30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 109)
  • Q:
    Bijdrager
    Doulos

Airport Express linkt niet met bestaand netwerk….

Ik heb zojuist een nieuwe Airport Express gekocht. Ik volg de stappen via de wizard om de Express via WIFI te combineren met mijn huidige router van Online (Thompson TG712).

Ik stel alles in en de Express gaat opnieuw opstarten en doet dat niet. Blijft knipperen met een oranje lampje.

Met de handleiding kom ik niet tot de gewenste oplossing. Wie heeft een tip?

Bijdrager
    Pieterr

Wat probeer je precies? Wil je je draadloze netwerk uitbreiden, of wil je je AE deel laten nemen (“client mode”) aan het al bestaande draadloze netwerk bv voor AirTunes? Het eerste kun je namelijk vergeten…

Zie ook http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_AirPort_Networks_Early2009_N.pdf

Bijdrager
    Doulos

Ik wil dat de Express mee draait in mijn bestaande netwerk. En daarbovenop dus werken met AirTunes.

Begrijp ik goed dat ik dus beter een nieuw netwerk aan kan maken?

Bijdrager
    Muiter

Heb je de AirPort Express wel ingesteld (gekoppeld/verbinden aan het bestaande netwerk) via de Airport configuratieprogramma? Hierin kun je dan ook Airtunes activeren in het ‘Muziek’-tabje.

Bijdrager
    Edwin
    Pieterr op 30 september 2010

Wil je je draadloze netwerk uitbreiden, of wil je je AE deel laten nemen (“client mode”) aan het al bestaande draadloze netwerk bv voor AirTunes? Het eerste kun je namelijk vergeten…
    Zie ook http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_AirPort_Networks_Early2009_N.pdf

Wat bedoel je met “het eerste kan je nml vergeten”? Een draadloos netwerk kan je toch prima uitbreiden met een AirPort Express, hetzij via een ethernet vebonden AE (aan te bevelen) of via WDS (draadloos uitbreiden). WDS gaat inderdaad het beste met een ander AIrPort device.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

AirPort gebruikt toch WDS? Ondersteunt de Thompson dat? Zo ja, dan moet je alleen via het Airportconfiguratieprogramma deel nemen aan dat WDS-netwerk. Zo niet, dan kan dat gewoon niet.

Bijdrager
    Edwin

Het valt mij op dat WDS vaak de eerste keuze is maar dit halveert de snelheid al op voorhand. Veel beter is om de AE via ethernet te verbinden (op bv een andere verdieping) en exact dezelfde SSID en beveiligingsgegevens (WPA2) te gebruiken. Hiermee creëer je een roaming accesspoint wat een betere keuze is dan WDS.

Bijdrager
    Pieterr
    Biker op 30 september 2010

Wat bedoel je met “het eerste kan je nml vergeten”? Een draadloos netwerk kan je toch prima uitbreiden met een AirPort Express via WDS (draadloos uitbreiden)?

Dat kan prima, mits het draadloze netwerk wordt opgezet dmv een Apple router. Als je een draadloos netwerk opzet dmv een router van een ander merk kun je het doorgaans vergeten.

Bijdrager
    Pieterr
    Doulos op 30 september 2010

Ik wil dat de Express mee draait in mijn bestaande netwerk. En daarbovenop dus werken met AirTunes. Begrijp ik goed dat ik dus beter een nieuw netwerk aan kan maken?

Nee, je moet kiezen voor “join existing network”. Zie de link naar de manual die ik eerder gaf.

Bijdrager
    gipsman

Wellicht moet je die Express linken via de configuratietool
    van de Thomsonrouter?
    Airport Utility werkt vermoed ik enkel als de router die aan de modem
    hangt, een extreme of express is. In dat geval zou de instelling voor
    de nieuwe Express moeten zijn: extend a wireless network.

Bijdrager
    MacTS
    Pieterr op 30 september 2010

Als je een draadloos netwerk opzet dmv een router van een ander merk kun je het doorgaans vergeten.

Onzin, ik werk al jaren met een router van Sweex en een AE. Oké, configureren is wat lastiger, maar vergeten? Wifi = wifi en Apple heeft echt geen andere standaard.

Bijdrager
    mark-a-mac

@MacTS
    Een paar andere typen routers werken wél via WDS met Apple AirPort-routers samen (een Netgear en een D-link, dacht ik). Of jouw Sweex dat ook doet schrijf je niet, maar daar bedoelde Pieterr wel op. Uiteraard kun je zo’n beetje alle verschillende merken routers mengen in een Ethernet-werk, zo lang je ze maar juist configureert.

Blijft overeind dat je m.i. WDS (incl. de Apple-variant) moet proberen te vermijden. Zeker wanneer je ook audio en beeld wil streamen via je draadloos netwerk.

Bijdrager
    MacTS

@mark-a-mac
    Denk je echt dat ik dit geschreven zou hebben als deze combinatie niet zou werken? Boven staat de Sweex in WDS-modus, beneden een AE waardoor ik ver achter in de tuin toch nog internet heb op mijn MBP.

Bijdrager
    keyboardboy

Ik heb zelf ook een airport express, is het misschien mogelijk om deze via WiFi te verbinden aan mijn bestaande netwerk en dit bestaande netwerk “uit te breiden”, dus het bereik ervan te vergroten? Zodat ik achter in de tuin ook nog internet heb…

Bedankt!

Bijdrager
    Pieterr

@keyboardboy: Misschien dat MacTS je kan helpen.

Bijdrager
    mark-a-mac

@keyboardboy
    Het volgende blijft natuurlijk van toepassing…

Biker op 30 september 2010

Het valt mij op dat WDS vaak de eerste keuze is maar dit halveert de snelheid al op voorhand. Veel beter is om de AE via ethernet te verbinden (op bv een andere verdieping) en exact dezelfde SSID en beveiligingsgegevens (WPA2) te gebruiken. Hiermee creëer je een roaming accesspoint wat een betere keuze is dan WDS.

Heb zelf een router op de eerste verdieping binnen aan de achtergevel via Ethernet als extra accesspoint en heb geen problemen om achterin de tuin te internetten. Mijn tuin is echter maar 20m diep…

Bijdrager
    HenkWaza

Ik heb hetzelfde probleem als Doulos, echter ik lees hierboven helaas geen antwoord op de vraag van Doulos. De omschrijving van het probleem waar ik tegenaan loop:

– Oude werkende situatie:
    ADSL kabel gaat naar Speedtouch modem, vandaar een kabel naar Netgear wireless router, heb op mijn laptop hiermee uitstekend draadloos internet. Een airport express heb ik als client mode ingesteld en die wordt ook herkend en ik kan muziek streamen.

– Nieuwe situatie:
    ADSL kabel gaat naar nieuwe Thomson TG712 modemrouter. Ook hiermee heb ik op mijn laptop draadloos internet.

Echter, als ik vervolgens de airport express op de nieuwe situatie wil instellen dan heb ik geen netwerk meer via de TG712. Bij de helpdesk van Online navraag gedaan, zij zeggen dat de configuratie van de TG712 enkel correct werkt als ik onder netwerkverbindingen alle andere apparaten verwijder, waaronder de netgear router en de airport express. Maar als ik de verbinding van de airport express verwijder kan ik geen muziek meer streamen.

Kan dit toch werkend gemaakt worden op een of andere manier?

Bijdrager
    Hansi2124

Je stelt de AE toch in via Airport configuratieprogramma? Dan hoef je in jouw geval alleen daar maar aan te geven dat je Airtunes wilt activeren, volgens mij.

Bijdrager
    HenkWaza

Ja inderdaad, ik stel de AE in via het airport configuratieprogramma. Ik kies dan voor de optie “AE laten deelnemen aan bestaand netwerk”. Dit is, zeg maar, de meeste eenvoudige optie en die werkte ook correct bij mijn oude opstelling. Daarmee wordt Airtunes geactiveerd. Vervolgens herkent ITunes de AE en kan ik muziek streamen.
    Helaas werkt dat bij de nieuwe opstelling niet.

Bijdrager
    Hansi2124

Wordt je draadloze router dan wel of niet gevonden?

Bijdrager
    HenkWaza

Ja die wordt dan wel gevonden. Ik kan hem selecteren uit de lijst met gevonden netwerken. Echter daarna tijdens het hangen van de AE in dat netwerk gaat het mis.

Bijdrager
    Hansi2124

Hóe gaat het dan precies mis? Duurt het oneindig, of komt er een foutmelding?

Bijdrager
    mark-a-mac

Staat je Express wel op 802.11-n/g? Die Thomson lijkt mij niet het meest actuele qua WiFi te bieden. Als je Netgear wel 802.11-n heeft, zou je die (in brugmodus) als WAP kunnen blijven gebruiken.

Bijdrager
    HenkWaza

@Hansi2124: op het moment dat de Airport configuratieprogramma de AE als client aan het netwerk van de Thomson TG712 wil koppelen dan gaat het draadloos netwerk van de Thomson TG712 de lucht uit en kan vervolgens niet meer tot stand worden gebracht. Ik zie in Windows onder “netwerkverbindingen” dan zowel de TG712 als de AE, maar de TG712 werkt dus niet meer. Dit komt overeen met de uitleg van de Online helpdesk, dat de TG712 de enige netwerkverbinding mag zijn die mijn laptop kent. De andere verbindingen moet ik volgens hen verwijderen om de TG712 te kunnen laten werken.
    Terwijl dat in mijn oude opstelling dus wel werkte: dan zie ik onder netwerkverbindingen zowel mijn oude netgear router als de AE. En dit werkt goed.

@mark-a-mac: Ik weet niet of mijn eigen netgear router 802.11-n heeft, maar dat is het probleem niet. Ik wil juist af van de opstelling van AE met losse modem en losse router. Ik wil gewoon AE met 1 modemrouter. Dus niet 3 maar 2 apparaten.

Bijdrager
    Hansi2124

Dus eigelijk voldoet het modem/router niet aan wat jij ermee wilt. Sowieso raar natuurlijk dat je het niet kan/mag uitbreiden met een ander draadloos apparaat. Is een onnodige beperking waar ze jou mee opzadelen….
    Kan je daarom niet aan Online vragen om een modem/router die dat wél gewoon ondersteunt? Lijkt mij toch geen probleem voor Online.

Bijdrager
    HenkWaza

@Hansi2124:

Dus eigelijk voldoet het modem/router niet aan wat jij ermee wilt. Sowieso raar natuurlijk dat je het niet kan/mag uitbreiden met een ander draadloos apparaat. Is een onnodige beperking waar ze jou mee opzadelen….

precies, daar zit dus het probleem. Helpdesk Online zegt dat het apparaat een draadloze internetverbinding kan maken en daarmee voldoet aan waar hij voor bedoeld is. Met andere apparaten erbij wordt dus niet ondersteund.
    Maar goed, vandaar mijn vraag of er iemand is die weet hoe ik de TG712 zelf dusdanig kan configureren dan de AE er wel gewoon als client aan gehangen kan worden.
    Heb iets gehoord over Portforwarding maar dat is voor mij onbekend terrein.
    Vandaar dat ik op zoek ben naar een werkende oplossing.

Bijdrager
    mark-a-mac

My 2ct?

Die Thomson ‘sucks’. Staat hij niet in de brugmodus waardoor je (dus) maar één apparaat tegelijk kunt aansluiten? Zie deze handleiding maar eens, een drama om in te stellen en het lijkt erop dat de TG712 standaard maar één client accepteert. Maar je kunt dat blijkbaar aanpassen… Zelden een modemrouter met zo’n steile leercurve gezien.

[Edit] Als je de datasheet erop naleest leid ik er niet uit af dat de TG712 een volwaardige router is. ‘DHCP conditional serving and relay’, jaja… ergens hoort hier NAT te staan, maar ik lees het niet.

Bijdrager
    MouseMighty

Als we toch bezig zijn met Airport Express vragen: Ik heb hier een oude Express (b/g), er is een ethernet netwerk hier op het gemeentehuis. Een losse ethernetkabel voor gebruik van MB indien ik die meeneem. Als ik nou die ethernetkabel in mijn Express prik. Hoe krijg ik dan een draadloos netwerk waar ik ook met de MB/iPad/iPhone op terecht kan? Ik heb al het een en ander geprobeerd maar krijg het niet aan de praat. Ja een netwerk creëren is niet zo moeilijk maar nou nog een draadloos netwerk dat internet verbinding heeft (overigens hebben alle bekabelde mac’s/pc’s via dat ethernet internetverbindingen).

Bijdrager
    Vinhelper

Het kan best zijn dat er MAC-adres-filtering wordt gebruikt, en dan kom je er met de AirPort niet op. Informeer bij de beheerder daarnaar.

Controleer ook welk IP-adres de gateway (ook welk gatewayadres of routeradres of simpelweg router genoemd) heeft. Dit zie je in Systeemvoorkeuren>Netwerk (Mac OS X)

of Configuratiescherm>Netwerkverbindingen>rechtseklik op verbinding>Status>rechtse tabblad>Details (Windows XP)
    of klik bij Windows 7 op het netwerkicoon rechtsonder in beeld>netwerkcentrum openen>links in het lijstje: netwerkadapters weergeven (of iets wat er op lijkt)>vervolgens verder met rechtseklik op verbinding, en zie de rest van de uitleg hierboven bij Windows XP.

Als je dat adres hebt, moet je controleren of je dit ook ziet in de AirPort Express als bron van waar die zijn internet vandaan haalt.

Het DNS-IP-adres (of 1 van de adressen als het er meerdere zijn) moet overeenkomen met het gateway-adres (waar ik het hier aan het begin van de post over heb).

Controleer dat maar eens, en als je die gegevens hebt, en je begrijpt het nog niet, post het dan maar weer hier.:smile:

Bijdrager
    mark-a-mac

Ik vind dat je niet zo maar je bedrijfsnetwerk moet uitbreiden met een draadloos netwerk. Je systeembeheerder is dat zeker weten 100% met me eens.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 109)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.