13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    macmas

airport en router probleem

ik heb een probleem met mijn powerbook en een linksys draadloze router.

mijn powerbook krijgt van de router geen ip-adres als ik via airport verbind en ook geen router adres. andere powerbook van huisgenoot en ibook van iemand anders wel. als ik hem met kabel direct op router aansluit, krijg ik wel een ip-adres en router adres. heb alles al meerdere malen gereset en geupdate, combo enz.

wat moet ik doen om het te laten werken?

thanks.

Bijdrager
    Kyokushinkai

Heb je rechts bovenin je scherm het airport menuutje staan? Dus dat signaal symbooltje met 4 boogjes. Eventueel kun je dat aanzetten in Systeemvoorkeuren > Netwerk en bij Toon de optie ‘AirPort’ selecteren. Vervolgens kun je onderin de optie ‘Toon AirPort-status in menubalk’ aanvinken. In dat menu moet als het goed is de naam van je draadloze netwerk staan en ook de optie om je Airport kaart in en uit te schakelen. Staat alles daar goed?

Bijdrager
    macmas

dat staat allemaal goed. heb bij netwerkconfiguratie alles het zelfde staan als die andere macs. dus het is echt puur een probleem van de router en mijn airport kaart ofzo. ik heb ook een apple netwerk via twee airport expressen, daar doet alles het zoals het hoort.

als ik in systeem voorkeuren en dan netwerk kies airport en dan tcp/ip klik en ik verandedr van draadloos netwerk, veranderd daar het ip adres, het routeradres en subnetmask. bij airport netwerk is het dan allemaal goed, kies ik dat linksys netwerk, verdwijnen ze.

trouwens, dat airport netwerk gaat via die linksys router.

dus die router doet raar met mijn airport kaart of andersom.

Bijdrager
    reneo

misschien is die linksys beveiligd middels mac-adres. dat is het serie nummer van je netwerkkaart, in jou geval je airport kaart. deze moet dan in het beveiligingsmenu van de router worden toegevoegd. je mac-adres kan je vinden via de systeem voorkeuren, dan netwerk, airport en dan noemen ze het je AirPort ID:, bestaat dan uit een 6 groepen van cijfers en letters (hexidecimalen)
    maar misschien ligt het probleem wel ergens anders, succes![/code]

Bijdrager
    macmas

heb het geprobeert, maar wert niet. anders zou het met kabel ook niet werken toch?

Bijdrager
    macmas

maar bedankt alvast voor de hulp

Bijdrager
    jort

En als je alles handmatig invoert? Je zegt namelijk dat je geen routeradres “krijgt”, ik neem aan dat je een DHCP-server hebt draaien.

Bijdrager
    macmas

via het linksys netwerk krijg ik de hele tijd een 169 adres, dus geen router. als ik het apple netwerk kies, krijg ik een 192 adres, wel een router.

en dat apple netwerk bestaat uit twee airports. een is wds primair en zit met kabel vast aan de linksys router. de ander zit erop aan gesloten voor muziek en printer en uitbreiding van apple netwerk.

dhcp release in systeeminstellingen dan netwerk dan airport dan tcp-ip dan dhcp release werkt ook.

het is heel vaag.

Bijdrager
    rrrichie
    ”macmas”

heb het geprobeert, maar wert niet. anders zou het met kabel ook niet werken toch?

Het MAC adres van je ethernet poort (de vaste verbinding) is anders dan die van je Airport kaart, dus als de router wel het MAC adres heeft van je vaste verbinding dan werkt het via Airport niet.

Het kan ook nog zijn dat je Airport kaart van het oude type is (b) en dat de router ingesteld staat op alleen (g) en dat toevallig de andere compu’s allemaal g zijn. b = 11mbit, g = 54mbit.

Voorkeuren van het een en ander kunnen ook “verrot” zijn. Log in als een andere user op je machine en probeer het dan.

Je airport kaart moet wel op DHCP staan, maar ik neem aan dat dat zo is.

Bijdrager
    macmas

de kaart is goed, want hij heeft het wel gedaan.
    als ik inlog onder een andere user werkt het allemaal wel, kom ik net achter. dus zijn ergens mijn instellingen of voorkeuren verandert.

maar welke, of hoe kan ik de oude instellingen weer terug krijgen.

Bijdrager
    macmas

ik ga weer teug naar mijn user waar ik alles op doe en waar het dus kapot was, en het werkt weer allemaal. heel vaag.
    bedankt voor jullie hulp

Bijdrager
    macmas

werkt toch niet. in het ene account wel ander niet. hoe kan ik de voorkeuren vanuit het ene account naar het andere account krijgen

Bijdrager
    sidewinder

Ik heb hetzelfde gehad en zo ook een vriendin van mij. ibook zag wel de draadloos router, inclusief dat er een internetverbindnig was, alleen kon ik niet daadwerkelijk “internetten” omdat hij geen ip adres kon vinden.

welke internet provider heb je? Want bij mij lag het probleem hier.

Mocht je Chello hebben dan moet je volgens een bepaalde volgorde je draadloos netwerk en comp. installeren en aanzetten. De eerste keer meld je je computer bij chello aan (zonder router). Dus eerst modem verbinden met comp. of in dit geval je powerbook. Dan je modem opstarten, wachten totdat alle lichtjes branden en dan je powerbook. Dan via safari of explorer inloggen op chello.nl en je aanmelden. Dan de boel weer uizetten en minimaal 5 minuten wachten.Dit is de tijd die chello nodig heeft om de boel op orde te krijgen?!
    Ter controle zet je de boel weer aan en als het goed is heb je verbinding met internet. Hierna alles weer uitzetten. Nu zet je je draadloos netwerk op. Vervolgens zet je als eerste je modem aan(alle lichtjes moeten weer oplichten), dan je router en dan je computer. Vervolgens log je je wederom in op chello.nl en mag je wederom de boel aanmelden, met dien verstande dat je nu je mac-adres van je router aanmeld en voila, draadloos verbinding.

Dus de juiste tijd in acht nemen, alsmede de volgorde van aansluiten.

hopen dat je hier wat aan hebt en anders mogelijk iemand anders.

gr. Sidewinder

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.