22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Bruce27

airplay icon op macb regelmatig zoek

Ik heb de apple TV aan staan maar als ik met Q-time iets wil spelen op mijn TV zie ik regelmatig geen airplay icoon (hokje met pijl eruit) (dus soms wel dus twijfel ik of ik iets misschien toch nog vergeet want gebruik het zelden) Op mijn TV verschijnt wel in beeld de keuze uit wifi of airplay.
    Macb. al opnieuw gestart zonder effect.
    Iemand een idee?
    bvd

Bijdrager
    Shmoo

Het Airplay icoontje in de menubalk van OS X is om je bureaublad te spiegelen op je Apple TV. Als je wilt Airpkayen vanuit QuickTime dan zal je waarschijnlijk gewoon zoals op iOS ook het geval is, de film afspelen en dan via QuickTime op Airplay drukken.

Bijdrager
    GoeieDag

In QT zit geen aparte AirPlay functie. Gewoon AP aanzetten en dan QT in schermvullende weergave zetten.

Bijdrager
    Bruce27

Goedendag: domme vraag misschien maar wat bedoel je met AP aanzetten?
    (overigens begrijp ik niet wanneer ik dat icoontje dan wel gezien heb, meerdere malen. Is er (weer) eens iets aangepast?

Shmoo: ik speel af in QT maar heb geen idee wáár ik dan airoplay moet drukken… ik heb toch alles wel nagekeken. toch iets niet gezien?

Bijdrager
    GoeieDag

AP = AirPlay (moet toch kunnen in één regel, zo’n afkorting, dacht ik).

Je bedoelt toch wel AP (=AirPlay) en niet iets anders?
    Dit dus:

Bijdrager
    Bruce27

ja, daar had ik niet aan gedacht, hoe dom soms… maar dat is het probleem; dat icoontje zie ik niet meer in de bovenbalk en voorheen wel.
    als ik QT open zie ik wel een ander icoontje (in de besturingsbalk) maar met het pijltje erIN. Maar wat ik ook probeer, geen connectie met de TV waar staat dat ik apple TV kan kiezen of wifi…
    merkwaardig dus..

Bijdrager
    GoeieDag

Hmm, moet ik hier een cursus Mac for Dummies gaan geven?:wink:

Waar jij het over hebt is het ‘Deel’ icoon, om bestanden te delen bv via email, berichten, Facebook, en noem maar op.
    Deze dus:

Heeft niks met AirPlay te maken (wel eventueel met AirDrop, maar dat is weer iets heel anders).

Bijdrager
    Bruce27

dummy… ja, ik raak finaal de kluts kwijt omdat wat ik eerder met succes heb gedaan, via apple Tv een film uit de mac bekijken, nu niet lukt. ik krijg het macb. scherm niet op TV. Dan ga je aan alles twijfelen. En inderdaad is dat het deel-icoon wat ik mis. maar hoe kan dat? als ik daar op klikte kon ik kiezen, o.a. apple TV. maar nu ga ik naar bed. (dank voor de aandacht)

Bijdrager
    GoeieDag
    Bruce27 op 07 februari 2016

…dat icoontje zie ik niet meer in de bovenbalk…

En wat bedoel je toch met bovenbalk?
    De bovenkant van een venster van een programma heet over het algemeen ‘knoppenbalk’ en de balk bovenin het scherm met tekst links (naar programma, Archief, Wijzig, etc) en rechts iconen heet de ‘menubalk’.

Bijdrager
    GoeieDag
    Bruce27 op 08 februari 2016

…omdat wat ik eerder met succes heb gedaan, via apple Tv een film uit de mac bekijken, nu niet lukt.

Het is nochtans simpel:
    ga naar het AirPlay icoontje in de menubalk; kies daar de Apple TV, en zet dan de film die je wilt zien (in QuickTime) op schermvullende weergave. Klaar.

Ik vermoed dat de verwarring ligt in het feit dat bv in YouTube er wel een AirPlay icoon direct bij het filmpje staat, zodat je vanaf daar direct naar de Apple TV kunt streamen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat het Airplay symbool niet in z’n menubalk staat.. Dan moet je deze even zichtbaar maken via Systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    GoeieDag

En let wel: het AirPlay symbool is alleen zichtbaar als er een apparaat wordt gevonden waarmee ie kan AirPlay-en.

Bijdrager
    Bruce27

helaas veel onduidelijk… (ik probeerde een screendump maken van de rechterbovenkant (knoppenbalk) maar dat lukt niet (krijg alleen cijfers) Dus dan maar zo:
    In de knoppenbalk van de macb. (rechts boven) staat niets meer dan: het wifi-teken, TMach., blueT, luidspr., datum en tijd. Voorheen stond daar een vierkantje met pijl eruit. (“delen”) Gezocht maar waar ik dat aan kan zetten in systeemvoorkeuren?
    En heb ik nu het airplay symbool nodig maar het is toch dat deel-icoon?
    nb. Als ik appleTV aanzet komt er echt geen airplay-icoon.
    In de (knoppen?)balk van de safari staat wel zo’n hokje met pijl eruit maar dat is het vlg mij niet.
    wie het nog snapt mag het zeggen en anders weer gewoon een dvd branden.
    (helaas geen iDVD menu meer, ook al zo fijn van apple. Ik begin naar windows te verlangen daar zijn deze dingen standaard dus geen teleurstelling)
    mvg,

Bijdrager
    Beech

Staat in beeldschermvoorkeuren aangevinkt dat synchrone opties weergegeven moeten worden in de menubalk (bovenbalk volgens jou) ?

Bijdrager
    Bruce27

in de menubalk zie ik niets. anders dan: apple, archief, wijzig, weergave, gesch., bladw. venster en help.
    bij prefs.: standaard voor beeldscherm (aan)
    toon beschikbare opties (aan)
    en resolutie glider
    meer niet

Bijdrager
    Beech

Welke Macbook heb je en welk OS X ?

Bijdrager
    Bruce27

macb air 13″ (medio 2013)
    OS X El Cap

Bijdrager
    Beech

“Als u naar het menu Apple > Systeemvoorkeuren gaat, op Beeldschermen klikt en de optie ‘Toon beschikbare opties voor synchrone weergave in menubalk’ niet ziet, voldoet de Mac niet aan deze vereisten.”
    Maar volgens jou zou je MB moeten voldoen. Dus lees het artikel even door.

Bijdrager
    Bruce27

o.k., ik ben gelukkig niet stom of te veel dummy… er is dus iets merkwaardigs aan de hand want het symbool met pijltje vanonder erin staat er nu ineens weer wel… kon ik het maar laten zien…
    Ik heb wel de macb op een andere plaats in huis… misschien beter (maar niet dichter) bij de router.
    dank voor alle meedenken maar ik bel nu de apple-psychiater weer af.

ik geloof nu alles want bv fcpX op de iMac weigert een img te maken (stopt steeds bij 66%) wat dezelfde versies (iOS en fxp) wél doen op macb.
    Zoek het maar uit…

Bijdrager
    Bruce27

ja hoor, ik ben weer op de oude plek en weg ie weer….

Bijdrager
    mtooster

Ben je nog wel met het juiste (draadloze) netwerk verbonden dan?

Overigens zijn de adviezen hierboven weer helemaal niet waar je om vraagt.
    Als er een airplay apparaat in de buurt is kun je gewoon vanuit QuickTime de film via AirPlay op je AppleTV laten spelen.
    Dat Airplay icoontje verschijnt dan ‘gewoon’ rechts naast de knoppen voor play/pauze etc.

Het AirPlay icoon in de menubalk (boven in het beeldscherm) is voor het gebruiken van de AppleTV als ‘extra/tweede beeldscherm’, maar dat is helemaal niet je bedoeling en maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld.

Bijdrager
    Bruce27

gecheked, ja, alles zit erop,imac, iPad en iPhone..

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.