30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    kenmasters

Airport

Ik weet niet of hier al eens een topic over geweest is, maar ik kon er niks over vinden dus vraag ik ’t maar gewoon.

Binnenkort hebben wij thuis twee pc’s en twee laptop’s (één ibook), mijn pa vind het lastig om steeds met ethernet kabels te moeten kloten als hij een keer wil internetten op z’n laptop, dit geldt zeker als er een tweede laptop bij komt. Hij vroeg mij dus om ff uit te zoeken wat de mogelijkheden en kosten zijn van een draadloos netwerkje voor die laptops. Nu heb ik daar naar gezocht maar er zijn mij toch wat dingen niet helemaal duidelijk. Ik hoop dus dat hier mensen zijn die wat meer ervaring hebben met dit soort dingen.

Kan ik gewoon een standaard wireless ethernet router/switch/acces point kopen(802.11b) en een airport kaart in mijn ibook stoppen? Is dit allemaal volledig compatibel? Ik kan namelijk wel een airport base station gaan kopen maar die zijn meer dan dubbel zo duur als de zojuist genoemde oplossing.

Zijn er al airport extreme kaarten voor ibook’s? Ik zag op de apple site wel airport extreme kaarten staan maar dit waren volgens mij alleen kaarten voor desktop systemen, klopt dit of heb ik dit niet helemaal goed gezien?

Bijdrager
    MacBigfoot

Airport Extreme is er alleen voor nieuwere Mac’s die expliciet zijn uitgerust / toegerust voor Airport Extreme.
    Airport Extreme past niet in een oudere Mac, ongeacht het type.
    Wil je toch van de hogere snelheden gebruik maken, dan moet je overgaan op externe apparaten van derden, zoals een PC-Card voor notebooks, volgens mij gaat dat niet in een iBook.
    Misschien dat er apparaatjes zijn die je op USB kan aansluiten?

Bijdrager
    Zaphod_B

Je kunt sowieso een “normaal” AccessPoint (AP) kopen, stuk goedkoper dan een Airport en ook nog eens beter.

Ik vind nml. het bereik van mijn buurmans Airport (witte) erg slecht, terwijl mijn Linksys BEFW11S4 Wireless DSL/Cable router het prima doet! Die heb ik nu een paar dagen, en dat is echt geweldig!!! (www.routershop.nl, binnen 1 dag in huis en erg goedkoop!)

Let inderdaad wel op dat je voor je Appletje wel een Airport-kaartje koopt en geen Airport Extreme! (hier moet je dus wel een echte Airport kaart voor kopen).

Maar het AP hoeft dus geen Apple te zijn, als ’t maar 802.11b is.

Bijdrager
    ArthurZZZ

Ik heb zelf een echte neppe Airport base station! Een Draytek Vigor nog iets nog iets… 2 Macs en in 1 zit een Airport kaart. Het bereik van de Draytek laat te wensen over, want als hij van de 0ste verdieping naar de 2e moet heeft hij daar problemen mee en meestal haalt hij het gewoon niet eens. hierdoor moest ik dus de 2e computer met airport kaart 1 verdieping naar beneden verhuizen! :cry: :evil:

Bijdrager
    KarelWillem

In beide machines een airport-kaart is voldoende. Je hebt dan geen airporrt-base nodig.

De airport-kaartjes zijn wel te vinden op http://www.tweedehandsmac.nl, dus ben je voor een prikkie klaar als het alleen om Internet en file-transfer gaat.

Wil je ook draadloos gaan printen, scannen e.d., dan is de aanschaf van airport (of compatible) base station wel noodzakelijk.

Bijdrager
    araminta
    ”KarelWillem”

In beide machines een airport-kaart is voldoende. Je hebt dan geen airport-base nodig.

Klopt, maar je bereik is wel iets minder.

”KarelWillem”

Wil je ook draadloos gaan printen, scannen e.d., dan is de aanschaf van airport (of compatible) base station wel noodzakelijk.

Niet waar. Je kunt rustig een printer aan één van de machines in het netwerk delen met de andere computers. Ook draadloos.

Bijdrager
    ArthurZZZ

ga je me nou vertellen dat je met 2 airport kaarten en verder helemaal NIX extra een draadloze verbinding kan leggen tussen 2 macs?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”ArthurZZZ”

ga je me nou vertellen dat je met 2 airport kaarten en verder helemaal NIX extra een draadloze verbinding kan leggen tussen 2 macs?

Yes, It’s that simple.

Bijdrager
    ArthurZZZ

NEEEEEEEEEEEE…. dat meen je niet.. heb ik voor nix die kut draytek gekocht!!:) ding was 250 euro ja! komen ze nu mee.. gatverdamme..:)

Bijdrager
    kenmasters

Ja, ik kan met twee airport kaarten wel een link tussen twee notebooks leggen, maar ik wil kunnen internetten etc. volgens mij moet ik dan een ap of ander draadloos geval ertussen zetten.

Bijdrager
    pepe

als 1 van die 2 een internetverbinding heeft moet het in te stellen zijn zonder extra dingen aan te schaffen…

Bijdrager
    araminta
    ”pepe”

als 1 van die 2 een internetverbinding heeft moet het in te stellen zijn zonder extra dingen aan te schaffen…

Check. Een voordeel van een basisstation is dat je meteen draadloos kunt vanaf het punt waar het internet je huisje insluipt. Zo hoef je nooit meer kabels te verleggen naar een “internet-computer.”

Bijdrager
    els
    ”Zaphod_B”

Je kunt sowieso een “normaal” AccessPoint (AP) kopen, stuk goedkoper dan een Airport en ook nog eens beter.

Ik vind nml. het bereik van mijn buurmans Airport (witte) erg slecht, terwijl mijn Linksys BEFW11S4 Wireless DSL/Cable router het prima doet! Die heb ik nu een paar dagen, en dat is echt geweldig!!! (www.routershop.nl, binnen 1 dag in huis en erg goedkoop!)

Hey Zaphod, die router hebben wij ook, en ik wil graag mijn zojuist gearriveerde powerbook (met airport extreme kaart) draadloos op internet brengen. Hoe heb jij dat gedaan? Alvast bedankt!!

Bijdrager
    okki

Hoezo die “witte airport extreme” heeft een slechte ontvangst? Ik heb hier thuis na wat experimenteren een prima ontvangst, al varieerde de signaalsterkte wel eens en enkele keer voordat ik de firmwareversie naar 5.0.4 bracht. Nu heeft de iBook van m’n dochter op zolder (da’s dus dwars door twee betonnen vloeren) maximale én stabiele ontvangst. Dus met die ontvangst zit het bij mij wel goed. Ik heb wél een enkele maal dat het basisstation bij druk verkeer “blokkeert”, en opnieuw opstarten is dan de enige oplossing. Heeft iemand dat ook?

Groeten,

Okki

Bijdrager
    macpro

Ik heb een losse router/switch en Airport Base station (snow).
    En aan zo’n combinatie geef ik eigenlijk de voorkeur. Je bent dan wat flexibeler als je her en der eens wat wil wijzigen. Voorbeeld: router hangt in de meterkast waar internet binnenkomt. Airport hangt nu ook in de meterkast, maar als bereik in de tuin echt te slecht is, dan hang ik die tijdelijk in de woonkamer.
    Nadeel is wel dat de aanschaf wat duurder is en de configuratie wat meer werk.
    Overigens had ik eerst de router en pas later de Airport.

Bijdrager
    els
    ”macpro”

M.a.w. Router alleen is niet voldoende? De tekst bij onze router is uitsluitend voor windows gebruik, maar via een draadje hang mijn imac er alweer een paar maanden aan. Draadloos zou dus ook leuk zijn, zeker de powerbook. Een airport basisstation erbij kopen dus?

Bijdrager
    macpro
    ”els”
    ”Zaphod_B”

Hey Zaphod, die router hebben wij ook, en ik wil graag mijn zojuist gearriveerde powerbook (met airport extreme kaart) draadloos op internet brengen. Hoe heb jij dat gedaan? Alvast bedankt!!

en

”els”
    ”macpro”

M.a.w. Router alleen is niet voldoende? De tekst bij onze router is uitsluitend voor windows gebruik, maar via een draadje hang mijn imac er alweer een paar maanden aan. Draadloos zou dus ook leuk zijn, zeker de powerbook. Een airport basisstation erbij kopen dus?

In jouw geval zou alleen die router dus voldoende zijn, want jij schrijft dat jezelfde router hebt als Zahpod. En daar zit dan ook een wireless access point in.

Begin dus maar met een RTFM sessie. :wink:

Wel een aandachtspunt: de Linksys kan maximaal 11 Mbps als snelheid aan voor het draadloze netwerk. Jouw PowerBook heeft Airport Extreme die 54 Mbps aan kan. Ga je de Linksys gebruiken, dan wordt 11 Mbps dus de maximale snelheid. Wil je perse met 54 Mbps surfen, dan zou je alsnog een Airport Extreme Basestation moeten kopen.
    Mijn ervaring met Airport is dat 11 Mbps snel genoeg is om te surfen, dus begin maar eens met die Linksys aan de praat te krijgen. Daarna kun je altijd nog besluiten om een stapje hogerop te gaan.

Bijdrager
    els
    ”macpro”

Begin dus maar met een RTFM sessie. :wink:

Wel een aandachtspunt: de Linksys kan maximaal 11 Mbps als snelheid aan voor het draadloze netwerk. Jouw PowerBook heeft Airport Extreme die 54 Mbps aan kan. Ga je de Linksys gebruiken, dan wordt 11 Mbps dus de maximale snelheid. Wil je perse met 54 Mbps surfen, dan zou je alsnog een Airport Extreme Basestation moeten kopen.
    Mijn ervaring met Airport is dat 11 Mbps snel genoeg is om te surfen, dus begin maar eens met die Linksys aan de praat te krijgen. Daarna kun je altijd nog besluiten om een stapje hogerop te gaan.

RTFM?? Wasdah?

Dat van die 11Mbps wist ik. Inderdaad maar even kijken of dat voldoende is. Een alibi om een fraai Apple basisstation te kopen is natuurlijk nooit weg :wink:

Bijdrager
    macpro
    ”els”

RTFM?? Wasdah?

De gekuiste versie is

Read The Fine Manual

Ik laat het aan je eigen fantasie over wat je voor die F nog meer kunt invullen. :wink:

Bijdrager
    els
    ”macpro”
    ”els”

RTFM?? Wasdah?

De gekuiste versie is

Read The Fine Manual

Ik laat het aan je eigen fantasie over wat je voor die F nog meer kunt invullen. :wink:

LOL

:innocent:

Bijdrager
    els

Airport werkt prima met linksys router samen. Maar niet altijd.

Een poosje terug was er geen ontvangst, terwijl aan de instellingen van de powerbook en de router niks was veranderd. Met behulp van de airport configuratie-assistent lukte het eindelijk, nadat ik allerlei andere instellingen had geprobeerd die niks opleverden. Nu heb ik weer geen internet. Er is weer niks gewijzigd aan de instellingen.

Waar kan ’t ‘m in zitten?

Bijdrager
    PeterK

Els,
    welke instellingen heb je precies voor je draadloss netwerk. Zowel wat betreft de router/wap als je notebook. Kijk eens bij systeemvoorkeuren/netwerk/tcpip en airport. Met airport configuratie-assistent kun je de instellingen van je powerbook aanpassen, wat zijn die nu?

Overigens kan deze draad beter naar internet en netwerken, misschien kan een moderator dat even doen?

Bijdrager
    els
    ”PeterK”

Els,
    welke instellingen heb je precies voor je draadloss netwerk. Zowel wat betreft de router/wap als je notebook. Kijk eens bij systeemvoorkeuren/netwerk/tcpip en airport. Met airport configuratie-assistent kun je de instellingen van je powerbook aanpassen, wat zijn die nu?

Overigens kan deze draad beter naar internet en netwerken, misschien kan een moderator dat even doen?

es kijken…
    De router heeft heel veel schermen met settings. Wireless staat ‘enabled’ en verder is er niks anders dan anders. Ik zie ook niks wat ik zou kunnen veranderen.

Netwerksettings powerbook:
    TCP/IP staat op configureren via DHCP – verder alles blanco
    Bij tabje Airport staat log in op netwerk met het beste signaal. en onderste twee vakjes aangevinkt. Dit zijn ook de settings die de technische dienst van Raf heeft aangeraden en die het tot nu toe gewoon deden.

Airport configuratie-assistent:
    optie ‘computer configureren voor bestaand draadloos netwerk’ aangevinkt.
    Dan zegt hij dat hij geen netwerk heeft gevonden. Opnieuw zoeken levert niks op.

O ja, ontwaken uit sluimerstand en herstart geven ook geen resultaat.

GRRR!

Bijdrager
    PeterK

Airport configuratie-assistent:
    optie ‘computer configureren voor bestaand draadloos netwerk’ aangevinkt.
    Dan zegt hij dat hij geen netwerk heeft gevonden. Opnieuw zoeken levert niks op.

Ik krijg bij airport configuratie-assistent dezelfde melding, dat het netwerk niet gevonden kan worden. maar onderstussen zit ik wel gewoon draadloos op internet. vreemd, ik moet eens uitzoeken hoe dat kan. ik denk er verder nog eens over na hie je probleem op te lossen

Bijdrager
    els

In het hulpprogramma internetverbinding staat geen netwerk geselecteerd – ons netwerk heeft geen naam en geen wachtwoord, dus ik kan daar ook niks invullen. :evil:

Dit soort puzzeltjes is altijd achteraf leuk – als je ze hebt opgelost. Hopelijk heeft de apple helpdesk een idee, ook al werken we met linksys ipv airport basisstation.

Bijdrager
    PeterK

Apple heeft een speciale helpdesk voor airport, het telefoonnummer is 020-3469163

Helaas heb ikop dit moment geen oplossing voor je probleem.

Bijdrager
    els
    ”PeterK”

Apple heeft een speciale helpdesk voor airport, het telefoonnummer is 020-3469163

Helaas heb ikop dit moment geen oplossing voor je probleem.

Maar wel een goeie tip! Dank je!

Bijdrager
    els

Probleem voorlopig opgelost. Toen ik net aan de lijn hing met de helpdesk, had ik ineens weer heel braaf volledig ontvangst in mijn menubalk staan. Ra ra hoe kan dat. Volgens de Apple-meneer ligt het aan storing van bijvoorbeeld magnetron (hebben we niet) of draadloze telefoon (hebben we wel). Het kan ook de apparatuur van de buren zijn.

Bijdrager
    PeterK

Misschien moet je eens proberen de router/access point te verplaatsen.

Bijdrager
    els
    ”PeterK”

Misschien moet je eens proberen de router/access point te verplaatsen.

Was precies het advies van de helpdesk, dus zodra dat mogelijk is, gaan we het proberen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.