9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Vluggie

Airport Express instellen op 5 Ghz netwerk

Ik heb onlangs een Airport Express aangeschaft en ingesteld.

Ik heb een MBP retina uit 2012. Hierin zie ik bij de hulpprogramma’s van de Wifi-probleemoplossing nu dat ik twee netwerken heb met dezelfde naam. Eentje op 2,4 ghz frequentie en eentje op de 5 ghz frequentie. De frequentie van 2,4 ghz is vetgedrukt, dus neem ik aan dat ik deze nu gebruik.

Ik wil echter het 5 ghz netwerk gebruiken. Kan ik dit instellen? Ik heb al gekeken in het configuratieprogramma, maar kan daar niets vinden.

Bijdrager
    Melbuuln

De 5Ghz vindt je onder Draadloos > Draadloze opties.

Bijdrager
    fred44nl

Geblokkeerd
    Anoniem

Is het ook mogelijk om alleen een 5Ghz netwerk op te zetten? Want ik heb nu ook een 5Ghz en 2,4Ghz netwerk in de lucht en wil alleen 5Ghz.

Bijdrager
    fred44nl

nee, dat denk ik niet.
    je kunt de 2,4 en het 5 GHz netwerken verschillende namen geven.
    dan kun je het 2,4 GHz netwerk uit Systeemvoorkeuren – Netwerk – Geavanceerd – Wifi verwijderen.
    daarna kun je het 5 GHz kiezen en dat wordt dan voortaan als standaard gebruikt.

overigens is 5 GHz niet altijd beter.
    de snelheid kan hoger zijn, maar het bereik is minder groot.

Anoniem

Standaard zendt de AE een netwerk uit van 2,4GHz en 5,0GHz, deze netwerk bestaan naast elkaar en apparaten selecteren het netwerk dat hen het beste uitkomt. Doorgaans betekent dit de 5,0GHz frequentie voor nieuwere Apple producten. Voor de normale gebruiker is er geen reden om het 5,0GHz netwerk een ander SSID (netwerknaam) te geven. Het verandert verder ook niets aan de netwerkconfiguratie, maakt het alleen mogelijk om expliciet te kiezen tussen 2,4GHz en 5,0GHz.

Het is niet mogelijk alleen een 5,0GHz netwerk op te zetten.

Bijdrager
    Vluggie

Dank jullie. Ik heb nu een extra netwerknaam gegeven, waardoor ik ht 5 ghz netwerk kan kiezen.
    Wat zijn de voornaamste voordelen hiervan? Qua snelheid merk ik niet echt iets.

Anoniem

Er zijn geen echte voordelen te noemen. Ik zou het terug draaien.

Bijdrager
    fred44nl
    GeenMorgenrood op 04 mei 2014

Er zijn geen echte voordelen te noemen. Ik zou het terug draaien.

ik heb in m’n vorige woning – een appartement opgetrokken uit gegoten, gewapend beton – uitgebreid geoefend met 2,4 en 5 GHz netwerken.
    daar had ik een Cisco 3212 kabelmodem, zonder router, een AE als router, een AE en een TC in brugmodus, alles bedraad.
    nu woon ik in een ouder huis met een houten verdiepingsvloer en geen gewapend beton.
    wel heb ik een flinke tuin, waar ik ook een wifi verbinding heb.
    ook hier alle mogelijkheden uitgeprobeerd.

en wat blijkt:
    2,4 GHz heeft een grotere reikwijdte, maar een lagere snelheid.
    5 GHz heeft een hogere snelheid, maar een kleinere reikwijdte.
    dus in huis gebruik ik nu 5 GHz, die staat bovenaan in het lijstje met bekende netwerken.
    in de tuin schakel ik dan even over naar 2,4 GHz.

als je meerdere routers/accespoints hebt, dan kun je automatisch overgaan van de ene router/ap naar de andere.
    dat heet roaming. maar hoe slecht moet het signaal zijn, voordat het huidige router/accespoint wordt losgelaten en overgeschakeld ??
    mijn ervaring is, dat de verbinding echt dramatisch moet zijn, voordat dit gebeurt.
    en dat geldt ook voor het automatisch wisselen tussen 2,4 en 5 GHz.
    in huis haal ik nu een verzendsnelheid van 300 met een MCS-index van 15.
    als ik daarmee achterin de tuin ga zitten, dan is daar weinig van over.
    de verbinding is er nog wel, maar heel erg traag.
    de verzendsnelheid is dan minder dan 20.
    maar er wordt niet overgeschakeld naar 5 GHz, ook al heeft die een verzendsnelheid van 50.

het lijkt er op, dat roaming en automatisch wisselen van frequentie alleen werkt, als de verbinding ook echt wegvalt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.