5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jupilerman

Airport express + Lion + IPv6

hoi allen!

Zoals hier en daar reeds gelezen zijn er bij (sommigen?) problemen om de een airport express aan de praat te houden in combinatie met OS Lion en Itunes 10.4. Niet als basisstation of range extender, maar als airplay ontvanger van itunes. Ik beschrijf hieronder het probleem en de gevonden oplossing.
    Er blijft echter nog wel 1 probleem. Dat volgt onderaan het verhaal. Ik hoop dat misschien iemand hier iets aan heeft.

Heb bij mijn moeder een Belkin surf+ modem/router geïnstalleerd voor haar imac met OS Lion. MOdem/router is mac compatibel want ik heb de vorige versie en die werkt gewoon goed. Ik had echt alles geprobeerd om het stabiel te krijgen. Het probleem was niet echt consistent. Soms vind de airport config de AEX wel en kon airplay geen verbinding maken. DIt met of zonder 15006 errormelding. Soms stond de airplay keuze op de AEX geselecteerd en kwam er toch geen geluid. Het viel me wel op dat telkens ik een andere IPv6 setting koos, er plots even wel geluid te horen was.

Ik kon bv wel youtube geluid via de ipad en airplay naar de AEX zenden, echter niet van itunes. Ik werd knettergek. Ik heb onder andere hetvolgende geprobeerd.
    – aparte poorten (port forwading) in de router geopend
    – DHCP uitgeschakeld en zelf IP’s uitgedeeld.
    – wachtwoord versleuteling aangepast
    – AEX via ethernet aangesloten
    – Alle kanelen v/d router gebruikt
    – ….

Bracht allemaal geen soelaas. 3 weken gefrustreerd gegoogeld. Tot ik
    deze link tegen kwam.
    Blijkt dat het IPv6 protocol niet echt “uit” kan gezet worden in Lion. Eens manueel “uitgezet” werkte de airplay plots wel.

Het aanpassen van het plist document kan (meest eenvoudig) door het naar het bureaublad te slepen en te wijzigen. Daarna terug te slepen. (ja, je kan ook editors downloaden).

Iemand hier nog problemen mee gehad?
    Is het probleem opgelost met itunes 10.5?

1 PROBLEEM dat blijft: als ik de Imac afsluit en de AEX aan laat staat, zal hij bij rebooten niet worden gevonden door het airport config utility (en itunes uiteraard). Ik moet altijd de AEX zacht resetten (in/uit stopcontact). Kent iemand een oplossing?

Gezondheid!

Bijdrager
    iep

Heb je het al eens getest met een andere Mac? Ik heb zo’n idee dat het probleem eerder in de AEX zit. Heb je deze ook al eens voorzien van de nieuwste firmware versie?

Bijdrager
    jupilerman

Ik ga morgen nog eens bij de “oudjes” langs om ATV en eyetv te installeren. Ze worden hip.
    Ik neem dan mijn eigen AEX mee en zal die eens inpluggen. Ik controleer ook nog de firmware.

Bijdrager
    jupilerman

Zo,
    tussen het installeren van eyetv en ATV bij moeder, even mijn eigen AEX geprobeerd.
    Zelfde problemen dan de andere! Onregelmatige verbinding. Hoofdzakelijk vindt de iMac de AEX niet meer terug na herstart van de Imac. Dan is zachte reset van AEX nodig. Ook al heeft die een groen lampje. Streamen van bv youtube geluid vanop de ipad lukt wel goed naar diezelfde aex trouwens.

Dankzij het uitschakelen van de IPv6 kan er nu mits resetten toch al geairstreamed worden.
    Maar telkenmale overal de stekkers uittrekken (ja, ook ATV stekker moet eruit) gaat me toch te ver.
    Hoewel ik een mileubewuste jongen ben. Thuis doe ik dat altijd, maar mijn moeder wil ik dat niet aandoen.

Veel gesurf toont aan dat de combi lion + wifi niet echt schitterend is. Slechte zet van Apple.

Iemand?

Bijdrager
    iep

Als ik het zo lees bokt die Airport Express dus ook elders. Dan lijkt mij dat te bevestigen dat je het probleem bij de Airport Express moet zoeken, niet elders zoals bij Lion, IPv6 of de AppleTV. Lijkt wel of de Airport Express gewoon teveel connecties krijgt dan het kan bolwerken en dus dichtslaat (hij loopt vast). Door alles te powercyclen (stroom eraf, stroom erop) gooi je alles weer leeg en bouw je weer opnieuw de verbindingen op. Totdat het weer volloopt. De echt definitieve uitsluiter is wanneer je dat streamen naar bijv. de AppleTV test zonder dat je die Airport Express gebruikt. Als dat wel goed gaat is het toch echt die Airport Express.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.