19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    peettomaat

airport expres

Ik heb boven slecht of geen bereik met mijn aiport (ibook)nu ben ik al weken bezig om de airport expres als een soort signaal versterker in te stellen.
    Hoe ga ik systematisch te werk ? Ik ben nu op het punt aangekomen om de hele f*ck zooi het raam uit te smijten.
    Wie kan me helpen ? A.u.b niet “gebruik de zoekfunktie”

Alvast bedankt,

peettomaat

Bijdrager
    edward00

Wat heb je precies?

Heb je een draadloze router en een Airport Express? Zoja kun je eenvoudig via je airport conf. assistent instellen.

Bijdrager
    Shannon

Aangezien ik zie dat er een nieuwe Imac op komst is, zou ik de nieuwe airport extreme bestellen.
    €179 is nog niet eens 10% van de kosten voor de Imac..dus niet klagen over geld:P

Je kunt dan profiteren van de nieuwe 802.11n signaal. Daarmee moet alles opgelost zijn denk ik..

Gooi die andere maar het raam uit :P

Bijdrager
    peettomaat

idd draadloze router in de meterkast en airport express er boven maar bijgehangen.Kan het ook zo zijn dat de AE ook geen/weinig signaal boven heeft ?
    Hoe kun je zien met welke verbinding (rechtstreeks router of AE)je aan het internet verbonden zit.
    Met de airport config lukt het maar steeds niet.

gr peet

Bijdrager
    Shannon

Ik zou eerst eens de router uit de meterkast halen.. alles wat tussen de router en je ibook komt, zorgt ervoor dat je signaal minder wordt..

Bijdrager
    Sybren

Je kunt de sterkte van de AirPort Express zo instellen:

Programma’s > Hulpprogramma’s > AirPort-hulpprogramma

Wachtwoord opgeven en dan kun je bij “Draadloze opties…” de signaal stekte aanpassen (misschien staat deze nog niet op 100 %)

Wellicht kun je met het AirPort-hulpprogramma ook instellen op je de AirPort Express wilt gebruiken als signaal versterker, alleen heb ik hier geen ervaring mee.

Bijdrager
    Sybren

Het bereik van AirPort-netwerken uitbreiden met behulp van een WDS

U kunt het bereik van een draadloos AirPort-netwerk uitbreiden door een WDS (draadloos distributiesysteem) op te zetten. Een WDS bestaat uit meerdere AirPort Extreme- of AirPort Express-basisstations. Bij het opzetten van het WDS kunt u de basisstations instellen als primair of extern basisstation. Als u AirPort 3.1 of hoger gebruikt, kunt u een basisstation ook instellen als relaisbasisstation.

Een primair basisstation is verbonden met het internet en deelt de verbinding met externe basisstations en relaisbasisstations. Een extern basisstation maakt gebruik van de internetverbinding van het primaire basisstation. Een relaisbasisstation maakt gebruik van de internetverbinding van het primaire basisstation en stelt de verbinding beschikbaar aan andere externe basisstations of relaisbasisstations.

Bij alledrie typen basisstationconfiguraties (primair, extern en relais) kan de internetverbinding van het primaire basisstation ook draadloos worden gedeeld met clientcomputers (of via Ethernet als de clientcomputers via Ethernet met het basisstation zijn verbonden).

Om de basisstations van een WDS te kunnen instellen, moet u de AirPort-ID van elk basisstation weten. De AirPort-ID, ook wel het MAC-adres (Media Access Controller) genoemd, vindt u op een label aan de onderzijde van het AirPort Extreme-basisstation naast het AirPort-symbool. Op het AirPort Express-basisstation vindt u de ID op de zijde waarop u voedingskabel aansluit. Het opzetten van een WDS gaat het gemakkelijkst als u alle basisstations op een tafel zet en aansluit op een stroomvoorziening.

Als u een AirPort Express-basisstation wilt configureren voor gebruik in een WDS, gebruikt u de AirPort-configuratie-assistent om een WDS te configureren.

Om een WDS met een primair basisstation en externe basisstations op te zetten, gaat u als volgt te werk:
    1. Breng via het AirPort-statusmenu in de menubalk een verbinding tot stand met het draadloze netwerk dat is gecreëerd door het basisstation dat u als primair basisstation wilt instellen.
    2. Open het AirPort-hulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
    3. Selecteer het basisstation en klik op ‘Configureer’.
    4. Voer, indien vereist, het wachtwoord voor het basisstation in.
    5. Klik op ‘WDS’.
    6. Schakel het aankruisvak ‘Gebruik dit basisstation in een WDS als’ in en kies ‘primair basisstation’ uit het venstermenu. Het aankruisvak ‘Geef draadloze clients toegang tot dit basisstation’ is standaard ingeschakeld. Als u het aankruisvak ‘Geef draadloze clients toegang tot dit basisstation’ uitschakelt en vervolgens de instellingen van het basisstation wilt wijzigen, moet u via een Ethernet-kabel verbinding maken met de LAN-poort van het basisstation. In dat geval kunt u namelijk geen draadloze verbinding met het basisstation tot stand brengen.
    7. Klik op de knop met het plusteken (+) om te zoeken naar basisstations die zich binnen het bereik van uw computer bevinden. Selecteer de basisstations die u als externe basisstations wilt instellen. Schakel het aankruisvak ‘Configureer automatisch als extern WDS-basisstation’ uit als u de externe basisstations handmatig wilt instellen. Klik op ’Zoek opnieuw’ als een basisstation niet in de lijst wordt getoond. Klik op de knop met het minteken (-) om basisstations uit de lijst te verwijderen.
    8. Klik op ‘Werk bij’ om de nieuwe instellingen te verzenden naar de basisstations in het WDS.
    Bij de automatische instelprocedure kunt u een naam en wachtwoord voor elk basisstation opgeven en aangeven op welke manier de basisstations IP-adressen moeten ontvangen.

Als u na het instellen van primaire en externe basisstations extra externe basisstations of relaisbasisstations aan het WDS wilt toevoegen, kunt u het AirPort-hulpprogramma opnieuw gebruiken.

Externe basisstations moeten hetzelfde kanaal gebruiken als het primaire basisstation. Voordat u de extra externe basisstations instelt, moet u het kanaal van het primaire basisstation opzoeken in het paneel ‘AirPort’ van het AirPort-hulpprogramma.

Als u toegangscontrole gebruikt, moet u de toegangscontrolelijst op alle basisstations van het WDS invoeren.

Als u nog meer externe basisstations wilt configureren, klikt u op de koppeling boven aan deze pagina.

Bron: AirPort Help (bij AirPort-hulpprogramma)

Zoek op WDS

Bijdrager
    peettomaat

het lukt niet,ook niet met bovenstaande handleiding(in ieder geval bedankt)
    Internet lukt niet via het AE-netwerk !
    Ik geef het op:(
    Zal wel kabeltje trekken worden.

mvg peet

Bijdrager
    Joffry

Welke router heb je eigenlijk ? Geef wat meer info.
    Heb je de AE al de juiste reset gegeven ?
    Kijk ook even op internet bij Apple Support.

Bijdrager
    peettomaat

Ik heb een Zyxel 650H-33.
    De AE heb ik helemaal nog geen reset gegeven,moet/kan dit dan ?

peet

Moderator
    Jan David Hanrath

Tip: zet de airport express bij het configureren vlakbij de draadloze router. Dan weet je zeker dat ze elkaar vinden. Is de configuratie gelukt, verplaats um dan naar de definitieve locatie.

Ik heb hier een Speedtouch 716v5 met een Extreme aan het WDSsen gekregen. Ging relatief makkelijk. Wat ik heb gedaan is alle settings gemaakt voor een WDS:
    – gelijk wachtwoord, gelijke vorm van encryptie
    – gelijk kanaal (handmatig, niet automatisch)
    – aanzetten van WDS-functie in de Speedtouch. Extreme aanmelden bij Speedtouch
    en pas als laatste de SSID (WIFI-netwerknaam) van de Extreme gelijk gemaakt aan de Speedtouch.

Werkt nu probleemloos.

Dus: nog ff niet uit het raam gooien! Succes

Bijdrager
    Joffry

http://www.apple.com/support/airport/

In de linker kolom heb je een verwijzing naar: Resetting Airport Express en verder nog meer info over de AE.

Verder gewoon zoals Jan David beschrijft.

Bijdrager
    peettomaat

:lol: volgens mij doet tie het nu.De AE heb ik boven op mijn bureau in stopkontakt zitten.Bereik draadloos netwerk is goed en groene lampje brand constant.
    In mijn scherm zie ik bijna alle streepjes bereik,maar met nog wel dezelfde netwerknaam als de oorspronkelijke (het bestaande draadloze netwerk).Maakt de AE daar nu deel van uit of moet hij een eigen naam hebben ?
    Dus heb ik nu toevallig goed bereik of komt dat wel degelijk door de AE.

gr. peet

Moderator
    Jan David Hanrath

Volgens mij heb je inderdaad beter bereik.

Beide netwerknamen (SSID) moeten gelijk zijn. Eenvoudige check:

probeer eens zonder te swichen tussen wifi-settings in de loggen op je AE met het ‘airport hulpprogramma’ en in te loggen op de web-admin van je Zyxel. Als dat lukt, dan werken ze samen.

Bijdrager
    MacFan55

Ik ben daar laatst ook zowat een halve zaterdag mee bezig geweest. Uiteindelijk heb ik de AirportExpress gereset (met kleine indrukknopje op onderkant; even vasthouden met lucifertje of zo).
    Met het airport-hulpprogramma moet je nu twee apparaten zien in de linkerkolom. Als je die tweede (onbekende) aanklikt kun je hem toevoegen aan het bestaande netwerk. (SSID-naam) En inderdaad het netwerk kan maar 1 naam hebben. De Airport extreme en express kunnen als apparaat verschilldende namen hebben. Na deze toegevoegd te hebben werkte het bij mij ook. Maar zo eenvoudig als het werd voorgesteld was het bij mij niet. Ik had ook even het “windows-gevoel” bij deze exercitie.
    :roll:

Bijdrager
    Timo.Sublimo

Nu ben ik hier toevallig net hetzelfde aan het proberen denk ik, maar het lukt me dus toch ook niet…

Ik heb een philips modem/router die rechtstreek verbinding maakt met internet. Nu heb ik ook een airport express. Het is mijn bedoeling dat ik mijn macs verbinding laat maken via de airport express, die op zijn beurt draadloos verbinding maakt met de philips router, om op die manier het internet op te geraken. Ik heb in de acces control van de philips geconfigureerd dat het mac-adress van de airport express toegestaan is om verbinding te maken.
    Dat lukt ook, want het lampje op de airport express brandt groen, maar nu zien mijn mac’jes nergens nog de airport express…
    Ik heb dit geprobeerd met de config.assist., die zegt dat de opzet geslaagd is, maar wanneer ik dan op het airport symbool klik in de menubalk dan staat m’n airport express er niet tussen…

Iemand de juiste oplossing?

Bijdrager
    MacFan55

Volgens mijn kun je een airport express alleen toevoegen aan een andere Apple router (Airport Extreme) om toe te voegen aan een netwerk. Met andere merken lukt het niet om zo je netwerk uit te breiden. (WDS-optie in Airport Extreme). Dus ik denk dat je dan toch echt de router van Apple moet hebben.
    :roll:

Moderator
    Jan David Hanrath

@ MACFan55

Nee hoor, WDS is niet Apple afhankelijk. Ik zelf heb een WDS met een draadloze Speedtouch 716 en een Airport Extreme.

Bijdrager
    MacFan55

OK maar dat is een Airport Extreme; de vraag ging over een Airport Express, of en hoe je die toevoegt in een WDS van een andere router dan de Extreme. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat niet kon. Maar als ik het mis heb hoor ik het ook graag. Ook ik ben niet te oud om te leren.:roll:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.