4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    rickel

Airport en Thomson ADSL router

configuratie: 1 Mac (hoofd computer) op ethernet aangesloten (Thomson ADSL modem met 4 hub aansluitingen) (IPadres 10.0.0.151)  2 mac’s aangesloten op airport (1e versie) (IP adres 10.0.1.2 en 10.0.1.3). airport (Ip adres 10.0.1.1) via ethernetkabel op een vrije hub van de thomson (IP adres 10.0.0.138) aangesloten. Op alle mac staat 10.3.3.

Ik kan alleen communiceren met de Mac’s die een airportcard aanboord hebben. Daar kan ik alles mee delen, zoals itunes, iPhoto etc) Ik kan ook met deze Mac’s de Mac met ethernet aansluiting via appeltje + K dmv IP-adres benaderen. Maar andersom niet. Dus via (ethernet) mac kan ik niet bij de aangesloten airport Mac’s komen. Wat doe ik fout???

Bijdrager
    cubizer

Controleer eens of de bestandsdeling nog wel aanstaat. Bij mijn G5 is deze instelling vaak gedeactiveerd als ik m uit zijn sluimerstand haal. Misschien bij jou ook?

Bijdrager
    fistkikker

ik heb een vergelijkbare opstelling, bij mij werkt het wel. in de Airport base station zit een router ingebouwd, net als in je Thomson modem. vanaf de WAN kant ziet men alleen je modem of je airport. Vanaf de wired verbinding zie je dus alleen de IP van airport base station. Die vertaalt alles naar de wireless aangesloten IP’s (een trucje dat NAT heet geloof ik). Je hebt nu dus twee subnetwerken, een achter je thomson, een achter je airport base station.

Om het op te lossen heb ik het volgende gedaan: zet in je airport configuratie de optie dat airport ip-nummers uitdeelt uit, anders doen twee apparaten dat in het zelfe subnet (de thomson en je base station) en dat is vragen om conflicten. Selecteer je base station in het airport-hulpprogramma > toon alle instellingen > netwerk, en verwijder vinkje bij verspreid ip-adressen.

En sluit je base station aan op de thomson via de andere ethernet poort (of dat strikt noodzakelijk is weet ik niet), dat omzeil je de NAT-router.

Je moet vervolgens even wachten tot al je appeltjes door hebben dat ze een ander ip-adres moeten gebruiken (of je moet ze expliciet een nieuw adres laten vragen, dan weet je het zeker. In mijn jaguar: systeeminstellingen > netwerk en m’n dan even van de wijs brengen door eerst een gekke handmatige ip te geven en dan weer op te geven via DHCP een ipadres te krijgen).

succes, Michiel

Bijdrager
    rickel

Om het op te lossen heb ik het volgende gedaan: zet in je airport configuratie de optie dat airport ip-nummers uitdeelt uit, anders doen twee apparaten dat in het zelfe subnet (de thomson en je base station) en dat is vragen om conflicten. Selecteer je base station in het airport-hulpprogramma > toon alle instellingen > netwerk, en verwijder vinkje bij verspreid ip-adressen.

Michiel, het vinkje weghalen was de treffer! Het werkt zoals het behoort! Mijn hartelijke dank

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.