15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Machiavelli

Airport Base Station in iMac G4 1Ghz

ik heb zojuist van iemand een Airport base Station gekregen. Ik heb zelf een iMac G4 1 Ghz (blijkt dus standaard zonder airport te zijn) en een ethernet ADSL modem.

Kan ik nou wat met die “oude” airport Base Station? en wat heb ik nou nodig?

Bijdrager
    Panthertje

Hoi Michiel,

Wat je nodig hebt is een airportcard extreme voor in je mac.

En surfen maar :innocent:

Bijdrager
    Machiavelli

Ethernet Modem heb ik. Maar wat voor kaart past er nou in mijn iMac en kan deze communiceren met elke airport?

Bijdrager
    macpro

Als je al een vaste verbinding hebt tussen je iMac en je ADSL modem, dan zou ik dat lekker zo laten.
    Met die Airport ertussen loop je alleen maar het risico op een slechtere verbindng en de kans dat vreemden op jouw netwerk inloggen.
    Tenzij het voor jou belangrijk is om je iMac door het hele huis te verplaatsen en daar ook te kunnen internetten. Maar in dat geval zou ik adviseren om een iBook of PowerBook erbij te nemen.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    Machiavelli

is de keuze van airport extreme of gewoon afhankelijk van je computer of of van de airport base station. Ik heb een 1 jaar oude iMac G4 1 Ghz die zou toch wel een extreme airpoort aankunnen.

Maar als ik het goed begrijp kost het mij wel snelheid als ik het zou gebruiken. Is de afstand van de computer naar tot de airport daar ook nog van invloed op.

Kan ik met een laptop (windhoos) ook gebruik maken van die airport?

Bijdrager
    iFredo
    ”johnny_cash”
    ”macpro”

Als je al een vaste verbinding hebt tussen je iMac en je ADSL modem, dan zou ik dat lekker zo laten.
    Met die Airport ertussen loop je alleen maar het risico op een slechtere verbindng en de kans dat vreemden op jouw netwerk inloggen.
    Tenzij het voor jou belangrijk is om je iMac door het hele huis te verplaatsen en daar ook te kunnen internetten. Maar in dat geval zou ik adviseren om een iBook of PowerBook erbij te nemen.

dat is totaal onzin want het risico dat iemand anders kan inloggen is net zo groot als dat iemand op jouw computer wil gaan inloggen .. Maar je moet wel goed kijken of je airport extreme card of een airport card kan gebruiken (maakt nogal wat uit extreme =54mb/s en gewoon = 11mb/s)

maakt voor internet verkeer natuurlijk niet uit, beetje ADSL gaat tot 2 Mbps!

Bijdrager
    JohnTwigt

Het basisstation bepaalt de snelheid van het draadloze netwerk; een (802.11b) ‘gewoon’ base station(met 11mbps) is grofweg 5 x zo langzaam als een (802.11g)extreme basistation(met 54 mbps). De keuze van een kaart kan je hiervan laten hangen, het scheelt ongeveer 20 euro. (je kan natuurlijk denken: “misschien ga ik later wel naar extreme” en vast een extreme kaart kopen). Op een extreme station kan ook een windows machine (mits voorzien van een 802.11b of beter nog een 802.11g compatibele kaart, bv. sonnet extreme pmcia kaart (http://www.sonnettech.com/product/aria_extreme.html); deze gebruik ikzelf voor een G3 powerbook zonder FW die geen airport mogelijkheid heeft) ik neem aan dat dat ook geldt voor een gewone base station, maar een extra check kan nooit kwaad.
    Wat trouwens goed is om te weten dat wanneer je in een extreme (802.11g) netwerk 1 apparaat hangt met de 802.11b norm (dus de 11mbps) de snelheid van het hele netwerk omlaag gaat!

succes ermee
    8) John Twigt

Bijdrager
    macpro
    ”johnny_cash”
    ”macpro”

dat is totaal onzin want het risico dat iemand anders kan inloggen is net zo groot als dat iemand op jouw computer wil gaan inloggen .. Maar je moet wel goed kijken of je airport extreme card of een airport card kan gebruiken (maakt nogal wat uit extreme =54mb/s en gewoon = 11mb/s)

Dat is helemaal geen onzin.
    Weet je wel hoeveel draadloze netwerken onbeheerd en onbeveiligd openstaan voor jan en alleman?
    Netwerken waarmee elke willekeurige buitenstaander het internet op kan gaan en kan doen en laten wat ‘ie wil?
    Maar daarvoor ben jij dan wel verantwoordelijk, want die aansluiting staat op jouw naam.

Bijdrager
    iFredo
    ”JohnTwigt”

Wat trouwens goed is om te weten dat wanneer je in een extreme (802.11g) netwerk 1 apparaat hangt met de 802.11b norm (dus de 11mbps) de snelheid van het hele netwerk omlaag gaat!

succes ermee
    8) John Twigt

Dit klopt niet*.
    Kijk hier: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107372

* Met dank aan MacPro

Bijdrager
    Oppie
    ”JohnTwigt”

De keuze van een kaart kan je hiervan laten hangen…

Je kunt niet kiezen, je Mac accepteert òf een gewone Airport òf een AirPort Extreme, de kaarten zijn namelijk fysiek anders. Jouw iMac lust alleen de Extreme versie (iMac 1GHz). Voor de rest is het lood om oud ijzer: voor internet maakt het niks uit, en ook Wintel kun je probleemloos aan beide BaseStations hangen. Alleen voor file-transfer tussen twee computers scheelt het natuurlijk wel.

Bijdrager
    sarasin

##

Bijdrager
    macpro
    ”johnny_cash”

ja m,aar we hebben het over airport…. deze is bij mij wel beveiligd en goed met gewoon een wepcode zit standaard erop !! en wat anderen manolo’s hebben jah jammer dan hadden ze oook maar airport moeten nemen (offtopic: ehh tandenpoetsen en typen tegelijk gaat niet) ..

Met gewoon een wepcode heb je geen goede beveiling.
    Alleen maar een goede drempel.

Goede beveiliging heb je pas met WPA.

En uiteraard leg je de MAC adressen vast van de machines die toegang krijgen tot jouw netwerk en heb je een besloten netwerk aangemaakt.

Daarnaast ben ik in mijn eerste reactie uitgegaan van een Graphite Base Station. En bij mijn weten ondersteunen die nog geen WEP encryptie.
    Maar daar kan ik mij in vergissen.

Bijdrager
    JohnTwigt
    ”freerksmit”
    ”JohnTwigt”

succes ermee
    8) John Twigt

Dit klopt niet*.
    Kijk hier: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107372

* Met dank aan MacPro

Sorry, maar dit klopt wel: op de site van de apple store voor extreme base sations staat dit:

(2) Gebaseerd op de IEEE 802.11g-conceptspecificatie. Om een gegevenssnelheid tot 54 Mbps te bereiken, dienen alle netwerkgebruikers gebruik te maken van een voor AirPort Extreme voorbereide computer met een AirPort Extreme-kaart en te communiceren met een AirPort Extreme-basisstation. Als een gebruiker met een met AirPort uitgeruste computer of een ander door de Wi-Fi gecertificeerd 802.11b-product verbinding maakt met een draadloos AirPort Extreme-netwerk, is de gegevenssnelheid voor deze gebruiker 11 Mbps en gaat de snelheid voor AirPort Extreme-gebruikers in hetzelfde netwerk omlaag. Vanaf met AirPort Extreme uitgeruste computers die zijn aangesloten op een AirPort-netwerk of een ander door de Wi-Fi gecertificeerd draadloos 802.11b-netwerk, kunnen gegevens worden verstuurd met een snelheid tot 11 Mbps, de maximale snelheid die mogelijk is onder de 802.11b-norm. De werkelijke snelheid kan variëren, afhankelijk van het bereik, de verbindingssnelheid, de omgeving, de omvang van het netwerk en andere factoren.

zie ook de pagina zelf:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/90804/wo/XG1TUF0BJNkP2FHLpI42S3XseAo/1.3.0.5.10.3.0.13.0

In het door jouw aangehaalde artikel staat dat (802.11g)extreme gebruikers een hogere snelheid hebben dan (802.11b) niet extreme gebruikers in een gemengde omgeving. De snelheid van de datatransfer voor 802.11g gebruikers is echter wel lager dan wanneer het netwerk uit louter 802.11g (extreme) gebruikers zou bestaan.

Bijdrager
    macpro

Potverpietjes! :o

Wat gemeen van Apple.:evil:

Ik heb hier zo’n configuratie en ik zal een dezer dagen eens een real life test uitvoeren.
    De resultaten zal ik dan hier zetten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.