5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    christdob

Airport extreme en HDD : is deze opstelling haalbaar ?

Mijn netwerk bestaat uit :

– Een windows desktop (Win 7 en bekabeld)
    – Een PS3 (bekabeld)
    – Een Macbook Air (draadloos)
    – Een Ipad (draadloos)
    – Een iphone (draadloos)
    – Een Digicorder (bekabeld via Switch tussen modem en router)

Bekabeling:
    Kabelmodem > switch 1
    Switch 1 > Digicorder en Router
    Router > draadloos + verbinding naar bovenverdieping Switch 2
    Switch 2 > Win PC en PS3 (beide bekabeld omwille van gaming)

Nu zou ik willen overstappen naar een airport extreme om de huidige router te vervangen (oud, onvoldoende bereik, trager protocol dan AE). Bovendien wil ik een netwerk HD aan de AE koppelen (1 TB). Deze HD zou een kleine partitie krijgen (HFS) voor time-machine backups & een grotere partitie om bestanden te delen tussen mac en windows (FAT). Het liefst zou ik een usb-powered hd gebruiken omdat ik die dan ook makkelijk kan meenemen op locatie.

Is mijn opzet als hierboven omschreven mogelijk ?

Dank alvast !

Bijdrager
    TheBigZ
    christdob op 23 januari 2013

Bovendien wil ik een netwerk HD aan de AE koppelen (1 TB). Deze HD zou een kleine partitie krijgen (HFS) voor time-machine backups & een grotere partitie om bestanden te delen tussen mac en windows (FAT).

Netwerkschijven werken met ‘shared volumes’ ipv partities. Je kunt de schijf HFS+ formateren en twee van zulke ‘shared volumes’ maken. Een voor je backups en een voor je gedeelde data.

Bijdrager
    christdob

@TheBigZ

Dank voor je reactie.
    Het concept ‘shared volumes’ (HFS+) houdt dus in dat zowel mac als win hier bestanden kan lezen en schrijven (delen) ?
    Geldt dit ook als ik de schijf dan loskoppel en rechtstreeks via usb verbind aan bv. de win-desktop ? Blijven die bestanden dan bereikbaar/bewerkbaar voor zowel win als mac ?

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt alleen een USB schijf hangen aan een AirPort Extreme, niet aan een AirPort Express (staat in je titel).

De ondersteunde bestandssystemen voor een schijf aan de Extreme via USB zijn HFS+ en FAT32. (NTFS en exFAT worden niet ondersteund).

Het is verstandig om zo’n netwerkschijf te laten zitten, en niet steeds te ontkoppelen, zeker als daar ook je Time Machine backups op staan (“niet rommelen met je backups”). Je kunt zowel vanuit Windows als de Mac bij de data op de netwerkschijf komen. Als je FAT32 gebruikt, kun je ontkoppeld zowel vanaf de Mac als Windows lezen en schrijven op de schijf. Je zit dan wel vast aan de bekende FAT32 beperking van de maximale bestandsgrootte van 4GB. Daarom zou ik zo’n schijf HFS+ formatteren. En lekker laten zitten (aan de AE).

Bijdrager
    christdob

Titel had inderdaad ‘extreme’ moeten vermelden.
    Dank voor je uitleg, hier kan ik verder mee !

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.