12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    GeO

Airport Express bekabeld met Linksys Switch icm UPC 60 fiber-power

Hallo allen,

Ik zit met en groot probleem.

Ik zit sinds kort bij UPC en heb daarbij een Cisco kabelmodem staan.
    Vanaf deze kabelmodem zit een utp-kabel aan de Linksys switch.
    Aan de switch zitten oa m’n PS3, m’n WD live tv hub (mediaplayer), WD Mybook World ed II, m’n homecinemaset en de pc van de kids.
    Ook zit m’n Airport Express in die switch.
    Met die Airport wil ik draadloos kunnen internetten met m’n iMac iPhone en iPad.

Dit laatste krijg ik gewoon niet voor elkaar, wat ik ook probeer in de Airport-config software.

Is er iemand die mij haarfijn kan uitleggen, hoe ik mijn Airport Express moet configureren, zodat ik met al m’n iDevices en iMac draad loos verbinding heb met mijn thuisnetwerk en het internet???

Ik begin redelijk wanhopig te worden ;-(

g3o

Bijdrager
    SunKeeper

Dat kabelmodem is als het goed is een gecombineerde modem/router. Dat is wel een voorwaarde, maar ik denk wel dat het zo is bij jou.

Anders zouden de bestaande apparaten niet allemaal het internet op kunnen in de huidige situatie, want zoveel IP-adressen geeft een provider normaal niet uit.

Alleen weet ik bijna niet van het bestaan af van modem/router-combinaties die zelf geen draadloos netwerk kunnen opzetten. Of zit er een hele lange kabel/afstand tussen de switch en modem?

Lees stap 1 t/m 3 hier even bij de uitleg.

In dat lijstje moet je namelijk ook een optie “Maak draadloos netwerk aan” kunnen kiezen.

Als je dat doet (vul dus een naam, type beveiliging (WPA2-persoonlijk aangeraden) en wachtwoord in, en klik dan op “Werk bij“) kun je na het opnieuw opstarten van de AirPort Express met het draadloze netwerk verbinden met de zojuist opgegeven gegevens.

Houd er echter rekening mee dat je dan een nieuw netwerk hebt aangemaakt. Voordeel is dat je zowiezo internet hebt, nadeel is dat je niet met je andere apparaten aan de switch kunt verbinden.

Als je dat laatste wel wilt, moet je i.p.v. “Maak draadloos netwerk aan” kiezen voor “Brugmodus” (al heb ik helaas op het moment (iPhone) geen Mac bij de hand, dus ik weet niet of het precies zo heet.) Wellicht wil iemand anders te hulp schieten.:wink:

Bijdrager
    GeO

@ SunKeeper

Bedankt voor je reactie!

Het modem van UPC is volgens mij alleen maar een modem. Deze heeft maar 1 netwerk (UTP) aansluiting en ook geen wireless mogelijkheid.
    Vandaar dat ik aan het modem een Gigabit-switch heb geplaatst, waar alle apparaten op aangesloten zijn met het netwerk. Net als de Airport Express (AE).

Het is wel zo, dat ik wel met m’n iDevices en iMac op m’n AE kan inloggen.
    Het wireless icoontje staat dan ook vol in het scherm(pje).

Ook in de Airport-config software geeft de AE een groen licht net als op het apparaat zelf.

Ik ga, vanmiddag als ik thuis ben jou uitleg toepassen in de hoop dat het werkt!
    Daarna zal ik gelijk hier mijn bevindingen verwoorden;-)

Bijdrager
    SunKeeper

Weet je dan zeker dat de Linksys dan wel een switch is, want volgens mij haal je hier switch en router door elkaar.

Normaal gesproken werkt enkel modem+switch namelijk niet, omdat de meeste modems maar 1 IP-adres doorgeven. (hooguit 4)

Dus als jij meer dan 4 apparaten aangesloten hebt staan die ook allemaal gelijktijdig internetverbinding kunnen hebben, moet je wel een router hebben staan (wat je nu switch noemt), anders kan dat nooit.

Bekijk eens welk type-nummer er op die Linksys staat. Geef dat hier door, of Google er even naar. Dan kunnen we erachter komen welk apparaat het precies is en wat het doet, want die informatie is nodig om de AE goed te kunnen instellen.

Bijdrager
    GeO

Je hebt gelijk ik zal het centraal houden.

Dit is m’n router/switch;

http://tweakers.net/pricewatch/160499/cisco-slm2008-8-poort-gigabit-smart-switch.html#tab:reviews

Grtz, g3o

Bijdrager
    GeO
    Bijdrager
    TheBigZ
    GeO op 16 september 2011

Het modem van UPC is volgens mij alleen maar een modem. Deze heeft maar 1 netwerk (UTP) aansluiting en ook geen wireless mogelijkheid.

Vandaar dat ik aan het modem een Gigabit-switch heb geplaatst, waar alle apparaten op aangesloten zijn met het netwerk. Net als de Airport Express (AE).

SunKeeper heeft gelijk. Als jij nu met meerdere apparaten kunt internetten (even afgezien van die AirPort Express) dan heb je ergens een router (en niet alleen een switch) in je netwerk.

Welk UPC Cisco kastje heb je precies?

Bijdrager
    GeO

Hallo TheBigZ,

Het modem wat ik heb van UPC is een Cisco EPC 3212.
    Vanaf hier zit 1utp-kabel naar de Linksys SD2008 GBit en daar zitten weer 7 apparaten aan
    te weten:
    1 – iMac
    2 – Medion pc
    3 – PS3
    4 – WD World Edition II
    5 – WD TV Live Hub
    6 – Sony-BDV-E370 (homecinema)

7 – en de Airport Express

De 8ste poort op de Linksys is voor de verbinding met de Cisco modem.

Bijdrager
    GeO

Hier een schema van mijn thuis opstelling:

Bijdrager
    GeO

Opgelost! Ik ben er achter dat mijn UPCmodem alleen maar een modem is.
    Deze heeft dus geen router functie.
    Ik had dus ook niet op alle apparaten verbinding met internet.

Kleine uitleg: ik had hiervoor Online als provider en de Livebox van Online had wel een router functie.
    Ook had ik hier een insteekkaart gestoken voor WiFi.
    Toen ik vorige week overging naar UPC leek alles het te doen als daarvoor (op de AE na dan).
    Dus niet.
    Bedankt voor het bedenken, allen.
    ;-)

Bijdrager
    GeO

Meedenken, bedoel ik natuurlijk.

Bijdrager
    TheBigZ

Graag gedaan. :smile::thumbsup:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.