14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Calpa

Airport Express en een 100 Mb verbinding

Dag iedereen,

Ik ben als student gezegend met een 100 Mb internet verbinding op mijn kamer; irritant is alleen dat ik met een goedkope router maar een maximale snelheid van 50 Mb haal op de kabel (en ook via WiFi dan, met ‘g’).

De vraag is of ik met Airport Express (kan er eentje via via wat goedkoper krijgen) wel die snelheid kan halen, op internet kom ik allerlei dingen tegen van mensen die het hebben over veel duurdere routers.. ik zie wel dat Airport Express dus n ondersteund met een theoretische snelheid ver boven de 100 Mb, kan ik op dat moment dan wel gewoon gebruik maken van mijn iPod touch op het netwerk; die enkel ‘g’ ondersteunt..

Dus..vragen..vragen..vragen..

Bijdrager
    iJoost

Wat draadloos betreft, de bandbreedte cijfers niet verwarren met de haalbare snelheid. 54 Mbit/sec bandbreedte geeft je effectief veel minder bytes per seconde dan je misschien zou denken als je deelt door 8. WiFi heeft nu eenmaal een behoorlijke protocol overhead, zoals dat heet.

En verder als je gewoon een ethernet aansluiting op je kamer binnenkrijgt, dan laat je toch vrolijk die router er tussenuit?

Inactief
    Anoniem

Het ‘n-protocool’ werkt alleen als al je verbonden apparaten voorzien zijn van een ‘n-netwerkchip’ .. de touch heeft een ‘g-protocool’ waardoor deze het hele netwerk automatisch op ‘g-snelheid’ zal klokken.

Bijdrager
    carpebios

Tenzij je N only instelt

Bijdrager
    Calpa

Probleem is dat ik er in het weekend soms niet ben en mijn IP adres dan veranderd is als ik er maandag op ga.. voor mijn werk moeten ze dan steeds het nieuwe IP adres toevoegen aan de firewall; daarbij komen er vaak mensen van mijn studie om te werken (ik woon naast de universiteit) en ik heb een iPod touch waarbij draadloos internet thuis ook wel leuk is.. er een router op aansluiten is voor veel dingen een stuk handiger, ik wil alleen niet inleveren op mijn snelheid maar zag dat 802.1 n een theoretische bandbreedte heeft van 270 Megabit.. in het meest slechte geval haal je dan toch nog wel de 100 megabit van mijn verbinding?

Inactief
    Anoniem
    ”carpebios”

Tenzij je N only instelt

Maar op het moment dat de touch dan wil inloggen op het netwerk schakelt deze weer terug naar G of kan hij geen verbinding maken.

Bijdrager
    Calpa
    ”carpebios”

Tenzij je N only instelt

Dus dan zou ik sowieso niet met Airport Express en de maximale snelheid van mijn verbinding kunnen krijgen op mijn macbook en internet op mijn touch?

Bijdrager
    carpebios

Ligt eraan wat je verbinding is.
    Kijk ik heb ook internet via de uni (glasvezel).
    Maar je zit altijd gebonden aan de snelheid van de server aan de andere kant.
    Dus je zal sowieso bijna nooit je theoretisch snelheid halen, en dan is G echt nog prima hoor.
    Ik zelf werk met N en mijn iphone gebruikt gewoon 3g, want waarom internet op mijn iPhone, als ik thuis op mijn laptop kan?

Bijdrager
    Calpa

Ik download via via hubs en dan haal ik de volledige snelheid; maximaal 12 megabyte per seconden.. Met een router er tussen is dit nog maar 5 a 6 MB; toch wel een verschil als je het eerste gewend was:p

Bijdrager
    carpebios

En via wat download jij dan?

Bijdrager
    Calpa
    ”carpebios”

En via wat download jij dan?

Het programma shakespeer en het adres van de hub zal ik je even in een pm sturen.

Bijdrager
    iJoost
    ”PascalPas”

… zag dat 802.1 n een theoretische bandbreedte heeft van 270 Megabit.. in het meest slechte geval haal je dan toch nog wel de 100 megabit van mijn verbinding?

Nee dat haal je dus domweg niet. Het is wel degelijk gewoon de bandbreedte (niets theoretisch aan;-) maar de hoeveelheid bits per seconde die daarvan voor jou nuttig bruikbaar zijn en dus de haalbare snelheid ligt veeeeeeel lager.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Bijdrager
    Calpa

Nahjah, dan blijft het kabeltje wel gewoon liggen, toch bedankt.

Bijdrager
    Calpa

Nou.. toch maar de router er tussen gezet; via de kabel haal ik toch nog 75Mb/s.. dus.. goed genoeg

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.