20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    EvnL

AirPort: 2,4 GHz en 5 GHz

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een vraagje.

Ik heb inmiddels een Time Capsule in huis en sommige instellingen verwarren me een beetje.

Is het nou zo dat de Time Capsule standaard 2,4 GHz uitzendt of allebei? Want er is een optie om een 5 GHz-netwerk aan te maken. Als ik dit doe, heb ik dan gewoon twee aparte netwerken en als ik het niet doe een “gecombineerd” netwerk?

Andere vraag: als ik een gastnetwerk aanmaak, kunnen de gebruikers daarvan dan gebruiken van AirPlay door middel van een AirPort Express die het netwerk uitbreidt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes,
    Edwin

Bijdrager
    LighScan

Hij maakt een nieuwe SSID aan, standaard <je gewone SSID + 5Ghz>, en je zit dan – weliswaar – op 5Ghz, wat momenteel nog niet zo druk bevolkt is als 2.4Ghz.

Maar aan je intern netwerk veranderd er verder niets, die “aparte” SSID creeërt geen eigen apart netwerkje.

Bijdrager
    TheBigZ
    EvnL op 13 februari 2012

Andere vraag: als ik een gastnetwerk aanmaak, kunnen de gebruikers daarvan dan gebruiken van AirPlay door middel van een AirPort Express die het netwerk uitbreidt?

Een gastnetwerk is er juist voor bedoeld dat gasten niet op jouw eigen interne netwerk (en de erop aangesloten devices) kunnen komen, maar alleen op het Internet (de buitenwereld).

Bijdrager
    Donald D.

Leuk onderwerp deze topic.

Ik heb het 5Ghz deel van mijn KPN router ingeschakeld.
    Ik heb binnen mijn netwerk nog 2 niet “N” devices (iPhone 3 en AE).

Deze 2 niet “N” devices zitten op het 2,4 Ghz deel. Mijn iMac en Ipad normaal op het 5 Ghz deel. Toch hebben deze 2 laatste apparaten ook wel eens de neiging om naar het 2,4 Ghz deel te springen.

Ik heb begrepen dat in dit geval wordt gezocht naar het beste bereik van de devices en niet naar de hoogste snelheid.

1. Is het nu juist dat door de aanwezigheid van niet “N” devices de snelheid van het netwerk afneemt?

2. En als mijn Imac zich bevind in het 5Ghz deel hij daar geen last heeft omdat de andere (niet “N”) devices zich in het 2,4 Ghz deel bevinden?

Ben heel benieuwd naar de reactie.

vr.gr.
    Donald D.

Bijdrager
    Donald D.

sorry….ik bedoel:

“het 5 Ghz deel van mijn Time Capsule ingeschakeld”

Bijdrager
    Toine van rijthoven

http://www.apple.com/nl/airportextreme/features/wi-fi.html

Ik heb op mijn airport extreme mijn 5Ghz netwerk een andere naam gegeven (SSID van mijn netwerk en toevoeging 5G). Hierdoor weet ik zeker dat mijn imac en ATV altijd op de snelle 5GHz zitten. Voordat ik dit zo instelde had ik wisselend een 2.4 of 5 GHz verbinding.

Als het een dual band router is lijkt me niet dat de snelheid van je 5GHz verbinding afneemt als er ook apparaten op de 2.4GHz verbinding zitten.

Bijdrager
    Donald D.

Ik heb een KPN router ZTE. Ik weet niet of dat een dual band is. Zal ik zeker nog even navragen.

Mijn 5Ghz deel heeft ook een andere naam. Op mijn Imac zie ik beide staan. Dus zowel de 2,4 als 5Ghz.
    Bij het aanzetten van mijn iMac springt hij meestal naar 2,4. Handmatig zet ik hem dan op 5Ghz.

Vermoedelijk betekent dit dat de verbinding van mijn iMac naar het 2,4 deel sterker is.
    Maar in dat 2,4 deel zit ook mijn Iphone 3 (“G”).

Wat betekent dit voor mijn snelheid van mijn iMac? (behalve dan dat het 5Ghz deel zo en zo al sneller zou zijn).

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Ik heb de 5GHZ verbinding op de mac op automatisch verbinden gezet, de 2.4 GHz niet.

Dat er een iphone of ander apparaat op het netwerk zit maakt alleen uit als je met beide apparaten tegelijkertijd veel gaat downloaden / uploaden maar dat geldt voor ieder netwerk.

dat is de reden dat mijn Mac en apple TV op de 5GHz verbinding zitten met mjin AE en de rest van de apparaten op de 2.4GHz. Zo kan ik met superduper een draadloze backup maken, een film kijken vanaf mijn AE schijf en met een gewone laptop iets downloaden via de 2.4GHz verbinding zonder dat mijn filmpje hapert:-)

Bijdrager
    Donald D.

Op mijn iMac bij systeemvoorkeuren/netwerk/geavanceerd staat alleen de 5Ghz verbinding. Locatie:automatisch.
    Toch springt mijn mac af en toe naar 2,4 Ghz.

Bij airportconfig. / timecapsule heb ik zowel de 2,4 Ghz verbinding als de 5 Ghz verbinding op automatisch staan. Maar dit heeft m.i. meer te maken met de kanalenkeuze???

Als ik nu voor ieder device de zaak vast wil zetten (vast op 2,4 Ghz of 5 Ghz) wat moet ik dan doen?

dank,
    Donald D.

Bijdrager
    mbrant

Als je het draadloze netwerk zó instelt, dan werkt het -bij ons- prima. Met het UPC modem was het een eitje, terwijl de router van UPC zelf een inferieure bak is.

De situatie is zo: 1 computer met 5ghz en eentje met 2.4ghz. Op de computer zelf heb ik niets gedaan, dat laat ik automatisch z’n werk doen.
    Ook hebben we een IP Siemens telefoon op het netwerk met draadloze handsets.
    Ik merk niets van vermindering van snelheid. Het werkt hier prima.

En het gekke is; de router is verder weg van de computers en de draadloze back-up werkt veel sneller!
    rara

Bijdrager
    mbrant

Sorry het was een tiff file; dus: zo.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Je kunt in de airport extreme (en dus ws ook in de time capsule), je 5ghz netwerk een andere naam geven dan je 2.4GHz (airport/wireless/wireless options).
    Op basis hiervan kun je op een apparaat instellen dat hij alleen met dat netwerk moet verbinden dat dus altijd 5GHz zal zijn.

Bijdrager
    Richard74

Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Ik heb een Airport Extreme, daarop is de 5ghz optie wel geactiveerd maar als verborgen netwerk. We hebben thuis o.a. 4 laptops (1 MacBook, 3 Windows), 4 GSM’s (3 iPhone’s) en een Apple TV die van het draadloos netwerk gebruik maken. Op mijn laptop (de MacBook) download ik regelmatig muziek en films. Is het dan verstandig om voor die laptop altijd gebruik te maken van het 5ghz netwerk?
    En dan moet ik dus het 5ghz netwerk een andere naam geven? Maar die heeft hij toch altijd al? Ik bedoel, mijn “normale” netwerk van 2.4ghz heet bv. netwerk van Richard. Mijn 5ghz netwerk heet dan automatisch netwerk van Richard GHz. Of moet ik hem een totaal andere naam geven?

En Toine, jij zegt dat je op een apparaat kunt instellen dat hij alleen met een bepaald netwerk moet verbinden. Hoe doe je dat dan? Bv. op mijn Iphone kan ik bij Instellingen-Wi-Fi alleen aangeven of ik Wi-Fi activeer en of er om verbinding moet worden gevraagd. En verder kun je uiteraard een netwerk uit een lijst kiezen. Waar kan ik dan mijn voorkeursnetwerk instellen?

Bijdrager
    Richard74

En ik begrijp uit de link van Toine dat bv. mijn Apple TV en mijn MacBook automatisch het best geschikte netwerk kiezen (5ghz). Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Bijdrager
    Donald D.

Waarvan ik dan weer begrepen heb dat hij niet voor de snelste verbinding kiest maar voor de meest stabiele. Daar waar hij het meeste ontvangst van heeft.

Bijdrager
    EvnL

Hoe kun je zien of een Mac 2,4 GHz of 5 GHz gebruikt?

Maar als ik de reacties lees, zit het dus zo:

Standaard zenden de AirPort Extreme en Time Capsule 2,4 GHz en 5 GHz tegelijkertijd uit. Je kunt bij de instellingen het 5 GHz-netwerk een andere naam geven, zodat je ervoor kunt zorgen dat bepaalde apparaten alleen 5 GHz gebruiken.

Klopt dat?

Bijdrager
    mbrant

Kijk bij je Mac: “over deze Mac”. Dan zie je hoeveel ghz je mac heeft.
    De router zoekt dat vanzelf uit. tenminste, als je instelt wat ik hier al eerder al had aangegeven in je Airport Extreme. Je hebt er verder geen omkijken naar.
    De meeste gangbare andere modems kunnen dat niet.
    Wel bijvoorbeeld de FritzBox 7390, maar daarvan weet ik niet of hoe of het werkt. Ook het Cisco 3925 draadloze modem wat UPC had beloofd zou dit prima moeten doen. Maar van dat modem heb ik niet veel goeds gelezen in de UPC community.

Bijdrager
    EvnL

Ik kan het niet vinden, hoor.

Lid
    lEl

alles dat Apple verkoopt zendt standaard zowel 2.4GHz en 5GHz uit. Je computer kiest dan automatisch welke de beste frequentie is. Over het algemeen zal dat 2.4GHz zijn, tenzij je in line of sight bent van de router of als er teveel storing zit op de 2.4GHz band. Dan zal hij eerder voor 5GHz kiezen. Het werkt prima hoe hij geleverd wordt, niet te veel aan instellen als je hem installeert (behalve dan je netwerknaam, wachtwoord en eventueel gastnetwerk), de rest is eerder voor als je echt weet wat je doet.

Bijdrager
    Donald D.

Hoop dat dit je een beetje helpt en ook is wat je bedoelt:

Rechts boven op je Imac (de menubalk) vind je het symbool voor WIFI. Als je die aanklikt zie je de diverse netwerken in je omgeving. Daar kun jij ook zien met welk netwerk je zelf verbonden bent. Als je je 5GHz een andere naam hebt gegeven weet je dus op welke frequentie je zit.

Voorts kun je onder systeemvoorkeuren (klik op het appeltje linksboven in je scherm) onder NETWERK/ GEAVANCEERD/ WIFI je voorkeursnetwerk opgeven (in de volgorde zoals jij dat graag wilt).

Maar zoals IEI zegt kun je het beter aan de computer zelf overlaten. Hij kiest voor jou over het algemeen de beste en meest stabiele verbinding.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.