzenden netwerk te krijgen natuurlijk.

Bijdrager
    SunKeeper

Oei, dat is in Winddoos een heel wat moeilijker verhaal. In Mac OS X is het 2 klikken.

Als ik tijd heb morgen, ga ik dat voor je nazoeken, op dat gebied heb ik Winddoos 7 nog niet bekeken.

Maar je hebt wel een draadloze kaart en een netwerkpoort daarop? Dan moet het lukken, als het systeem ook mee wilt werken.

Edit: een nadeel is dat je dan een losstaand netwerk maakt, wat wel internet doorgeeft, maar geen netwerkbronnen. Ik weet verder ook niet of je netwerkbronnen gebruikt, die buiten jouw kamer in het netwerk hangen.

Moderator
    Mac Daddy

De PC heeft een UTP aansluiting en een USB WiFi dongle met daarop een sterkere antenne. Dus die ontvangt meer, dan de standaard klein die erop zat. Kan die dan ook meer uitzenden?

Maar kan ik dan zo mijn netwerk versterken, of enkel een netwerkbron aanmaken? Het ontvangst is namelijk bij mijn bureau prima. Het probleem zit hem dat ik op de bank (andere kant van de kamer) met iPhone en eventueel MBP geen/weinig ontvangst heb.

Bijdrager
    SunKeeper

Je laat dan enkel je PC de bedrade internetverbinding doorsturen via Wi-Fi.

Zoals ik al zei: je maakt dan een nieuw netwerk aan, waarop je gewoon kan internetten.

Goed nieuws met een klein minpuntje in de test die ik hier net doe. (het stukje met de MacBook is alleen maar om jouw situatie na te bootsen)

Een overzicht van de opstelling bij mij:

Modem —- AirPort Express (((()))) MacBook —– PC ((((())))) iPhone.

En dan staat —– voor bedraad, en ((((()))) voor draadloos.

Wat ik heb gedaan: op mijn MacBook komt draadloos internet binnen, en dat heb ik gedeeld via de Ethernet-poort.

Ethernetkabel tussen de MacBook en de PC.

—————-bij jou komt de Ethernetkabel hier nu uit de homeplug set i.p.v MacBook———

Op de PC (Windows 7 Professional) heb ik gedaan:

1. Start > Configuratiescherm > Netwerk en internet > Netwerkcentrum > (dan links in de balk> ”Adapterinstellingen wijzigen”.

2. Houd dan Control ingedrukt, en klik de bedrade en de draadloze verbinding allebei aan.

3. Klik dan rechts op 1 van de 2 (maakt niet uit welke) en kies de enige optie die nog beschikbaar is in het menu: ”Verbindingsbrug maken”.

Er verschijnt dan een extra verbinding, dit kan even duren.

4. Daarna moeten we nog de draadloze adapter een netwerk laten maken.
    Ga daarvoor terug naar het Netwerkcentrum en kies onder de regel ”De netwerkinstellingen wijzigen” de bovenste optie.

5. Die heet ”Een nieuwe verbinding of een nieuw netwerk instellen”. Klik daarop.

6. Kies vervolgens de onderste optie ”Draadloos ad-hocnetwerk (computer-naar-computer) instellen”.

7. Klik Volgende, nogmaals Volgende.

8. Vul dan een netwerknaam in, hoe je het draadloze netwerk wilt noemen.

Nu komt een ander puntje: met beveiliging lukte het me niet om met mijn iPhone op het netwerk in te loggen, maar zonder beveiliging kon ik prima internetten.

Dat is iets wat je even zult moeten uittesten, of je het met beveiliging ook aan de gang kunt krijgen. Eventueel WEP, als WPA2 niet goed lukt.

Om het netwerk weer te verwijderen, klik je rechtsonder op het netwerkicoon in je taakbalk. Je ziet dan de naam van het draadloze netwerk staan. Klik erop, en daarna op de knop die dan verschijnt, ”Verbinding verbreken” (o.i.d.) Het netwerk is dan weg.
    Vervolgens kun je vanaf stap 4 het instellen weer opnieuw doen.

Dan heb je een eigen sterk draadloos netwerk, waarmee je op alle apparaten snel draadloos internet mee kunt krijgen.

En je kan zelfs nog 1 bedraad apparaat aansluiten, wanneer nodig, als je nog een derde Ethernetkabel hebt liggen.
    Doormiddel van je MacBook Pro > Systeemvoorkeuren > Delen > Internetdeling > ‘Deel de verbinding via AirPort’, ‘met computers die gebruik maken van Ethernet’.
    Jaja, als je weet hoe je het moet instellen zijn er mogelijkheden te over!:lol:

Een beetje rennen op 1 been, maar wellicht tijdelijk, als je later besluit om een AirPort Express te kopen.

Succes, en laat maar even weten wat je ervan vindt.:smile:

Edit: na 1000x verbeteren is het verhaal nu helemaal compleet.

Moderator
    Mac Daddy

Ik zal het vanavond even goed doorlezen en uitproberen. Maar als dit werkt, dan kan heb ik dus een versterkt netwerk op mijn kamer zonder extra apparatuur te hoeven aanschaffen?

Bijdrager
    SunKeeper

Het is alleen een doorgestuurd internetsignaal, in de vorm van een nieuw draadloos netwerk wat je met de PC opzet.

En met dat netwerk heb je dan een sterkere en snellere verbinding dan de draadloze die je nu ontvangt, dus antwoord op je vraag: ja.

Ik zit ondertussen wel het verhaal hierboven nog wat te verduidelijken, dus vanavond heb je een duidelijke versie.:wink:

Moderator
    Mac Daddy

Hahaha. Is goed!:wink:

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb net ff zitten kijken, maar ik snap nu dat ik dus sowieso zo’n powerline setje moet aanschaffen.
    Deze is dus bijvoorbeeld goed genoeg?

Daarmee zou ik dus van de plug die in mijn kamer dan in het stopcontact zit een kabel naar de PC kunnen leggen. Dan een ad-hoc netwerk kunnen aanmaken en daarmee op een andere plek in de kamer verbinding kunnen maken?

Ik heb nu zonder een powerline geprobeerd, maar dat werkt helaas niet. Zo’n antenne kan blijkbaar niet tegelijk een netwerk opvangen en eentje uitzenden.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Uit je link: dat is een prima optie inderdaad.

Ik loop nogal voor op de zaken (ik heb het overigens in de uitleg hierboven staan), omdat ik dacht dat je die powerline al gekocht had.

Alleen zonder powerline/homeplug set (net hoe je het wilt noemen) kun je inderdaad niet veel, want dan is er nog geen bekabelde verbinding voor de Winddoos.

Dus eerst maar de powerline aanschaffen, en dan kun je met mijn uitleg uit de voeten.

Mocht je er later een AirPort Express bij kopen, hoef je die alleen te verbinden met powerline, aan het bestaande Fritzbox-netwerk laten deelnemen, en dan heb je een stabiele verbinding.

Want zolang zonder AirPort zul je ook de Winddoos aan moeten laten staan, wil je van het sterkere draadloze netwerk gebruik maken. (net zoals een router ook altijd aanstaat)

En de Wi-Fi-antenne (draadloze kaart) kan de 2 taken niet alleen af (helemaal juist, zoals je ontdekte).
    Verzenden en ontvangen moet die namelijk met 1 verbinding ook al, dus als ie zowel het verzendkanaal ook als ontvangstkanaal moeten gebruiken, en het ontvangstkanaal als verzendkanaal, wordt het allemaal teveel.
    De ingebouwde MacBook-AirPorts kunnen het trouwens ook niet, in dat opzicht zijn alle draadloze kaarten hetzelfde.

De AirPort Express/Extreme/Time Capsule dan weer wel, (WDS) maar alleen met een andere AirPort Express/Extreme/Time Capsule.

Met een AirPort<->andere router (bijv. Fritzbox) moet er een kabeltje tussen. (dat heet dan officieel ‘roaming’ i.p.v. WDS, en naast de manier van de apparaten verbinden werkt het hetzelfde)

——

Ik hoop dat je wat van mijn verhaal kan volgen. Ik wil graag duidelijk maken wat wel en niet kan, en waarom precies. Al kan het een ingewikkelde materie zijn, als je er nog niet veel vanaf weet.:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.