25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Tinustijn

AirPort express

Hallo allemaal. Mijn naam is Martijn en ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb onlangs een gebruikte AirPort express gekocht. Ik dacht dat kan niet moeilijk zijn Zoals de meeste producten van Apple plug en play. Ik heb de AirPort in vast stopcontact zitten en met een kabel aangesloten op mijn experia box. De AirPort app geĂ¯nstalleerd op mijn telefoon. Nu blijft het lampje op de AirPort continu oranje branden en met de AirPort app wordt niks gevonden. Ik heb het apparaat gerest maar niks lukt. Iemand enig idee? Ik hoor ze graag.

Bijdrager
    SJEBloem

Toevallig heb ik gister een nieuwe Airport Extreme gekocht. Probeer eens om eerst de WAN aan te sluiten en daarna het stopcontact er in te doen.

Had hetzelfde probleem ook gister. Bij mij werkte een bepaald contact niet in een stekkerdoos. Heb hem toen in een ander contact gedaan en taadaaaa hij deed het!

Bijdrager
    GoeieDag

Als de Experia box de router is, moet de AP in de brug modus gezet worden.

Bijdrager
    Tinustijn

Ik heb het geprobeerd maar helaas! Lamp brand oranje gaat dan uit knippert 1 x groen en blijft vervolgens weer oranje branden.

Bijdrager
    Tinustijn

En hoe zet ik de AirPort in brugmodus?

Bijdrager
    SJEBloem

Via de Airport-app voor iOS kan dat als volgt:
    1. Selecteer desbetreffende AP
    2. Voer wachtwoord in
    3. Wijzig –> Netwerk –> Wi-Fi-modus –> Breid netwerk uit –> Done!

Bijdrager
    SJEBloem

Dit kan echter alleen als je je router kan selecteren. Heb je de kabel van je modem in je WAN poort geplugged en niet in je LAN poort? Je WAN gebruik je voor inkomende signaal en LAN voor alle uitgaande signalen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Tinustijn op 01 december 2016

En hoe zet ik de AirPort in brugmodus?

Via het AirPort-configuratieprogramma (de AP in het plaatje aanklikken en dan in het venstertje op ‘Wijzig’ drukken)>tab Netwerk>Routermodus: kies voor ‘Uitgeschakeld (brugmodus)’.

@ SJEBloem: ???

Bijdrager
    madcat

Als je een 2e hands airport hebt gekocht kan je hem beter eerst even resetten.
    Daarna zal je hem zien in de airport applicatie

https://support.apple.com/nl-nl/HT201945

Bijdrager
    Tinustijn

Ik heb het AirPort configuratie app idd. Maar deze detecteert het apparaat niet.

Bijdrager
    Tinustijn

Heb de AirPort gereset met paperclip op kleine knopje ingedrukt houden totdat het lampje snel knippert. Maar vervolgens gaat het lampje weer op oranje.

Bijdrager
    fred44nl

na een reset moet je em wel weer goed instellen.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    SJEBloem

@goeiedag; dit is de manier waarop ik het thuis heb ingesteld met als resultaat een AP in brugmodus. Echter moet je daarvoor wel de router kunnen selecteren in het hoofdmenu van de app. Dit is juist het probleem bij de TS, vandaag mijn aanvullende reactie.

Bijdrager
    SJEBloem

@goeiedag; dit is de manier waarop ik het thuis heb ingesteld met als resultaat een AP in brugmodus. Echter moet je daarvoor wel de router kunnen selecteren in het hoofdmenu van de app. Dit is juist het probleem bij de TS, vandaag mijn aanvullende reactie.

Bijdrager
    Tinustijn

Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd. Denk dat ik toch een bezoekje moet brengen aan Apple om dit te kunnen laten functioneren met een experiabox v10. Als ik de AirPort app open dan blijft hij zoeken en vind niks. Het enige wat ik met het apparaat wil bereiken is om het WiFi signaal op de bovenverdieping te verbeteren. Ik kan de AirPort met een heel kort kabeltje aansluiten omdat ik in elke kamer internet heb.

Moderator
    Mac Daddy

Experiabox V10 is een KPN modem toch? Wij hebben hier ook een KPN modem staan en heb daar mijn Airport Express op aangesloten. Wat bij die aansluiting belangrijk is, is dat ie in 1 van de LAN poorten wordt aangesloten. Als je dat hebt gedaan en de Airport Express zit in een stopcontact, dan is het het makkelijkste om hem even met een paperclip te resetten. Maar dat gaat (bij mij) niet altijd even soepel. Ik neem ook vaak het zekere voor het onzekere en hou hem vaak 15 seconden ingedrukt. In theorie zou ie dan weer moeten opstarten en groen moeten worden, geloof ik.

Dan het vinden van de Airport Express op een apparaat. Mijn ervaring daarmee is, is dat ie ook niet altijd even snel te vinden is. Mijn MacBook Pro vond hem vaak eerder dan mijn pc bijvoorbeeld en de iOS apparaten hadden er ook meer moeite mee. Als je eenmaal contact hebt, dan is het een kwestie van goed configureren, maar ik begrijp dat je daar nog aan toe bent gekomen.
    Maar bedenk even goed dat ie soms na een reset even de tijd nodig heeft.

Wat je ook nog als test kan doen is de UTP kabel vanuit de Airport Express in een computer te stoppen en kijken of het setup programma hem dan wel ziet. Als zelfs dat ook niet gaat, dan is het misschien handig om Apple even te contacten of zij nog meer weten.

Bijdrager
    fred44nl

na het resetten van een Airport kan het goed zijn, dat deze in het ip-bereik 10.x.x.x terecht komt, terwijl jouw netwerk 192.168.x.x heeft.
    het kan ook precies andersom zijn.
    je kunt daarom je Airport even rechtstreeks op een Mac aansluiten en de Airport een vast ip-adres geven, binnen het bereik van jouw netwerk, maar buiten het bereik van de aanwezige dhcp-server.
    ook kun je in de dhcp-server een ip-adres reserveren op basis van het mac-adres van de airport.
    opnieuw resetten moet dan voldoende zijn.

Bijdrager
    Qmagic

Als je de airport niet kan benaderen (na de reset), is iPhone/iPad waarschijnlijk verbonden met het huidige netwerk en niet met de geresette airport.
    Na de reset moet je de Airport selecteren, ga daarvoor (in iOS niet in de airport app) naar instellingen – Wifi en selecteer daar de airport.
    Daarna de Airport app.

Moderator
    Mac Daddy

Oh ja. Dat is bij een iOS apparaat een best belangrijke stap ja.;)

Bijdrager
    Tinustijn

Zo zo dat zijn een tips en info. Top!!! Ik zat idd ook te denken om te kijken of de setup via vaste pc zou kunnen. Alleen sinds ik verhuist ben heb ik geen vaste computer meer. Ik heb alleen een iPad.

Bijdrager
    Tinustijn

Als ik via mijn iPhone in de instellingen ga kijken en dan WiFi selecteer komt er geen AirPort naar voren. Kan wel zien dat mijn routeradres 192xxxxx is. Ik kan alleen nu niet in mijn router komen zonder vaste computer.

Bijdrager
    fred44nl

als je een Airport reset naar de fabrieksinstellingen, dan zijn de instellingen:
    – maak netwerk aan
    – dhcp + nat
    – wifi is ingeschakeld.
    dan moet ie met een smartphone of tablet zichtbaar zijn.
    welke SSID de airport heeft, staat op het stickertje.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Je moet idd eerst wat fred44 zegt het juiste wifi ssid van de airport selecteren bij je wifi instellingen in je Ipad, Iphone.
    Pas als hij verbonden is met je Iphone, Ipad kan je via de airport configuratie app de instellingen weizigen.
    Ik sluit meestal nog helemaal niets aan voordat ik aan de configuratie begin.
    Zodra je hem zichtbaar hebt in de app sluitje je de lan kabel aan op de WAN port van de airport en zitje hem in brug modes. Ook laat je hem een wifi netwerk aanmaken.
    Nu sla je alles op en zal hij herstarten. Na de herstart zal hij een IP adress krijgen van de experia box in de range 192.168.2.x

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Misschien handig, maar zorg dat je zeker weet dat de reset procedure goed gegaan is.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201945

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.