10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Burgler

After Effects of Final Cut ???

Even voorstellen, ik ben dus Burgler en al tijden bezig als grafisch vormgever.
    Nu wil ik ook video gaan doen (video clips, commercials, leaders)…

Nu mijn vraag, moet ik vol in de Final Cut duiken of After Effects? iedereen die ik vraag noemt het pakket op waar hij/zij mee werkt maar ik krijg geen goede “WAAROM’ te horen…

Wellicht kan hier iemand mij een kant op laten wankelen.

pros AE: combinatie met PSD, AI etc.
    pros Final Cut: gebruiksvriendelijkheid?

Bijdrager
    G5 POWERMAC

ik heb het allebij dus ik heb de keus.
    Maar gebruik het meest Final cut pro.

Groetjes.

Bijdrager
    BBB

Burgler, ik zit in hetzelfde schuitje en heb al wel de beslissing genomen: After Effects.
    De reden hiervoor is (voor mij) simpel: ik maak m’n ‘dingen’ in illustrator en/of photoshop en importeer het in After Effects en het werkt gewoon prima! After Effects is ervoor gemaakt om ‘grafische composities’ te animeren, dus het lijkt me ook een logische keuze. Ik heb het hier dus vooral over animaties. Beelden die geschoten zijn voor bijvoorbeeld een videoclip of commercial kun je beter in een ander programma gaan editen, maar de grafische elementen ervoor kun je weer het beste in After Effects maken. Een leader die gebruik maakt van veel grafische elementen en een paar ‘echte beelden’ kun je natuurlijk wel weer beter in After Effects maken, omdat de grafische animaties meer de overhand hebben. Dit is overigens mijn mening, ik kan me voorstellen dat anderen er niet zo over denken.

Ik heb er lang tegenaan zitten hikken, omdat ik bang werd van de interface/functies van After Effects. Het heeft me minder dan een dag gekost om de basis onder de knie te krijgen. Daarna is het gewoon een kwestie van tutorials zoeken en ermee gaan spelen. Na een tijdje ben ik me er meer in gaan verdiepen (boeken/tutorials). Het is dan makkelijker om te begrijpen, aangezien je de meeste functies al kent.

Bijdrager
    Burgler

Thanks… :D

Ik snap wel wat BBB bedoelt, en ik denk dat ik daar eerst maar mee moet werken.
    Als je dus meer gaat editen met echte beelden zal ik richting Final Cut moeten, en voor bewegende ontwerpen (Dat is waar ik zowieso mee begin) After Effects.

is het ook mogelijk om in After Effects bepaalde effecten te maken die je dan in Final Cut verder afmaakt? Zo deed ik wel eens met Protools en Logic, bepaalde dingen gingen veel beter in Protools.

Ik ga van beide maar eens een demo versie downen. BBB, idd, ik ben angstig vooor die gekke interface van After Effects :o

Bijdrager
    BBB

Download gewoon de demoversie. Maar…nog niks openen. Eerst even de gratis lesjes volgen:
    http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=230

Dan valt het allemaal best wel mee… Succes!

Bijdrager
    wout3r

Apple is toch bezig met een programma waarbij dit allemaal in 1 programma zit? Dat “schijnt” de film-wereld op z’n kop te gaan zetten

Bijdrager
    wahlberg

ik gebruik al jaren beide programma’s, gebruik ze voor maken van tv commercials en is leuk om ermee te spelen en leuke dingen mee te maken.

wat ik zo snel kan lezen in je bericht is Final Cut Pro en Photoshop eerste instantie het beste. wil je meer creatieve uitbarstingen als sterretjes,vuur, sneeuw, regen etc dan komt after effects om de hoek.
    en voordeel is maak eerst de montage in final cut pro en laat dan de effecten op los en je bent klaar of deze kun je weer door final cut pro in een gewenst formaat laten exporteren of weer terug zetten op tape.

Final Cut Pro is een montage programma en je kunt hieronder complexe dingen monteren die je niet in after effects kunt doen. bijv. knippen van een filmpje. of complexe overgangen maken.
    After effects is meer geschikt voor het creatieve werk. in samenwerking met photoshop zijn het geweldige pakketen. je kunt er een hele breed scala aan plugins op los laten en er zit meer effecten mogelijkheden in dan final cut pro.

plugins voor beide software pakketen kun je vinden o.a.: http://borisfx.com/products/index.php

Bijdrager
    huinkroese

Ik gebruik ze ook allebei, en kan niet voorstellen dat iemand ze met elkaar kan vergelijken?! Dat is zoiets als Photoshop met Illustrator vergelijken.
    Editten in After Effects… lijkt me niet, en motion graphics in Photoshop? Ook niet echt ideaal.
    Als je veel pure video wil gebruiken (schieten/editten/kleurcorrigeren) dan heb je FCP nodig, wil je meer uit je effecten/kleuren/graphics dan moet je AE er bij kopen!
    Dus; of alléén FCP als je video wil doen met een beperkter budget, of alléén AE als je je op motiongraphics wil storten (maar wil je makkelijk dingen capturen… wordt dat al lastig), of (de favoriete combinatie van velen) ALLEBEI!

: )

Bijdrager
    Wolf

Een betere vergelijking zou zijn: Motion of After Effects. Dat zijn allebei motion graphics programma’s.

En met Final Cut- bedoel je Final Cut Studio of Final Cut Pro? Motion is een onderdeel van het Final Cut Studio pakket, waaronder dus Final Cut Pro, Soundtrack Pro, DVD Studio Pro en Motion.

After Effects moet een fantastisch programma zijn maar ik heb mijn eerste treden op het gebied van motion graphics met Motion gedaan omdat het wat gebruiksvriendelijker zou zijn dan AE. Maar ook Motion is pittig, ook al ken ik FCP redelijk goed en probeert Apple de interfaces van alle Final Cut Studio programma’s zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken.

Wolf

Bijdrager
    Burgler

Ga vanavond cursusje doen met Lynda (thanks BBB).
    hopen dat deze oude media man het een beetje rap onder de knie krijgt en een leuk klusje naar binnen sleept zodat ik alletwee de paketten kan kopen.

Kan nog bijna een maand klooien met AE. En final cut zag ik laatst ergens 2dehands staan.

Vreemd genoeg vond ik mijn overstap van Atari naar Apple minder eng:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.