14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    BBB

After Effects: widescreen of gewoon / importeren HD

Ben al een tijdje bezig om After Effects te leren. Heb nu het volgende: ik wil graag een dingetje maken dat er goed uitziet op een gewone (4:3 tv) en widescreen. Kan ik dan het beste mijn project beginnen als widescreen? Ook heb ik een filmpje gekregen dat geschoten is in HD. Als ik dat importeer in After Effects is het beeld veel groter dan de verhoudingen van m’n project. Moet ik dat gewoon verkleinen? Alvast bedankt!

Bijdrager
    SeaTrue

over die widescreen… Als je beeld is gefilmd in widescreen, importeer je het best als widescreen. Op het laatste kan je croppen naar 4:3 mocht je geen breedbeeld willen. of is dat niet wat je vraagt?

Bijdrager
    rebbx

hallo

Wanneer je het op een widescreen als op een 4:3 formaat perfect wil laten weergeven kun je het beste 2 versies maken. 1 breedbeeld 1 4:3.

Dit betekend dat je in aftereffects een compositie in 4:3 (768×576) en 16:9 (720×480 meende ik zo uit mijn hoofd).

Wat je doet is dus eerst de versie in 4:3 ontwerpen daarna kun je dit project aanpassen in een nieuwe compositie die de afmeting heeft van 16:9 hier kun je het dan ook aanpassen aan de juiste verhoudingen.

Wanneer je de film in hdd gaat uit brengen gelden er natuurlijk andere verhoudingen.

Hdd is inderdaad een hogere resolutie vandaar de grotere afmetingen. Je kan het inderdaad verkleinen maar ligt er aan of je het uiteindelijk ontwerp wil uitrenderen naar hd

succes

Bijdrager
    BBB

Die HD moet ik inderdaad croppen ja, maar hoe begin ik een project in After Effects als ik het goed wil hebben op beide soorten schermen? Dus: ik begin in Photoshop met een aantal foto’s ofzo en die ik wil animeren in After Effects. Kan ik het gewoon in 4:3 maken en komt dat dan ‘normaal’ over op breedbeeld?

Bijdrager
    BBB

@ rebbx: dit is inderdaad wat ik bedoel. Dus eerst in 4:3 maken en daarna instellingen aanpassen aan 16:9. Ok. Dankjewel!

@ sam: ook bedankt!

Bijdrager
    rebbx

Je maakt je film dus in pal formaat. Wanneer je in photoshop een vormgeving maakt betkend dat je twee versies moet maken omdat je breedbeeld verhouding als 4:3 verhouding wil hebben.

Bijdrager
    BBB

Beste experts,

Ben er nog steeds niet helemaal uit. De 4:3 versie is zo goed als klaar. Alle originele After Effects composities etc heb ik nog dus ik kan alles nog aanpassen aan 16:9. Heb al even getest. Maarrr…
    1) Waarom komt de 16:9 Quicktime render eruit als 4:3?
    2) Mijn filmpje moet uiteindelijk naar DVD. Kan ik dus het beste een dvd menu maken met de optie A) 4:3 versie en B) 16:9 versie? (keuze afhankelijk dus op welk formaat scherm het wordt afgespeeld).
    Het lijkt me namelijk zo vreemd…

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Anillusion

Of je nu 16:9 anamorph of 4:3 gebruikt: PAL is PAL. En PAL is 720×576 in non-square pixels. Het verschil zit hem in de vorm van deze pixels. Als je 4:3 omrekend naar vierkante pixels, dan krijg je een waarde van 768×576 en voor 16:9 is dat 1024×576. Als je 16:9 letterboxed gaat maken, dan heb je een zichtbare resolutie van 768×432, waarbij de overige pixels zwart zijn om weer tot een hoogte van 576 te komen.

1: je Quicktime ziet er zo uit, omdat QT de resolutie in 720×576 laat zien zonder aspectratioverandering.

2: je kunt je DVD geheel in 16:9 anamorhic maken, je DVD speler zal (mits de speler fatsoenlijk is ingesteld) zelf de balken genereren voor goede weergave op een 4:3 toestel. Op 16:9 schermen zie je dan dus meer pixels.

Bijdrager
    BBB

Ok, maar…wat stel ik nu in bij After Effects:
    1) pal d1/dv widescreen met pixel aspect ratio ‘anamorphic’
    2 pal d1/dv widescreen met pixel aspect ratio ‘widescreen’
    3 widescreen square pixels

(ik herhaal maar even dat ik dus After Effects/Video etc probeer te begrijpen/leren etc)
    :innocent:

Bijdrager
    Anillusion

het maakt niet veel uit, maar er zijn naar mijn weten maar 2 widescreen PAL presets:
    PAL D1/DV Widescreen
    en
    PAL D1/DV Widescreen Square Pixel

persoonlijk pak ik altijd de non square pixel preset (de eerste dus)

Bijdrager
    BBB

Ok, bedankt voor je hulp.

Die widescreen presets kun je aanpassen bij pixel aspect ratio naar anamorphic. Maar dat hoeft dus blijkbaar niet.

Als ik het hele verhaaltje render naar quicktime en dat importeer in Encore zal het dus goed moeten gaan. Als het goed is weet ik weer even genoeg. Al snap ik niet helemaal waarom de quicktime render er niet uitziet als 16:9..

In ieder geval bedankt!

Bijdrager
    Anillusion

De reden dat ie het niet zo weergeeft zit m in wat metadata dat in het bestand behoord te zitten. Op de 1 of andere manier stuurt Aftereffects deze metadata niet mee. Deze metadata is zegmaar de vraag: is het breedbeeld? waarop het antwoord ja/nee kan zijn. Quicktime kijkt vervolgens niet naar de pixelaspectratio, maar naar de metadata en laat het vervolgens niet goed zien. De pixels zitten er echter gewoon in.

Bijdrager
    MacBlade

Is het niet zo dat het Quicktime beeld er nu in de hoogte is “uitgerekt’ uitziet.
    Ik heb ook een aantal 16-9 edits gemaakt in FCP. Als ik deze naar Quiktime film wegschrijf en deze open in QT krijg ik een zo’n omhoog uitgerekt beeld te zien. In DVDSTp bij het DVD maken, ziet het er weer goed uit.

Lijkt mij dus puur een preview kwestie in QT

Bijdrager
    BBB

Tja, het blijft nog even een mysterie voor me: ik maak ‘m als 16:9 in After Effects, maar Quicktime laat gewoon de 4:3 zien na het exporteren. In Encore zie ik wel 16:9 verhouding, maar als de dvd klaar is (en ik speel ‘m af) zie ik op m’n 4:3 scherm geen zwarte balken..

Ik heb als proef even een stukje (blockbuster) film geript. Quicktime laat dat wel gewoon zien als 16:9…

Wie weet wat er verkeerd gaat?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.