24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Imade

AirBnB overtreed de Nederlandse wet

Ik kijk altijd Tros Radar en zojuist was het onderwerp ID-fraude aan de gang en wat mij verbaasde was dat de veel gebruikte app/bedrijf Airbnb de NL wet goed overtreed door een onaangepaste ID te eisen terwijl bijvoorbeeld persoonsnummer nooit afgegeven mag worden.
    Kijk hiervoor dus uit!
    Geef je passpord/ID kaart nooit uit aan een bedrijf die dit soort eisen stelt.

Bijdrager
    Afroman

Wat dan? wij hebben afgelopen oktober gebruik gemaakt van AirBNB in Bristol.

Bijdrager
    Imade

Je bent verplicht je ID af te staan.. en dat is verboden in Nederland.
    Alleen de overheid mag een kopie van je ID in zijn bezit hebben.
    Je bent zelfs strafbaar als jij je persoonsnummer afstaat aan een bedrijf.

Bijdrager
    gipsman

Airbnb is geen apple issue tenzij je het over hun iOS app zou willen hebben.

Bijdrager
    Ethiron

En hoe zou dit dan zitten met het inscannen / kopieëren van je ID bij het afsluiten van een telefoonabbo?

Bijdrager
    Afroman

Ik wou net zeggen. AirBNB is nou niet het enige/eerste bedrijf wat je ID kopieert. Sowieso vaak bij je werkgever…

Bijdrager
    Koning Frank

AirBnB overtreedt de Nederlandse wet

Bijdrager
    jf

@tomvdk en @afroman: wellicht even de uitzending van Radar terugkijken. Dat een bedrijf om een kopie van je ID vraagt, betekent niet dat je het dus ook maar moet geven. Je werkgever mag dat (moet het zelfs!), een telefoonbedrijf niet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-identiteitsbewijs/Bedrijfsleven/Paginas/Bedrijfsleven.aspx

Bijdrager
    Hydræ

Toen ik het zag zei ik al gelijk: hackers weten nu wie ze moeten hebben.

Bijdrager
    Wimusia

@imade: Je schrijft: “Geef je passpord/ID kaart nooit uit aan een bedrijf DIE dit soort eisen stelt.”

Je bedoelt natuurlijk: “Geef je “paspoort”/id kaart nooit aan een bedrijf DAT dit soort eisen stelt!”

Bijdrager
    hatolex

Aha, de moeder van bento.:wink:

Bijdrager
    polansky

Nee Bento komt vandaag alsnog uit de kast na zijn bash tegen homo’s van gisteren over het artikel ‘CEO’s lovend over coming out Tim Cook’.

Bijdrager
    Brombeer

Waarom lees ik nou altijd AirBonobo?

Bijdrager
    Wimusia

Het is trouwens: “AirBnB overtreedT de Nederlandse wet”

Stelletje inburgeringscursusbehoeftigen (fraai scrabblewoord)

Bijdrager
    Shmoo

Bel de politie of meld misdaad anoniem dat is schijnbaar ook lekker populair in dit land.

Wat is dit eigenlijk een vliegtuigmaatschappij opgericht door de Backstreet Boys?

Bijdrager
    Shmoo
    Wimusia op 04 november 2014

Het is trouwens: “AirBnB overtreedT de Nederlandse wet”

Stelletje inburgeringscursusbehoeftigen (fraai scrabblewoord)

Muts:wink:

Bijdrager
    Wimusia

Liever een muts dan een inburgeringscursusbehoeftige sneue kneus:-)

Bijdrager
    hatolex

Het niveau stijgt wel als wimusia aan de discussie deelneemt.

En nu maar hopen dat het foutloos is.

Bijdrager
    computer space

daarom staat id nummer tegenwoordig op ACHTERKANT. Die kopieer je niet mee. Maar airbnb wil je sowiesoniet. Social gedoe voor dure quasi hippe meuk. Berlijnnbijvoorbeeld: voor vier tientjes zwaar retro hotel op de Kudam. Da’s pas hip.

Bijdrager
    Afroman
    Hydrae op 04 november 2014

Toen ik het zag zei ik al gelijk: hackers weten nu wie ze moeten hebben.

Zo, dan loop je binenn inderdaad!

Bijdrager
    Kleintje

Eh… Banken en hypotheekboeren mogen het wel. Dus niet alleen overheid maar die ook. Ben er zelf Ă©Ă©n (helaas geen bank).

Bijdrager
    Brombeer
    Wimusia op 04 november 2014

inburgeringscursusbehoeftigen (fraai scrabblewoord)

62 punten. Waarbij in een keer de letters b, g en u op zijn.
    Maar als je je beperkt tot de zeven letters op je plankje krijg je het nooit gelegd.

Bijdrager
    koen

En verder is een Scrabble bord maar 15 letters breed:nerd:

Bijdrager
    Hydræ

Ik vond Plasterk heel duidelijk hierin: paspoort kopie alleen voor overheid, zorgverzekeraars, banken, notaris.
    De rest mag er niet eens om vragen.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.