30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Empora

Air VS Pro, wat doen?

Hoi!

Ja, ik weet dat er van deze topics nog andere 101 topics zijn, maar ik voel me nog steeds erg ongeholpen en kom eigenlijk gewoon niet verder.

Goed. Ik wil dolgraag een Apple Macbok. Ik word helemaal gek van windows en wil zo snel mogelijk over naar een Apple. Goed die keuze was dus niet zo moeilijk en toen ik me er in ging verdiepen zag ik al snel dat de Air en Pro beide zo zijn voor en na delen hebben. Ook na wat onderzoek op internet werd ik niet veel wijzer, juist meer in de war. Heb veel artikelen, adviezen en topics gelezen maar het voelde steeds niet helemaal mij, omdat deze adviezen vaak gericht was op iemand anders, die veel andere dingen van de laptop verwachtte.

De laptop ga ik voornamelijk gebruiken voor school, stage, multimedia en internet. Voor school en stage moet ik veel verslagen en plannen maken en wil hem ook regelmatig makkelijk mee kunnen nemen naar school en/of stage. Verder moet hij een goede accu hebben en dat ik niet zoals nu, om het anderhalfuur al panisch opzoek moet naar een stopcontact omdat ik anders niet verder kan. Heel belangrijk dus!

Naast de verslagen en plannen wil ik de laptop ook gebruiken voor multimedia. Ik gebruik bijvoorbeeld veel spotify, kijk regelmatig filmpjes en volg wat series online. Dat betekend dus dat hij het download proces ook aan moet kunnen. Dit alles bij elkaar, hoeft niet tegelijktijd maar zou wel fijn zijn!

Ook gebruik hem voor internet, mailen en dat soort dingen.

De voornamleijkste reden dat ik was terughoudend ben is ook de prijs. Ik ben ook maar een simpele student die graag een goede computer wil. Ik denk er zelfs over na om 2ehands over te nemen. Iemand hier ervaringen mee, is dit verstandig? Of kan ik nog beter even doorsparen en dat ik er eentje koop met studentenkorting?

Kom maar op!:D

Bijdrager
    Yggdrasil

Uit de redenen die jij opgeeft zou ik gaan voor de goedkoopste MacBook Air. Die voldoet prima aan jouw eisen wat betreft draagbaarheid, prijs en dergelijke. Je zegt niets over de grootte van een scherm dus ik neem aan dat je met 11″ ook al tevreden bent? Downloaden gaat perfect, het grootste struikelblok is namelijk je internetverbinding. Als je de goedkoopste Air neemt zit je wel met een opslagcapaciteit van maar 64 GB. Voor meer vergelijkingen wat betreft kracht en aansluitingen verwijs ik je door naar de Apple website. Daar kun je alle specificaties van beide toestellen vinden.

Als je een simpele student bent en je wil een goeie computer, dan vind je ook een pc of een laptop van pakweg 600 euro die ook goede specificaties heeft. Dat het duur is is alleen maar omdat jij per se een Apple computer wil. Ik ben ook een student maar door veel te werken heb ik nu ook wat ik wou.

Als het je eerste Mac is, is een tweedehands toestel te doen qua prijs maar pas toch op met garantiekwesties. Voor je effectief een koop sluit, test dan het product uitgebreid. Je wil niet na drie maanden met een defect toestel zitten. Bij de meeste APR’s krijg je tot eind september een korting van om en bij de 10 procent. Op een instapmodel van MacBook Pro komt dat neer op een korting van ongeveer 120 euro.

Bijdrager
    YoYelloW

Alles wat je aangeeft zou prima met een air kunnen (de meest simpele versie zelfs) de vraag is alleen:

wil je een 11″ scherm, of 13″ (of zelfs 15″)

ga je veel downloaden (grote interne HDd of een externe HDD)

De Pro’s hebben iets meer power voor iets meer geld.

Hoe graag wil je hem makkelijk mee kunnen nemen, de airs zijn echt lekker licht.

Voor “simpele studenten” korting zou je op de educatieve macstore kunnen kijken, maar bijvoorbeeld ook op surfspot (nog meer edu korting dan via apple zelf)

Bijdrager
    YoYelloW

surfspot’s macstore: http://store.apple.com/nl_edu_124399

trouwens, nick zegt daar dat de meeste APR tot eind september 10% korting geven. dit klopt bijna.

Ze geven wel de korting, maar die horen ze altijd te geven (als je aan kan tonen dat je student bent).

Bijdrager
    Hansi2124

Daarbij geeft Saturn nu voor elke €100 €15 korting deze week.

Bijdrager
    Yggdrasil
    YoYelloW op 29 augustus 2012

Ze geven wel de korting, maar die horen ze altijd te geven (als je aan kan tonen dat je student bent).

Altijd? Bij mijn weten krijg je enkel een korting van 10 % tijdens de Back-to-School acties. Anders is het ‘maar’ 6 procent.

Bijdrager
    YoYelloW

de korting verschilt per device, maar zal altijd hetzelfde zijn als de korting die apple via de site zelf ook geeft.
    los van prijsverschillen die de APR’s zelf geven

En de back to school actie dit jaar is een itunes waardebon van 40 of 80 euro, en geen extra korting.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ah, da’s gek. Ik kom al een hele poos bij dezelfde APR en altijd vanaf 25 augustus tot 25 september organiseren zij een Back-to-School actie waarbij je 10 procent krijgt op een Mac, en andere kortingen op een Office pakket of Apple Care.

De iTunes waardebon kan enkel via de Apple Store dacht ik.

Afijn, eens zien wat de TS intussen al kan opmaken uit onze reacties.;)

Bijdrager
    Empora

Jullie maken mij en mijn portomonee ontzettend blij! Ik hoorde van enkele vriendinnen dat er wat slechts zat in de Air waardoor ik het niet hoefde te proberen, ze kon het zelf ook niet benoemen wat precies. Kan iemand dat van jullie?

Anyway, ik ga even rond kijken voor een goede nieuwe Air, super bedankt!

Bijdrager
    Rickkkert

Hoi Empora,

Ik had een paar maanden geleden hetzelfde dilemma als jij. Een pro of een Air…? Ik heb uiteindelijk voor de Air gekozen. Mijn eisen zijn hetzelfde als die van jou, licht, mobiel, lange accuduur enz. Het grote verschil tussen de Air en de Pro is dit:

Air: licht, dun, resolutie scherm (1440×900), SSD, geen bewegende onderdelen, stil
    Pro: dvd-drive, (iets) krachtiger

Ik heb zelf wel voor de 256gb versie gekozen, omdat ik ook mijn series/films van het internet pluk en 128gb is toch wel erg weinig. De belangrijkste voordelen voor mij zijn de ssd en het gewicht. Door de SSD is die supersnel en ben ik vanuit een koude start in 10 seconden op het bureaublad en klaar om te gaan. De Air weegt maar 1.34 kg en is meer dan een kilo lichter op de Pro. Als je zonder dvd-drive kan leven (kan je eventueel ook nog later bijkopen) kies dan voor de Air.

Je zal er geen spijt van hebben;-)

Moderator
    Strifer

Ik zou in jouw geval voor een Air gaan. Neem het scherm niet te klein, tenzij je dat juist prettig lijkt. Ik heb zelf nu een Pro, maar de volgende wordt een Air denk ik (dunner, lichter, ssd).

Wat hoorde je van vriendinnen? Er zou iets slechts in zitten? Waar zou dit slechte dan voor zorgen…. !?

Bijdrager
    CedricH

Een MacBook Air is inderdaad genoeg voor jou. Enkel als je veel films download of een grote muziekcollectie hebt kan het misschien handiger zijn om voor het model met een 128GB schrijf te gaan. Voor de rest zijn die toestellen snel zat. In een MacBook Air zit niets slechts, we hebben in elk geval nog weinig horrorverhalen zien passeren op het forum.

Nick heeft gelijk van die 10% korting, die krijg je hier elk jaar. Via Apple on Campus op de online store kan je die ook krijgen volgens mij en dat het hele jaar door. Voorwaarde is dan wel dat jou school daarbij is aangesloten…

Bijdrager
    Empora

Inmiddels heb ik hem opgehaald vanavond. Ben er helemaal blij mee, het is dus toch de Air geworden!

Morgen moet ik alleen nog even de huidige winkel bellen omdat er een account op zit, waar ik nu dus niet op kom. Maar dat zien we morgen wel!:D

Moderator
    Strifer

Heb je een nieuwe MacBook Air gekocht waar al een account van een ander op zit?? Dat hoort niet…

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dat is geen zuivere koffie.

Bijdrager
    Yggdrasil

Normaal mag en kan er ook geen account opstaan. Tenzij je een toonzaalmodel hebt gekocht. Als je hem voor de eerste keer opstart hoor je een introductie te krijgen met een stap-voor-stap tour waar je je gegevens kunt ingeven.

Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

Bijdrager
    Haike
    Empora op 29 augustus 2012

Inmiddels heb ik hem opgehaald vanavond. Ben er helemaal blij mee, het is dus toch de Air geworden!

Morgen moet ik alleen nog even de huidige winkel bellen omdat er een account op zit, waar ik nu dus niet op kom. Maar dat zien we morgen wel!:D

Dan is het een machine die al gebruikt is, en dus niet nieuw. Daar kunnen ze dan ook geen nieuwprijs voor vragen. Dik kans dat-ie omgeruild is door de eigenaar van dat account tegen een ander, omdat er iets mee aan de hand is.

Op een nieuwe mac staat geen account, het OS staat erop, en verder niks…

Als je het morgen allemaal gaat zien, zou ik eisen dat je echt een nieuwe krijgt…

Bijdrager
    Empora

Ik had al zon donker bruin vermoeden… Ik heb hem.gekocht bij v&d in groningen. Heb de late 11, van vorig jaar dus. Heel bewust voor gekozen zodat ik er niet se volle pond voor hoefde te betalen. Heb trouwens 800, betaald.

Ze kunnen morgenvroeg mij aan de telefoon verwachten. Helaas lift groningen niet om de hoek en hoop dus dat ze het via de telefoon op kunnen lossen. Anders kunnen ze mij hier in de stad bij de dixons verwachten. Laat het er igg niet bij liggen…. Word vervolgd.

Bijdrager
    Hansi2124

Er valt telefonisch niets te ruilen;-)
    Als je een nieuwe hebt gekocht, moet je een nieuwe hebben die nog helemaal geseald in de verpakking is. Dus niet weer terug in het plastic, maar het plastic echt als nieuw om je laptop.
    Als je een demo of refurbished hebt gekocht, is het natuurlijk iets anders, maar dat zou je dan wel verteld moeten zijn.

Bijdrager
    Haike
    Empora op 29 augustus 2012

Ik had al zon donker bruin vermoeden… Ik heb hem.gekocht bij v&d in groningen. Heb de late 11, van vorig jaar dus. Heel bewust voor gekozen zodat ik er niet se volle pond voor hoefde te betalen. Heb trouwens 800, betaald..

Aha.. dus ze hebben er ook geen nieuwprijs voor gevraagd, maar dan nog; is-ie dus aantoonbaar gebruikt, en niet nieuw. Of hebben ze hem je als tweedehands machine verkocht?

Edit was je me weer voor…:wink:

Bijdrager
    Empora

Ik weet niet beter dat hij nieuw is. Gisteravond kon ik me er nog niet zo druk om maken, maar ik neem ehjt ze wel degelijk kwalijk dat ze het niet bij vernoemd hebben. Ik weet wel, als dit veel gezeur op levert dan breng ik hem terug en zien ze me daar nit meer terug.. En anders, en noem het afhankelijk en zwak, neem ik mijn vader mee. Die heeft net wat meer pit in dit soort dingen als mij en laat zich niet zo makkelijk overrompelen en/of ompraten. Ben heel benieuwd.. Ik verwacht wel nu een mooie compromis.

Bijdrager
    JohnLokerse

Ik zou ze over de balie trekken.:lol:

OT: Je hebt trouwens het recht om die MBA terug te brengen, behalve als deze met V&D korting is aangeboden. Dacht ik.

Bijdrager
    Hansi2124

En: wat gaat er nu gebeuren. Empora?

Bijdrager
    Haike

Als hij je als nieuw verkocht is, terwijl er een account op staat, blijven zij in gebreke. De vraag is hoe dat account op een door hun als nieuwe machine aangeprezen, erop is gekomen. Dat kan alleen als die machine al uit de doos is gehaald, aangezet, en heeft gedraaid. Dus ze doen of nog iets leuks met de prijs, voor deze machine, (mits hij niet door de vorige eigenaar is teruggebracht wegens mankementen) of ze zorgen echt voor een nieuwe.

Bijdrager
    Appeltje

Heb je ook nagevraagd hoe het met de garantie zit? Als het een gebruikt product is, is het al geregistreerd bij Apple. Dat houd in dat de garantie misschien allang in is gegaan..

Bijdrager
    ronvgs

Toevallig toch niet de Gastgebruikers account?:nerd:

Bijdrager
    Haike

Gastgebruiker?? Dat ontgaat me ff helemaal wat je daar mee bedoelt…

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Hij bedoelt waarschijnlijk dat het account dat er al op zat bij aankoop de gastgebruiker is. Maar dat kan niet, want je krijgt eerst een welkomscherm waar je je MBA kunt instellen.

De accounts komen daarna pas tevoorschijn.

Bijdrager
    Haike

Daarna kan je een account invullen/aanmaken, maar dan is er wel degelijk sprake van in gebruikname, en dan doet het er niet toe of dat nou een gastaccount is of niet, lijkt mij…:wink:

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Inderdaad.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.