23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    JapserP

Airport Express configuratieprobleem

Ik wil de AE laten verbinden met mijn huidige netwerk om een printer eraan toe te voegen maar als de configuratie de AE opnieuw laat opstarten kan hij m’ vervolgens niet meer vinden.(ik zit in de woonkamer met mijn MBP naast de bestaande router en de AE zit in het stopcontact naast me)

Na veel gegoogle ben ik niet veel wijzer geworden en mijn geduld na 3 uur prutsen is nu op en ben dus bereid op het vriendelijke apparaatje kennis te laten maken met de harde stoeptegels. Maar voordat ik dat doe wil ik toch het probleem proberen op te lossen…

Kan iemand mij helpen?

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Haal even het wachtwoord van je netwerk af via de instellingen van de huidige router. Stel dan de airport express in als ‘maak verbinding met’ met een wachtwoord. Vervolgens stel je de router ook weer in met hetzelfde wachtwoord. Dit hielp bij mij tenminste. Succes!

Bijdrager
    JapserP

Nope, werkt ook niet…

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Probeer dan even een reset.

Bijdrager
    JapserP

Dat heb ik al elke keer gedaan als hij niet werd gevonden. Maar als ik daarna alles opnieuw doe gebeurt precies hetzelfde…

Bijdrager
    madcat

Wat jeroen denk ik bedoeld is een factory reset, hij zal dan niet worden gevonden door je huidige netwerk maar naar op je mac zal je dan een “raar” SSID terug vinden waar je naar kan connecten.
    open daarna disk utility en configureer het zo dat de AE deel neemt aan je huidige netwerk

Bijdrager
    JapserP

Oke, het is me nu gelukt om de AE te configuren met ethernet zodat hij alleen mijn netwerk joined. Alleen nu kan hij weer niet worden gevonden als ik hem zonder ethernet in het stopcontact steek!

Wie heeft dit duivelse grafapparaat bedacht?

Bijdrager
    iLaRo

Kan het zijn dat je basisstation op 5GHz staat(n)
    En dat je AE alleen maar op 2,4 GHz werkt? (b, of g)
    Kan je instellen in basisstation of express.

Of misschien wel andersom?

Bijdrager
    JapserP

Hij staat nu op 2.4GHz 802.11n+g… is dat oke?

Bijdrager
    AppleGod

@Jasper

Jasper, volg de aanwijzing van madcat. Je steekt de AE in het stopcontact ( geen kabel ) en voert een
    hard reset uit. Met een paperclip de reset knop indrukken tot het lampje snel begint te knipperen ( geel ).
    Even nog vasthouden en dan loslaten. Open op je MBP airport config. prog. en na verloop van tijd moet
    jij de AE zien meteen geel lampje. Configureer de AE opnieuw. Denk erom bij internet: verbind via: draadloos
    netwerk en bij verbindingsdeling: uitgeschakeld (brugmodus).

Mocht de AE niet zichtbaar worden in airport wissel dan even van netwerk. Van 2,4 naar 5 of omgekeerd.
    Vaak verschijnt de AE dan wel.

Bijdrager
    JapserP

Ja, dat heb ik nu al zolang gedaan dat die paperclip het inmiddels heeft begeven door metaalmoeheid. Nee, ik denk dat het probleem ergens anders ligt. Thuisdeling en Wifi Sync werkt namelijk ook niet, dat betekent dus dat externe apparaten die verbinding maken de Mac via Wifi dat niet kunnen. Waarom weet ik dus ook niet ik hoop jullie wel, of er een firewall aanstaat weet ik niet helemaal zeker. Onze router is een Fritzbox 7340, waar op die configuratiesite kan ik de firewall vinden? Op mijn mac staat namelijk geen firewall aan.

Iemand?

Bijdrager
    AppleGod

@JapserP

Ik heb zelf geen Fritzbox dus meedenken wordt dan wat moeilijker. Ben je al ingelogd op de Fritz?
    Kijk dan eens bij beveiliging. Wellicht staat de firewall daar onder.

Andere oplossing voor jouw AE. Trek een kabel van de Fritz naar de plaats waar de AE moet komen.
    Kabel aan sluiten op AE en je hebt een roaming netwerk. Zorg er wel voor dat de Fritz en de AE niet
    op hetzelfde kanaal uitzenden.

De printer kun je dan met een usb kabel aansluiten op de AE op je doet het via Wifi.

Bijdrager
    JapserP

Hoho! Probleem opgelost! Het was wss iets in de instellingen van FB, ik deed namelijk een Factory Reset en heb daarna de AE opnieuw geconfigureerd en toen deed ie het! En nu werken Thuisdeling en Wifi Sync ook weer!

Bijdrager
    AppleGod

Dus toch maar niet de stoeptegels? ( LOL ).

Bijdrager
    JapserP

Haha, nee zo snel geef ik meestal nog niet op! Maar ik had het wel even fijn gevonden.

Bijdrager
    JapserP

Oke, op naar probleem numero 2. Op mijn Mac werkt alles nu, maar we hebben ook nog twee van die verrekte Windows bakken staan en die willen weer eens niet meewerken als ik die printer via Bonjour installeer. Ik krijg onderstaande melding:

Wat kan ik hiertegen doen?

Bijdrager
    iHam

Ik weet niet precies of het overeenkomt. Maar volgens mij moet je ervoor zorgen dat je als beheerder word gezien. Geen idee hoe. Heb het zo iemand gevraagd die er alles van af weet. En die had geen idee. Alleen voor Vista en 7. Xp dan weer net niet.

Dus volgens mij moet je ervoor zorgen dat je als beheerder ingeschreven staat. Maf gedoe.

Bijdrager
    JapserP

Het programma uitvoeren als Administrator bedoel je wss? Dat is geen optie bij dit programma…

Bijdrager
    AppleGod

@JapserP

Neen, IHam bedoelt dat jij er voor moet zorgen dat jij als Administrator inlogt als je de Windows PC
    opstart.

Ik heb naast Lion ook Windows 7 op mijn Imac ( bootcamp en virtueel via Parallels ) en een Asus notebook met 7.

Bij mij werkt alles prima zonder Bonjour.

Kijk eens bij op een van jouw Windhoos pc’s bij apparaten en printers. Staat
    jouw printer daar bij? En is aangegeven dat dit de standaard printer is? Windows heeft de irritante
    gewoonte de Microsoft XPS writer als standaard aan te geven.

Zit de Windows pc in het netwerk?

Bijdrager
    JapserP

De accounts waarop ik het geprobeerd heb zijn ook Adminiatrator accounts.

Bijdrager
    AppleGod

@JapserP

Dat idee had ik wel maar het kon geen kwaad het nog een keer te controleren.

Zie je de printer op de windows pc? Is het de standaard printer? Printer in het netwerk?
    Zo ja, neem de proef op de som en print een document uit. Lukt dat niet dan zie vanzelf
    foutmeldingen op je scherm verschijnen.

Bijdrager
    AppleGod

Ps. je lacht er waarschijnlijk om maar staat je printer aan. Vaak genoeg meegemaakt dat dit niet
    het geval was.

Bijdrager
    AppleGod

@JapserP

Mocht je toch door willen gaan met Bonjour dan moet je hier maar even kijken:
    http://support.apple.com/kb/TS2234
    Daar staat het probleem wat zich bij jou voordoet precies omschreven.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.