12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Soepahman

Air of Pro?

Beste allemaal,

Omdat mijn oude witte macbook niet helemaal lekker meer werkt wil ik een nieuwe macbook aanschaffen.
    Ik zit alleen te twijfelen tussen een air en pro. Ik gebruik buiten imovie (veel films dus) niet veel bijzonders.
    Wat kan ik het beste doen?
    Alvast Bedankt,
    Jelle

Bijdrager
    HushMac14

Als je video’s maakt met imovie of foto’s bewerkt zou ik een pro doen zo niet dan moet je een air nemen

Bijdrager
    Simon

Een Air (met externe harde schijf) zal ook voldoen.

Bijdrager
    MartyMacy

Aangezien de MacBook Pro alleen bij het duurste 15′ model een gpu heeft maakt het vrij weinig uit of je een 13′ Air of 13′ pro neemt. Alleen de retina resolutie zou nog een punt van overwegen zijn.

Bijdrager
    A.M.Dekker
    MartyMacy op 12 december 2013

Aangezien de MacBook Pro alleen bij het duurste 15′ model een gpu heeft maakt het vrij weinig uit of je een 13′ Air of 13′ pro neemt. Alleen de retina resolutie zou nog een punt van overwegen zijn.

Niet helemaal waar. De CPU is bij een pro ook vele malen krachtiger.
    On topic: Neem de air

Bijdrager
    Infinitatus

Ik neem aan dat het hier om de 13 inch gaat. Ik zie niet in waarom iemand voor een 13 inch air nu nog gaat. De prijs van de pro is vrijwel gelijk, weegt nauwelijks meer, is krachtiger (processor en iris gpu) en heeft een retina scherm. Eigenlijk zie ik geen bestaansrecht meer voor de 13 inch air.
    Gewicht Macbook air is 1.35 kg, gewicht pro 1,57 kg.
    De pro is 200 euro duurder.
    De air gaat 12 uur op een batterij mee, de pro 9 uur.
    Maar bij de pro krijg je een sterker apparaat en retinascherm voor terug. Plus alle nieuwe aansluitingen zoals thunderbolt 2. Ben je meteen op de toekomst voorbereid.
    Zo. ik denk dat je nu wel een keuze kunt maken.

Bijdrager
    Janjans

Verder is de pro kleiner, qua oppervlakte, wat in mijn tas net voldoende scheelt. Ik kan nergens een volume (cm3) berekening vinden voor beide modellen op internet. Ik vraag me af hoeveel ze werkelijk schelen uiteindelijk. Mede ook omdat de air niet echt een wig vorm heeft, doch glooiend loopt en pas aan de uiteinden echt dun wordt.

Wil je mobiel, air 11″ (8GB), anders MBPr 13″. Dat zou voor mij de afweging zijn.

En toch scheelt die 200 gram ook wel….

Bijdrager
    Soepahman

Gaat inderdaad om 13″. Trekt die Air het bewerken van (Gopro) materiaal een beetje?
    Mobiel maakt me niet veel uit. Neem hem niet vaak ergens mee naartoe. Zit er alleen mee op de bank en aan tafel.
    En het verschil tussen 4 en 8gb? Is dat echt merkbaar?
    Thanks

Bijdrager
    Janjans

Ga voor 8 GB, met het oog op de toekomst. Je ziet dat Apple alle overige computers standaard aanbied met 8. Ik vind het eigenlijk een beetje schandalig dat ze de Air met 4 aanbieden, dat is vandaag de dag echt het minimum, en over een jaar of twee drie te weinig….

Ga lekker voor de Pro, de extra 200 is het meer dan waard en je zal er langer mee doen. Verder zal hij makkelijker te verkopen zijn tzt aangezien ie langer houdbaar is. Ook zitten er krachtigere CPU’s in. Qua snelheid ontloopt het elkaar niet al te veel in de turbo stand, maar de basis clocksnelheid is wel echt een stuk krachtiger bij de Pro, dat zal je ook merken op den duur bij grafische taken.

***edit*** excuus, maak een foutje, de instapper Mac Pro heeft ook maar 4 GB. Ik zal zelf voor de 1529 versie gaan wanneer je toch geheugen gaat ubgraden, dan krijg je voor 100 euro extra 128 GB ssd erbij.

Bijdrager
    BoniMacX
    Soepahman op 12 december 2013

Ik zit alleen te twijfelen tussen een air en pro. Ik gebruik buiten imovie (veel films dus)
    Jelle

Veel films is veel opslag. In de gewone MBP steeks je voor iets meer dan 100€ een 1TB hybride SSD/HD. Zelfs twee naast elkaar als je wil.
    Externe HD’s aan een laptop zijn in mijn optiek enkel als backup te gebruiken. Niet als werkschijf.
    Je zit met je laptop ook al is op de bank. Daar hangt die externe werk-schijf dan ergens naast je dus…
    http://www.apple.com/benl/mac/compare/notebooks.html

Bijdrager
    Janjans

Ga niet nu voor een twee jaar oud model. Daarin loopt alle hardware nu al achter. Met 128 of 256 GB is goed te leven, icm een externe schijf. Het vraagt wel een andere manier van werken, maar dat vind ik de praktijk niet vervelend of lastig.

Bijdrager
    bassbug

Ik denk dat een 13 inch scherm ook (eigenlijk) te krap is om lekker te monteren.
    Voor op je bureau een los 20-24 inch scherm en voor de enkele keer op locatie gewoon op de laptop.
    Een externe HD voor de bestanden en gewoon een snelle SSD voor de programma’s.

In dat geval zou ik een Air prefereren boven de Pro als het om de 13 inch formaat gaat.
    Lichter & langere accu duur.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.