30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 75)
  • Q:
    Bijdrager
    Taconew

Afspraak verkoop Marktplaats

Hallo!

Ik ben heel erg benieuwd naar waar jullie afspreken als jullie iets verkopen via 2e hands websites zoals bv Marktplaats of tweedehandsmac. Doen jullie dit gewoon bij jullie thuis met de achterliggende gedachte dat de “koper” nog wel eens terug zou kunnen komen als je zelf niet thuis bent voor bv die mooie televisie die bij jullie in de woonkamer aan de muur hangt of een “roof” waarbij ze ter plekke alles meenemen en daarbij vergeten te betalen…

Ik begrijp dat ik nu nogal “panisch” over kom maar dat komt waarschijnlijk door onze grote vrienden bij opsporing verzocht:-)

De reden dat ik dit topic open is dat ik morgen mijn MBP verkoop aan een koper met een nogal apparte naam en Google levert nogal vreemde hits op. Mijn afspraak voor morgen staat overigens gepland in de MacDonalds;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Spullen afhalen?
    Altijd bij mij thuis.

Spullen ophalen?
    Ik ben al op de gekste plekken geweest.
    Letterlijk achter het station, bij een garage, op een parkeerplaats, bij mensen thuis, you name it.

Eén tip: zorg dat je nooit alleen bent.

Bijdrager
    Rmvis

Tot nu toe heb ik alles gewoon via mijn huis adres verkocht, als je geen slechte spullen verkoopt heb je ook niks te verbergen. Dit laat overigens aan de koper zien dat je geen kapotte dingen verkoopt (zonder te melden).

Ik heb ook af en toe vreemde reacties, hiervoor heb ik een aparte email adres aangemaakt zodat het niet bij mijn privé mail komt!
    Wat nog steeds het beste is, is gewoon via telefoon afspreken. Heb je gelijk een beter beeld bij de persoon die langs komt en je hebt zijn of haar nummer.
    Inderdaad altijd met meerdere personen aanwezig zijn, tegen diefstal.

Veel succes morgen
    Zoals manager Mitchel zegt de beste deals worden in de Burger King gemaakt, daar valt de Mc Donalds ook onder :wink:

Bijdrager
    Taconew

Bedankt voor de reacties, ik verkoop echt NOOIT iets als het niet 100% zeker werkt, misschien ben ik zelfs soms TE eerlijk.
    Ik ben gewoon bang voor de gevolgen die het kan hebben, stel het zou kapot gaan staat de koper ineens steeds voor de deur of je het wil oplossen. Of de koper komt een keer terug en neemt de rest van mijn spullen ook mee omdat ie tijdens de “koop” genoeg de inboedel heeft kunnen bekijken.

Bijdrager
    michi_rishi

Ik heb al tientallen mensen aan de deur gehad en me daar nooit zorgen over gemaakt.
    Wel had ik ooit iemand aan de telefoon waarbij ik een heel naar gevoel kreeg. Die heb ik verteld dat we het product al verkocht hadden…
    Als de koper wil dat ik het opstuur dan is dat ook prima: pas als het geld op mijn rekening staat, gaat het artikel op de post.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb al zoveel verstuurd zonder dat ik het geld van tevoren binnen had.
    Mijn vertrouwen is nog nooit beschaamd.
    Maar dat doe je natuurlijk niet met zaken die meer dan 50 euro kosten of zo.

Moderator
    Poezenbeest

Ook gewoon op het station afgesproken voor een AIrPortkaart…. maar dat was ook de enige aankoop van mij van een andere particulier…

Bijdrager
    acb

Je zorgen zijn best terecht hor Taconew!

Een vriend van een collega van mij had een peperdure Golf VR6 te koop staan op Marktplaats. Er belde iemand die heel veel vragen stelde over wat er al niet bij zat, welke radio, alarm systeem enz. De “koper” had een afspraak gemaakt voor de volgende dag om te komen kijken alleen was die nacht er voor zijn Golfje al weggehaald door de “koper” en was rond die tijd waarschijnlijk al in het oosten van Europa….

Het kan dus best tricky zijn!

Bijdrager
    Jpunt

ik heb m’n 12″ powerbook destijds ook tweedehands gekocht. In een golf naast het station!

Bijdrager
    Лукас

Ik spreek altijd, ALTIJD op een neutrale plek af (behalve met mensen die ik persoonlijk ken natuurlijk). Wel zo handig, en als je in zo’n gat woont als ik dan ben je het wel gewend dat mensen anders je huis niet kunnen vinden. Laatste keren: Utrecht Centraal, binnenstad van Leiden aan een gracht op een brug, binnenstad van Utrecht op een zevensprong, zelfs de kantine van de supermarkt waar ik toen werkte…:D

Bijdrager
    macmartijn

Of je spreek af op een treinstation waar je toevallig langs moet… zo kom je bijvoorbeeld ook nog eens in Beek- Elsloo:P

Moderator
    Poezenbeest

Da’s inderdaad handig… moest met een vriend mee naar Groningen en toen hebben we met iemand uit een of ander Fries dorp afgesproken om op station Grouw-Irnsum of zoiets af te spreken… we waren toch in de buurt… althans, vanuit het westen gezien… Zou er anders nooit uitgestapt zijn…

Bijdrager
    trabant
    ”macmartijn”

Of je spreek af op een treinstation waar je toevallig langs moet… zo kom je bijvoorbeeld ook nog eens in Beek- Elsloo:P

Al kostte het vinden van Groenland je blijkbaar minder moeite…:evil:

Bijdrager
    Rmvis
    ”Taconew”

Bedankt voor de reacties, ik verkoop echt NOOIT iets als het niet 100% zeker werkt, misschien ben ik zelfs soms TE eerlijk.
    Ik ben gewoon bang voor de gevolgen die het kan hebben, stel het zou kapot gaan staat de koper ineens steeds voor de deur of je het wil oplossen. Of de koper komt een keer terug en neemt de rest van mijn spullen ook mee omdat ie tijdens de “koop” genoeg de inboedel heeft kunnen bekijken.

Het is natuurlijk wel zo dat als iemand iets koopt via bijv. marktplaats, dat hij niet hoeft te rekenen op garantie. Zoals het in de volksmond word gezegd: Garantie tot de deur.
    Nu heb je wel mensen die terug komen om verhaal te halen of gewoon opbellen, dan is het aan de verkoper om te bepalen om daar aan mee te werken.
    Je hebt op zich wel gelijk om voorzichtig te zijn, omdat het tegenwoordig gewoon vaak fout gaat. Dan is zo’n neutraal druk punt natuurlijk een mooie oplossing.

Moderator
    Poezenbeest
    ”Rmvis”

Het is natuurlijk wel zo dat als iemand iets koopt via bijv. marktplaats, dat hij niet hoeft te rekenen op garantie. Zoals het in de volksmond word gezegd: Garantie tot de deur.
    Nu heb je wel mensen die terug komen om verhaal te halen of gewoon opbellen, dan is het aan de verkoper om te bepalen om daar aan mee te werken.

Denk dat een koop gewoon een koop is en als het product niet aan de verwachtingen voldoet, dan kan de koper de koop gewoon ongedaan maken… In die zin is het beter om van een particulier te kopen, omdat die gewoon je geld zal moeten teruggeven…

Bijdrager
    Rmvis
    ”Zerk”

Denk dat een koop gewoon een koop is en als het product niet aan de verwachtingen voldoet, dan kan de koper de koop gewoon ongedaan maken… In die zin is het beter om van een particulier te kopen, omdat die gewoon je geld zal moeten teruggeven…

Ik heb net even de handel regels van marktplaats gelezen, en daar lees ik uit dat als je bij een gewone particulier koopt, heb je geen recht hebt op garantie. Doe je dit bij een ‘gecontroleerde verkoper’ heb je garantie tot €250. Bij bedrijven die verkopen geld zoiezo dat ze je garantie moeten geven.

Bijdrager
    macmartijn
    ”trabant”
    ”macmartijn”

Al kostte het vinden van Groenland je blijkbaar minder moeite…:evil:

Inderdaad. En als een limburgs accent omroept dat je in beek-elsloo bent, raak je erg in de war….:P

Niet dat ik Deens of Groenlands kan… gelukkig hebben ze waar ik heen ga geen treinen :wink::P

Bijdrager
    michi_rishi

Als je iets verkoopt dan zet je er eerlijk bij hoe de staat van het product is. Als je zegt dat het product altijd goed heeft gewerkt en achteraf blijkt dat niet zo te zijn, dan kan de koper zeker aanspraak maken op vergoeding.

Bijdrager
    Taconew

ik weet ook zeker dat mijn mac goed is, alleen kan het ook nog voorkomen dat de “koper” het ruilt met zijn eigen product en aangeeft dat het niet werkt. Mijn uitspraken zullen zeker achterdochtig klinken maar ik ben in het verleden al 2 x de boot in gegaan op marktplaats. De eerste keer had ik mijn oude xbox verkocht absoluut in nieuwstaat omdat ik er gewoon geen gebruik van heb gemaakt, ik wist zeker dat deze perfect werkte, zelfs tijdens het testen. Na een paar dagen belde de koper mij kwaad op dat het niet werkte. Heb verteld dat ik er niets aan kon doen en na een tijdje hield ie het voor gezien. Een 2e keer bij een aankoop van een setje 360 spellen heb ik nooit iets ontvangen,dit heeft me 175 euro gekost…

Bijdrager
    jspr

De parkeerplaats bij Mac Donalds!! ideaal ‘neutraal’ terrein.

Als je daar een zaterdag/zondag middag gaat staan weet je niet wat je allemaal ziet. Mensen die zooi verhandelen en natuurlijk gescheiden ouders die kinderen ‘ruilen’ voor het weekend.

Het ligt er natuurlijk wel aan, wat je verkoopt en of er getest moet worden. Voor kleine simpele dingen liet ik de mensen naar de Mac Donald’s komen. Dicht aan de snelweg, goed aangegeven dus extra makkelijk.

Bijdrager
    Taconew

ik ben vanmiddag ook bij de mac te vinden (rosmalen 1530 voor de taconew fanclub ;)). Dit is in mijn ogen ook het meest safe. Wat doen jullie met de clean install als jullie een mac verkopen?

Bijdrager
    michi_rishi

Ik zet er een clean install op met ‘beheerder’ of ‘admin’ als hoofdgebruiker en een fake adres. Verder een heel eenvoudig wachtwoord.
    Vervolgens alle updates draaien zodat hij helemaal bij is en tenslotte een ‘wis vrije ruimte’ in het schijfhulpprogramma. Zo weet ik zeker dat mijn documenten echt weg zijn.

Bijdrager
    God

Laat je nog even weten hoe het verlopen is?:)

Bijdrager
    Taconew

I’m still alive!

Nou de verkoop is heel netjes verlopen uiteindelijk, het was een aardige man en hij was er samen met vrouw en kind en zoals verwacht was hij zeer enthousiast. Ik had vooraf de MBP mooi schoongemaakt/katvrij gemaakt en zelfs de lader had ik mooi schoongemaakt.

De remote heb ik echter wel gehouden aangezien je voortaan bij een nieuwe MBP de remote bij moet kopen voor 20 euro (wat ik bshit vind),hier maakte hij ook een opmerking over maar zei ‘m uiteindelijk toch niet te gaan gebruiken (remote stond er ook niet bij in mijn advertentie).

Hij maakte overigens wel een opmerking dat ik niet alleen was gekomen en ook niet thuis had afgesproken, ook iets in trand van:”zeker omdat ik niet helemaal nederlands spreek”, hier heb ik eerlijk op geantwoord dat ik dit liever niet doe omdat je maar nooit zeker weet, dit vond hij ook eerlijk.

Mijn advies voor verkopers, spreek niet te snel thuis af maar overleg dit gewoon met de “koper of hij of zei er problemen mee heeft of dit op een publieke plaats mag plaatsvinden. Indien ze achterdochtig worden laat je gewoon weten (en ook menen natuurlijk) dat als er problemen zijn dat ze gewoon contact met je mogen opnemen en dat jullie dan samen tot een oplossing komen.

Het is misschien veel gevraagd maar bekijk de koop eens door de ogen van de koper, hoe zou jij graag behandeld willen worden, verkoop je product ook op die manier, dan gaan 2e hands websites heel wat leuker worden.

Zoiezo nog bedankt voor jullie reacties, misschien is het wel leuk om dit topic te gebruiken voor koop/verkoop ervaringen die leuk/niet/grappig zijn afgelopen, we zullen er allemaal iets van kunnen leren.

Bijdrager
    RowanW

Afspreken op ‘neutrale’ plekken doe ik zowiezo niet. Een kennis van mij deed dit ook een keer, en toen mocht hij doodleuk z’n spullen uit handen geven onder bedreiging van een wapen. Ook al zijn er mensen om je heen, je weet niet wat de gek doet. Ik heb een keer iemand aan de deur gehad die mijn oude XBox even werkend wilde zien. Deze had verzuimd mij te vertellen dat hij 3 leeftijdgenoten mee zou nemen. Ik heb ze gewoon vriendelijk verzocht buiten te blijven, en daar maakte ze niet zo’n groot probleem van.

Bijdrager
    jspr

@ RowanW: dat is ook weer het uiterste, en dan liever op een publieke plek dan dat je thuis een wapen tegen over je hebt

Moderator
    Poezenbeest

Wellicht is een goed alternatief het afspreken in een café, dan heb je mensen om je heen, maar men zal niet zo snel hommeles gaan maken of je iets flikken.

Kan je mooi van een bak koffie genieten als de koper te laat is en als je een goede verkoper bent, dan bied je de koper ook een drankje aan en maakt een praatje.

Bijdrager
    Rmvis

Morgen een koper bij mij thuis voor mijn oude HP laptop, hij klonk zeer net aan de telefoon en heb er wel een goed gevoel bij.

Jullie horen morgen hoe het afgelopen is, wens me succes.

Moderator
    Poezenbeest
    ”Rmvis”

wens me succes.

Jij je zin… ‘succes’

Geintje.. sterkte met je verkoop…:D

Moderator
    Pete.Z

Thuis mag iedereen bij me langskomen,we hebben een prima alrmsysteem en een prettig waakse herder,voor als ze het later nog eens willen proberen.
    De aanwezigheid van de balffende hond alleen laat sommige kopers al in de vortuin staan.(net als pizzabezorgers trouwens)

Ophalen doe ik meestal als ik iets echts duurs koop,zeg boven de 500 euro,dan wil ik de spullen toch graag eerst zien.

Bij verkoop van een auto,kunnen ze mijn adres krijgen zodra ze in de buurt staan,meestal dirigeer ik ze even naar een benzine station hier dichtbij.

Ik ben nog nooit belazerd gelukkig,maar doe bij verdachte aanbiedingen eerst altijd een google search op naam,adres en telefoonnummers.
    Ook internet oplichting.nl is erg handig soms.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 75)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.