13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Klaas Geert

.ai (illustrator) bestanden in InDesign onzichtbaar?

Normaal sla ik vanuit illustrator mijn .ai versie 10 bestanden op met de optie: PDF-compatibel bestand maken UIT omdat dit bij mij regelmatig tot corrupte bestanden leidt.
    Klopt het dat deze bestanden vervolgens in InDesign onzichtbaar zijn als ik ze plaats (ze staan wel in het koppelingen palet maar niet in het documentkader)?
    Vink ik de optie: PDF-compatibel bestand maken AAN dan zijn de geplaatste .ai bestanden netjes zichtbaar in InDesign.

Bijdrager
    WOZ

Ik zie niet in waarom de bestanden dan corrupt zouden zijn. (Ik heb het nog nooit meegemaakt). Misschien dat iets anders dit veroorzaakt? Heb je je OS goed geupdate en de permissies af en toe gerepareerd?
    En anders kun je altijd als EPS bewaren, toch?

Bijdrager
    Klaas Geert

Bedankt voor de snelle reactie!

De .ai bestanden die ik in InDesign plaats die doen het wel. Ik kan ze wel weer openen en bewerken in Illustrator. Tot zo ver niks aan de hand. Maar…

Bewaar ik mijn .ai bestand ZONDER de optie: PDF-compatibel bestand maken dan zie ik dit bestand NIET in het InDesign document als ik deze plaats (staat wel bij de koppelingen).

Bewaar ik mijn .ai bestand MET de optie: PDF-compatibel bestand maken dan zie ik dit bestand WEL in InDesign als ik deze plaats.
    Klaar toch, zou je zeggen?
    Opslaan MET PDF-compatibel bestand zorgt echter regelmatig bij mij (maar vooral bij de studenten) ervoor dat het bestand niet meer te openen is in Illustrator, de volgende opmerking verschijnt:

Acrobat PDF indeling ondervindt problemen. The file is damaged and could not be repaired.

Alle machines en software zijn up to date en goed onderhouden. Dit probleem gebeurt niet alleen hier maar vaker. Zoek maar eens op het Adobe forum. Een workaround is om .ai te bewaren ZONDER de optie: PDF-compatibel bestand maken, maar ja dan zie ik deze dus niet in InDesign.

Tuurlijk kunnen we opslaan als .eps (moeten we misschien maar doen). De mogelijkheid is er om .ai te plaatsen in Indesign (dus studenten gebruiken het ook). Het is alleen irritant dat je dan weer moet vertellen dat opslaan met de optie PDF-compatibel bestand maken gevaarlijk is.

Kan iemand misschien een testje (.ai bestandje met en één zonder pdf compatibel in Indesign plaatsen) doen en kijken of dit standaard (.ai wel zichtbaar en niet zichtbaar) is of is er hier toch iets mis?

In ieder geval weer bedankt.

Bijdrager
    WOZ

Ik kan de foutmelding hier idd herhalen (ID CS en illu CS)

“Dit is een adobe illu bestand dat is opgeslagen zonder pdf inhoud.
    als u dit bestand in andere toepassingen wilt plaatsen of openen moet het opnieuw worden opgeslagen met de optie ‘pdf compatible bestand maken’. ”

Tja das mooi klote zeg. Ik vermoed dat de pdf-preview die ID gebruikt zo niet gelezen kan worden (nodig voor scherpe voorvertoon met oa coloursync). Ik denk dat je (met de illu corruptie problemen) de eerste Nederlandse gebruiker bent die deze illu CS-bug ondekt heeft. We zijn gewaarschuwd.

Bijdrager
    Klaas Geert

Bedankt voor het testje!

Weet ik tenminste dat het niet aan de machines hier ligt. Het zal idd wel iets te maken hebben met de PDF voorvertoning die Indesign nodig heeft.

Nou ja, dan moeten we toch maar adviseren om eps te gebruiken (of twee versies van een .ai)

Bijdrager
    WOZ

(of twee versies van een .ai)

Dat liever niet gebruiken. is levensgevaarlijk…

Bijdrager
    Klaas Geert

Nou, dan houden we het bij de oude vertrouwde eps.
    Hoe zit het eigenlijk met het plaatsen van pdf in InDesign, want dat kan natuurlijk ook.
    Zitten daar ook nog vreemde haken en ogen aan?

Bijdrager
    bieg
    ”WOZ”

Ik kan de foutmelding hier idd herhalen (ID CS en illu CS)

“Dit is een adobe illu bestand dat is opgeslagen zonder pdf inhoud.
    als u dit bestand in andere toepassingen wilt plaatsen of openen moet het opnieuw worden opgeslagen met de optie ‘pdf compatible bestand maken’. ”
    .

HELEMAAL mee eens … wij hebben er slechte ervaring mee (ai en de pdf optie aanvinken)

@ WOZ: zat jij niet gisteren ook bij die dreamweaver / css -ochtend? meen me te herinneren dat je een chili-badge had op je trui!

Bijdrager
    WOZ

PDf in InDesign:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16996
    (Stuur het door naar al je studenten;-) Hoe meer mensen op de hoogte, hoe minder problemen. )

Nee, ik zal niet bij de cusus. Helaas, had wel gewild maar ga binnenkort wél mooi naar OSX panther Server cursus…. hihi!

@bieg: zat jij bij de coloursync cursus van Erik?

Bijdrager
    bieg

ahum…. @woz:

u got me! een cursus? bij erik?
    nee mea culpa maar DAAR was ik niet.
    ik zat op die ochtend info/cursus dag voor css & Dreamweaver

Bijdrager
    Deskman

Dat is geen bug… PDF is nodig om het beeld op te bouwen. Wel is het natuurlijk balen als je PDF-preview corrupt raakt en het bestandje daarmee onbruikbaar maakt. Ik heb er de afgelopen 4 maanden nog geen problemen mee gehad.
    Belangrijk is het denk ik om een manier te vinden de corrupte perview te kunnen negeren en het zo te kunnen openen en opnieuw bewaren. Tijd voor AdobeHenk! (AdobeHenk enters the stage…)

Bijdrager
    WOZ

Yes ! AdoneHenk to the rescue!
    Where you at, AdobeHenk?

Bijdrager
    Jochen

Het lijkt wel of mijn verhaal hierbij aansluit:

Ik heb vanuit Illustrator 10 een bestandje bewaard als eps voor ill. 9.
    tot nu toe geen enkel probleem.
    Nu wil ik dit bestandje weer openen om te bewerken en wil ik dit natuurlijk ook weer bewaren.
    Illustrator geeft aan dat alles goed bewaard is behalve de voorvertoning en inderdaad, het hele bestand is onzichtbaar geworden en alleen nog te vinden door Sherlock. Ik kan het niet verwijderen mits ik het in een mapje stop en de hele map verwijder.
    Ik had inderdaad ook de optie pdf bewerking uitgevinkt en als ik dit bestand opnieuw wil bewaren staat die optie er helemaal niet meer bij…. vreemd vreemd vreemd

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.