14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    redhead3

Airport express+ airport express of toch extreme?

Ik wil in de woonkamer (20 meter van de router, airport express) mijn netwerk uitbreiden.

Kan ik dit doen door een tweede airport express op een ethernetkabel en stopcontact aan te sluiten?
    Of lukt dit alleen met een Extreme in het meterkastje? (Er zit een switch tussen de modem en router, zodat alle ethernetkabels in huis werken).

In de rest van het huis is mijn netwerk voldoende sterk, dus heb ik niet echt een Extreme nodig denk ik. Of is een Extreme op lange termijn een duurzamere keuze?
    Wat raden jullie me aan?

Bijdrager
    App69

Dat werkt. Dan dien je wel je 2de AE in brugmodus te plaatsen.
    Ik werk met een TimeCapsule en 2 AE. Eén AE op de bovenverdieping en één dient voor op ’t terras waar dan nog een stel speakers aanhangt.

Bijdrager
    SunKeeper

Een Express is dan wel voldoende inderdaad. Kan trouwens zowel draadloos (WDS) als bedraad worden aangesloten, net wat je wilt. Op beide manieren wordt het netwerk uitgebreid/versterkt.

Een andere vraag: waarom zit er een switch tussen je modem en router?

Over het algemeen werkt dat niet geweldig, omdat je dan niet in je netwerk zit met de apparaten die eraan hangen. Switches worden daarom normaal op de router aangesloten.

Zodat je modem>->router>->switch krijgt, en niet modem>->switch>->router.

Edit: ik lees nu je andere topic. Daar begrijp ik uit dat de modem een gecombineerde modem/router is? In dat geval werkt het wel goed.:thumbsup:

Bijdrager
    redhead3

Bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat ik het erop ga wagen met een 2e Express.

@SunKeeper: ik weet niet wat een gecombineerde modem/router is, maar mijn modem heeft maar 1 ethernetuitgang en de router (AExpress) ook, dus ik kan de switch niet na de router hangen. De switch vormde vroeger samen met de router en de modem 1 installatie van mijn provider, heb het onderdeel router gewoon vervangen door de AE. Voorlopig werkt het, ik hoop dat het blijft, dan spaar ik een Extreme uit…

Bijdrager
    SunKeeper

Nou, zolang het werkt hoef je het niet te veranderen, maar mochten er ooit problemen optreden weet je dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn.

Hoeveel apparaten zitten er in totaal aan de switch? Die krijgen nu namelijk allemaal een IP-adres van je internetprovider. Nu weet ik niet precies hoe dit in België geregeld is, maar in Nederland is het zo dat je er maar 2 of 3 kunt krijgen.

Omdat je normaal gesproken alleen de router een IP-adres van de internetprovider geeft, en vervolgens de router het netwerk opzet, en zelf IP-adressen gaat uitdelen aan alle computers in je netwerk die zitten aangesloten.
    Daarnaast is het minder veilig, omdat je niet binnen de veilige ”poort” van je router zit, maar erbuiten, rechtstreeks op het grote boze internet.

Tot zover even de uitleg.:smile:

Bijdrager
    redhead3

In de switch zit enkel de airport express, daarnaast ethernetkabels waarvan 1 naar de TV gaat en de andere zou ik gebruiken voor de tweede airport express…
    We hebben verder enkel draadloze apparaten.

Als ik het goed begrijp, moet ik enkel opletten als we ooit een desktop zouden aansluiten?

En bedankt voor de uitleg:kiss:

Bijdrager
    SunKeeper

Oh zo.

Een televisie bevat geen noemenswaardig belangrijke gegevens, dus dat kan weinig kwaad. Zoals je zegt: een desktop/computer aansluiten kan problemen geven, omdat je dan geen verbinding kan maken met je andere computers die je in je netwerk hebt.

De tweede AirPort Express kun je op de switch aansluiten inderdaad. Een andere optie is draadloos met de bestaande AirPort verbinden, en op die manier het netwerk laten uitbreiden. Dat geeft je meer vrijheid m.b.t. dat je geen Ethernet-kabel hoeft aan te sluiten.

Een goede/ideale positie voor de tweede AirPort is ergens tussen de bestaande AirPort en de plaats waar je minder bereik hebt in. In jou geval dus op 10 meter afstand.

Bijdrager
    redhead3

Beste Sunkeeper

ik heb je hulp nog eens nodig. Ik heb eind oktober de twee airports express aangesloten en alles werkte tot vorige maand, de iPhone van mijn man raakte plots niet meer op het net. Deze iPhone is ondertussen opgestuurd naar Apple, maar ik heb steeds het gevoel gehad dat het een netwerkprobleem was en geen hardwareprobleem.

Eergisteren was het de beurt aan mijn MacBookair, ik kreeg verbinding met mijn netwerk, maar geen Internet. Ik denk dat ik de setup van mijn airports wat in de war heb gebracht, ondertussen heb ik de eerste AE (deze aan de modem) opnieuw ingesteld zoals jij hier beschrijft (dus met de opties maak draadloos netwerk aan en deel IP-adres)

En het werkt:lol:

Maar de tweede AE (verbonden via ethernet met de switch), om in de woonkamer mijn netwerk te versterken, die krijg ik niet meer geconfigureerd. Ik weet dat ik de brugmodus moet selecteren, maar dien ik bij draadloos de optie ‘maak nieuw netwerk aan’ te kiezen of iets anders? Had de AE gereset en de AE wizard gevolgd, en het werkt, MAAR ik kan de eerste AE niet meer terugvinden het het Airportconfiguratieprogramma, enkel de tweede AE is zichtbaar en die heeft de instellingen van de 1e AE overgenomen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn, of net wel?

Bedankt voor je hulp! En prettig nieuwjaar:crazy:

Bijdrager
    SunKeeper

Ook een gelukkig nieuwjaar gewenst.:wink:

Als eerst: ik heb ondertussen nog meer ervaring opgedaan met netwerken/AirPorts. Ik leer ook steeds weer bij.
    2 AirPort Expressen bekabeld aansluiten kan problemen opleveren, doordat de router niet verwacht dat door de poort voor internettoegang die normaal direct (alleen maar) op een modem zit aangesloten, ook de signalen van de andere netwerkapparaten gestuurd worden.

–> Zoals ik in één van mijn posts hierboven al zei: je kunt het aansluiten en proberen, maar als er problemen op gaan treden weet je dat je netwerkopbouw toch niet helemaal perfect is. Om dan maar even op je eerdere voorstel door te gaan: een AirPort Extreme zou alle problemen in 1 keer oplossen. Echter weer wel best duur.

–> Of: je moet de tweede AirPort Express draadloos op de eerste aansluiten, (eerste=router) en dan de kabel naar de televisie op de tweede AirPort Express aansluiten. Dat is ook een goede werkende oplossing, maar misschien in fysieke lengtes van kabels en/of bereik van je netwerk niet haalbaar.

Kun je een reactie geven op bovenstaande info?

Bijdrager
    redhead3

Bedankt voor je alweer erg snelle reactie!

Optie 2 is helaas niet mogelijk, de TV staat helemaal achteraan (20 m van de router), en de 2e AE zou dan 10 meter dichter bij de router moeten staan (om draadloos te verbinden), wat betekent dat een kabel de hele woonkamer moet doorlopen, mijn man zou het besterven..

Maar we overwegen de TV weg te doen, dus zou ik kunnen proberen mijn netwerk uit te breiden dmv een draadloze verbinding tussen AE1 en AE2..Helaas wordt het signaal erg zwak rond de plaats waar de tweede AE zou moeten komen (grote aluminium ramen). Ik had een erg snelle verbinding met de AE2 verbonden via ethernet:evil:

Optie 1 tja, ik heb nu 2 AE, ik weet niet of ik nogmaals wil investeren in nog een router….

Om mijn netwerk uit te breiden met de tweede AE, welke opties moet ik dan kiezen in het configuratieprogramma?
    Tot nu toe probeerde ik het enkel bekabeld:
    Wanneer ik ‘maak draadloos netwerk’ kies samen met ‘deel publiek IP-adres’ dan werkt alles maar heb ik dus twee verschillende netwerken én verdwijnt de eerste AE uit het configuratieprogramma…
    Kies ik ‘brugfunctie’ dan verdwijnt de tweede AE uit het configuratieprogramma en heb ik geen beter bereik in de woonkamer…

Zou dit te maken hebben met het feit dat de tweede AE bekabeld is en dus een ander IP-adres krijgt dan de eerste AE?

Bijdrager
    SunKeeper

Hoe je de tweede draadloos met de eerste verbindt, heb ik in dit topic nog uitgelegd.

Je moet wel even goed zoeken, het is vanaf het punt waar ik met A, B, C, D enz. begin. Ergens in het midden van mijn laatste post op de pagina.

Probeer maar eens!

Bijdrager
    redhead3

Hey SunKeeper

Bedankt voor al je uitleg én screenshots:thumbsup:
    Voorlopig werkt het weer door de optie ‘deel publiek IP-adres’. Wanneer ik jouw uitleg volg (en dus de brugmodus kies) dan werkt het niet meer. Waarschijnlijk een gevolg van de switch tussen modem en router?

Ik onthoud dus wat je zei over de airport extreme en zal alvast gaan sparen voor wanneer mijn netwerk het andermaal begeeft.

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij volg je dan niet de juiste uitleg.

De 2de pagina van het topic, de laatste post onderaan.

Het staat er echt, in die beschrijving hoef je de opties die je noemt helemaal niet te kiezen. Je hoeft enkel de juiste modus (”Breid bereik draadloos netwerk uit” en de gegevens van het bestaande draadloze netwerk in te vullen. En natuurlijk een naam aan het apparaat zelf.

Bijdrager
    redhead3

Oei, ik heb je uitleg gevolgd maar krijg allerlei foutmeldingen over conflicterend DHCP-bereik…Hier begrijp ik niets meer van…Ik probeer alles opnieuw in te stellen…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.