5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Airport Express of Extreme – verschil in bereik & snelheid wifi-signaal?

Ik wil eigenlijk een Airport Express kopen als WiFi-basisstation, omdat ik er dan via de audio-uitgang mijn speakers op aan kan sluiten (wat met de Extreme niet kan).
    Is het signaal van de Express echter krachtig genoeg om het hele huis (gelijkvloers) van een draadloos internet te voorzien?

En zou het draadloze internet ook sneller zijn met de Extreme?
    Of is het verschil enkel het bereik?

Bijdrager
    gipsman

Mijn huis is 10m3 groot en 1 express, het basisstation, raakt net aan de overkant, dwz uiterste hoek beneden naar uiterste uithoek op 2de verdieping.
    Daarboven kun je nog net mailen en surfen, maar bv. youtube en downloaden zijn geen optie meer.
    Muren en plafonds zijn afwisselend hout, baksteen, beton.
    Ik heb daarom 3 relais geplaatst, 2x Express en 1x Time Capsule. De verbinding is dan wel weer betrouwbaar, maar de snelheid blijft waardeloos.
    Ik heb wel de vorige generatie apparaten, de meest recente zijn wellicht in alle opzichten krachtiger.
    Ik zou voor de Express gaan, als je de extra’s van de Extreme of de TC niet nodig hebt, want signaalsterkte/snelheid verschillen niet veel.

Inactief
    Anoniem

Kijk hier is!

Bijdrager
    Rickje

Extreme is sneller, want 10/100/1000 mbps. Express doet geen 1000. Iets wat ik in ieder geval over het hoofd had gezien in het verleden.

Bijdrager
    Joffry

Als dus de Airport Express aan de router zit, dan is het natuurlijk van belang waar die zit. Is het in de meterkast, dan kan het bereik b.v. op een balkon mogelijk al minder zijn. Dat ligt natuurlijk ook deels aan de antenne van het ontvangende apparaat. En dan ook nog de 5GHz resp 2.4GHz band (simultaan in te stellen; 5 is sneller met iets minder bereik). Het is dus niet zo 1,2,3 te zeggen wat goed werkt. Maar het kan ook zomaar zijn, dat het perfect werkt gelijkvloers. In het uiterste geval zal je een extra Airport Express moeten kopen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.