6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Aiko

Airport Express moeten vervangen, maar krijg geen verbinding

Vorige week is mijn Airport Express uit 2003 overleden. Een nieuwe tweedehands gekocht, eentje uit 2004. Ik had de verwachting dat als ik de Airport Express vervang, dat mijn internetverbinding dan wel weer zou werken. Dat blijkt dus erg naief.

De nieuwe Airport Express heeft wèl gewoon een groen lampje en zou in dat opzicht werkbaar moeten zijn.

Ik draai Mac OS 10.10 (Yosemite). Voorheen dus prima werkbaar met een Airport Express uit 2003. Waarom wil het dan niet met deze vervanger?

Ik zie wel dat de Airport Express actief is “Nieuw Airport-basisstation” in het Wifi-menu’tje in de statusbalk. Als ik via het AirPort-configuratieprogramma probeer de Airport Express te bereiken, krijg ik de melding ‘Deze versie van AirPort-configuratieprogramma ondersteunt dit basistation niet”.

Hoe nu toch draadloos internet te krijgen via de Airport Express zoals voorheen?

Bijdrager
    McPim

De eerste generatie Airport Express (met de vaste stekker) wordt niet ondersteund door het nieuwere Airport configuratieprogramma versie 6.3.x dat in Yosemite zit. Je hebt de oude utility versie 5.6 nodig. Vanaf Yosemite werkt die echter niet meer… Gelukkig is er nog een work-around, zie deze pagina. De AE moet dan weer bereikbaar zijn (stap 1) en kan ingesteld worden (stap 2).

Waarom heb je niet het nieuwere model Airport Express (met snoer) op de kop getikt? Die zijn sneller en werken gewoon met de huidige utility.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  McPim.

Bijdrager
    Aiko

Dank voor die link. Die had ik met een zoektocht ook al gevonden gisteren. Maar toen deed dat configuratieprogramma het helaas niet. Maar voor de zoveelste keer toch maar weer eens opstarten, en toen werd de Airport Express ineens gezien en kon ik eindelijk eens wat. Waarom eerst niet en later wel, is mij een raadsel. Inmiddels heb ik ‘m aan het draaien gekregen (hoewel ik eigenlijk niet precies weet hoe).

De technische kant van een draadloos apparaat aansluiten kan nog wel een paar slagen simpelheid gebruiken…

Bijdrager
    McPim

Als ’t werkt dan is het goed toch? De standaardinstellingen voldoen prima voor een ‘eenvoudig’ draadloos netwerk. Dit is nou eenmaal vrij complexe materie, daar kan Apple ook weinig aan doen. Met een Airport Express kan heel veel, afhankelijk van de situatie waarin hij gebruikt moet worden. Ik vind dat Apple Airports e.d. nog redelijk gebruikersvriendelijk zijn vergeleken met andere merken.

Je hebt het jezelf wel lastig gemaakt door een niet meer ondersteund model van 13 jaar oud te kopen hè, best bijzonder dat dat uiteindelijk gewoon werkt :wink:

Bijdrager
    Aiko

De nieuwe was een jaar jonger dan de oude. Dus in dat opzicht toch een grote stap voorwaarts!

Bijdrager
    McPim

Haha. Mm. Ahum. Ehhh… Zeker!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.