6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    kerelvent

Airport Express enkel als 802.11n gebruiken

Ik heb me al helemaal wezenloos gezocht, en mijn leken-logica zegt me dat het zou moeten kunnen, maar ik ben er toch niet helemaal zeker van:

Ik wil graag een Airport Express kopen als toevoeging aan m’n Linksys WRT54G. De Express is dan ingesteld enkel de 5Ghz stand. Beide routers hebben logischerwijs een verschillende SSID. Dit om te voorkomen dat de Express terugschakelt van 5Ghz naar 2.4Ghz, wat gebeurt iedere keer als een niet-802.11n-compatible apparaat op het netwerk komt.

Mijn grote vraag is nu: gaat dit werken als ik de Linksys op het modem aansluit, en de Airport Express op zijn beurt middels een LAN weer aan die Linksys plug? Krijg ik dan gewoon de volle 802.11n snelheid uit die Express?

Inactief
    Anoniem

Als je de Linksys niet perse nodig hebt voor bv. bedrade verbindingen zou ik ‘m er gewoon tussenuit gooien. Elk apparaat wat wil connecten met de AE, “krijgt” de snelheid die het maximaal “aan kan”. Dus er kunnen zowel apparaten met een G als een N snelheid tegelijk connecten met de overeenkomstige snelheid.

Bijdrager
    rtgrs

Een AirPort Express schakelt niet automatisch tussen de 2,4 en de 5 GHz.

Als je G en N aanbiedt op 1 van de bovengenoemde frequenties, dan zal een G-apparaat de snelheid van je netwerk terugbrengen naar G. Aan N heb je dan niets, ook al kunnen andere apparaten dit aan.

Bijdrager
    kerelvent

Precies wat rtgrs zegt. In de praktijk betekent dit dat ik lekker volle kracht kan surfen op m’n MacBook via die Express, totdat ik m’n iPhone 3GS met die Express zou verbinden. Omdat de Express geen simultaneous dualband heeft, zal deze terugschakelen naar 2,4 Ghz en dat geld dan ook voor de verbonden MacBook.

Ik zou wel een Airport Extreme kunnen kopen, maar dat ik een beetje overkill voor mij op dit moment. En als die optie die ik voorstelde, zou werken, zou ik in principe simultaneous dual band hebben, zij het via twee verschillende routers. Dan kan ik gewoon met iPhones, Xbox 360 en PS3 via de 2,4 Ghz blijven gaan, Macs gaan dan sneller via 5Ghz.

Inactief
    Anoniem

O, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ben ik dan in de war met de Airport Extreme / Timecapsule??

EDIT: ja dus. zie hier in het overzichtje..:lol:

Bijdrager
    kerelvent

Jep, zoals je in dat overzichtje goed kan zien hebben de Extreme en de Time Capsule wel de tegelijkertijd-optie, de Express heeft de of-of optie. Je kan die Express op alleen maar 5Ghz zetten, in dat geval zou m’n Linksys garant staan voor de 2,4 Ghz en zou ik een stuk goedkoper uit zijn :D.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.