15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    jappo

Airplay(port) in auto bouwen

Beste maccers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe autoradio, maar toen kwam ik op het idee dat ik een misschien een airport expres in de auto kon bouwen.
    Alleen zit ik met een aantal dingen wat wel/niet lukt, dus jullie kunnen dan hopelijk met mij meedenken…

Wat wel werkt is:
    Stroom: omvormer van 220 naar 12 volt voor deze kleine wattage is prima te doen.
    Geluid: losse versterker inbouwen (uit het zicht) zodat de radio overbodig wordt.
    Verbinding: iPod touch en iPhone kan prima met airplay werken.

Waar ik mee zit:
    Netwerkkabel: Wat doet een airport exress zonder netwerkkabel? Kan deze werken zonder dat hij op internet is verbonden?
    En zo ja, hoelang is de opstart-tijd van een airport voor de wifi verbinding in de lucht is?

Jappo

Bijdrager
    LighScan

Netwerkkabel: Wat doet een airport exress zonder netwerkkabel? Kan deze werken zonder dat hij op internet is verbonden?

Dat wordt dan gewoon een “lokaal netwerkje” zonder internetmogelijkheden, maar dat is geen enkel probleem als je niet via de Express met je iPhone/iPod Touch op het internet wil surfen.

Vind je idee zeer interessant gevonden eigenlijk:razz: Er is geen enkele reden waarom het niet zou werken.

WiFi start op de Airport-modellen vrij rap hoor, en je iPhone/iPod Touch maakt ook al automatisch verbinding (ze onthouden immers netwerken), het enige dat je maar hoeft te doen is WLAN inschakelen en even afwachten tot ze verbinding hebben.

Inactief
    Anoniem

Als je dan toch moeilijk gaat doen kan je ook wel een heel lang verlengsnoer nemen, dan hoef je de 220 ook niet om te vormen.;-)

Bijdrager
    jappo

Verlengsnoer idee neem ik mee haha.

Internet probleem is niet zo erg omdat ik nooit internet gebruik onder het rijden, en als je uitstapt, zet je je auto uit en je zit weer op 3g. Het is inderdaad een eigen netwerkje aanmaken die eerst ingesteld moet worden via de mac, zodat hij kan werken zonder kabel. Dan blijft hij vast ook oranje knipperen.

Meer ervaringen?

Bijdrager
    pim939

haha leuk idee. ik hoor graag of dit werkt

Inactief
    Anoniem

Als je een Express “aanzet” maakt deze zelf een netwerk aan. Normaal gesproken gebruik je dat alleen om de eerste keer verbinding te maken om de settings van de Express aan te passen. In de auto hoef je dat niet te doen. Ik neem aan dat je het netwerk niet hoeft te beveiligen.

De stap die je noemt:

Het is inderdaad een eigen netwerkje aanmaken die eerst ingesteld moet worden via de mac

komt dus te vervallen volgens mij.

Je maakt verbinding met het netwerk dat de express aanmaakt en klaar. Het enige dat ik kan verzinnen is dat je Airplay misschien moet inschakelen op de Express. Dan zal je wel met een Macbook even het netwerk op moeten in je auto.

Bijdrager
    jappo

Ik ga zometeen een airport uit het stopcontact trekken in huis.
    Die geef ik een hard reset en dan zal ik kijken hoever ik kom.

Zodra ik dan weer internet heb laat ik weten hoe het is gegaan.

Bijdrager
    KarelWillem

Het probleem is dat elke keer dat je auto uitzet de stroom van je Express af gaat.

Bj opnieuw starten van je auto, start je Express op. En dat kan een aardig tijdje duren.

Dus dan rijd je straten lang zonder verbinding. Stop je dan bij een benzine-pomp, een open brug o.i.d., dan begint het feest weer van voor af aan.

Je kunt de Express niet aan het stroom houden, of je moet er een aparte accu voor gaan inbouwen.
    Dat moet dan wel een camper-accu worden o.i.d., want met een 220 volt-omvormer trek je zoiets anders veel te snel leeg.
    Dan moet er eigenlijk ook een relais tussen accu 2 en accu 2 komen, die zorgt dat beiden onder het rijden weer stroom krijgen, maar zo dat accu 2 accu 1 niet leegtrekt, als er niet gereden wordt.

Het idee is leuk, maar ik denk dat je in een andere richting moet zoeken.

Bijdrager
    pim939

@karelwillem ik denk ook idd dat je beter een radio met airplay kunt nemen

Bijdrager
    jappo

Ervaring!

Ik heb net een test gedaan.
    Wat ik heb gedaan:
    # Airport herstellen en opnieuw configureren.
    # Naam gegeven: Auto.
    # Nieuw draadloos netwerk aanmaken
    # En voor de rest alles doorgeklikt, geen ip’s ingevuld en dat soort dingen.
    # Airport is gaan herstarten en nadat hij klaar was met opstarten heb ik hem uit het stopcontact gehaald.
    # Daarna netwerkkabel eruit getrokken en vervolgens weer in het stopcontact gestoken.
    # Het lampje bleef oranje knipperen, dit was natuurlijk een melding dat de kabel er niet in zit (dit is te verhelpen door het probleem te negeren, dan brand het lampje groen)
    # Toen pakte ik mijn iPhone erbij en ik zag inderdaad een netwerk dat heette ”auto”
    # Vervolgens startte ik iPod op en ik zag netjes airplay staan en ja hoor, de muziek kwam uit de airport!
    #Tijdens muziek luisteren kon ik met de iPhone WEL op 3g dus dit is een heel goed teken, internetten via 3g en muziek luisteren via WiFi tegelijk!

Dus nu ging ik doen alsof ik de motor van de auto uit deed, dus de airport uit het stopcontact.
    30 seconden gewacht en weer terug in het stopcontact gestoken (motor van auto aan)

iPod opstarten met de iPhone en na 1 minuut is de airport opgestart en kon ik airplay aanklikken.
    Alleen kwam er na 1:30 minuut pas muziek uit. Dit is best lang, dit is dus het enige probleem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen.

Conclusie: Het werkt wel, maar de opstart tijd is voor mij te lang voordat de airport muziek afspeelt.

@pim939: bestaan deze autoradio’s ?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik vind 1:30 nog meevallen. Maar het is inderdaad wel enigszins irritant.

Bijdrager
    jappo

Het is wel te doen, maar het makkelijker dat als je met je riem bezig bent dus voordat je echt rijd, je muziek al kan starten.

De enige oplossing is dus met een tweede accu, maar om dit nou in te bouwen voor alleen muziek vind ik dan weer overdreven.
    Waar blijven die airplay autoradio’s!:yum:

Het zag er wel even interessant uit!

Bijdrager
    pim939

Ja die bestaan, het werkt dan meestal met bluetooth

Bijdrager
    KarelWillem

Met Bluetooth is een optie. In mijn Chevrolet werkt dat uitstekend.
    Houd er wel rekening mee, dat de kwaliteit vrijwel altijd minder is dan via AirPlay of de dock-connector.

Bijdrager
    jvers

Dit idee stelde ik vorige week voor aan mn vriendin! Zelf vond ik het geniaal:P

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.