20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    mosthated

Afspelen van 1080p lagt op MBpro 2gh i7 met 8gb en SSD

Hallo allemaal,

Ik heb 15″ MacBook pro begin 2011, met een 2gh core i7, 8 gig ram en een 256 gb SSD en een 640 gb HDD (op de plek waar mijn superdrive zat).

Alles loopt prima, maar het afspelen van full hd content (1080p maar soms ook 720p) op een extern scherm (TV: samsung 40″) via HDMI loopt niet soepel. Ongeacht of het MKV of M2TS formaat betreft. Ik speel af via VLC en Movist: het resultaat is hetzelfde.

Ik heb een mini-displayport naar HDMI kabel, maar het probleem doet zich ook voor als ik een mini-displayport naar DVI koppel aan een DVI naar HDMI kabel.

Het probleem is als volgt:

Als ik een video afspeel dan lijkt het of het (soms) vertraagd afspeelt. Het is niet de hele film door, maar door de film heen (een stuk of 20 keer) iets van een paar seconden. Er is niet per se sprake van frame-dropping als het probleem zich voordoet (volgens de media informatie van VLC).
    Wanneer ik mijn PS3 koppel aan mijn TV heb ik dit probleem niet (in ieder geval met m2ts).

Ik denk dus dat dit probleem niet ligt aan:
    – de kabels (2 getest en geen problemen met de PS3)
    – de software (VLC en Movist geven beiden het probleem)
    – het formaat (Ik heb het probleem bij MKV en m2ts)

Waar zou het verder aan kunnen liggen? Is mijn macbook te traag voor 1080p op een extern scherm???

gr. M0s..

Bijdrager
    SunKeeper

Is de resolutie Full HD (1920 x 1080) of nog hoger? (2550 x 1440)

Als het Full HD is, zou het aansturingsvermogen geen probleem mogen zijn. Welke content je ook afspeelt.

Het zou ook aan die content kunnen liggen, maar dan zou je het op je interne scherm ook moeten zien. Heb je dat getest?

Bijdrager
    mosthated

Ho SunKeeper,

Bedankt voor je reactie.
    De resolutie is max 1920×1080. Soms heb ik het probleem ook met 720p.

Ik heb het nog niet getest op het scherm van de macbook zelf, maar aangezien het probleem zich niet voordoet op de PS3 en aangezien de lag niet steeds op hetzelfde moment plaatsvind wanneer ik dezelfde film afspeel verwacht ik niet dat dat het probleem is. Ik ga het nog wel even testen voor de zekerheid.

gr.M0s..

Moderator
    unSOUND

Er zijn TV’s waar de ingebouwde firmware/software moeite heeft met bepaalde framerates.

Bijdrager
    mosthated

Hallo unSOUND,

Bedankt voor je reactie.Als dat het probleem is, dan zou ik het ook moeten hebben wanneer ik een film met mijn PS3 op deze zelfde TV afspeel, maar dat is niet het geval…

Dank voor het meedenken.

gr. M0s..

Bijdrager
    App69

Is de resolutie Full HD (1920 x 1080) of nog hoger? (2550 x 1440)
    Hallo?

Bijdrager
    mosthated

Hallo App69,

Zie ook mijn tweede post in deze thread:

De resolutie is max 1920×1080. Hogere resoluties heb ik niet gedraaid.

gr.M0s..

Bijdrager
    LighScan

Waar zou het verder aan kunnen liggen? Is mijn macbook te traag voor 1080p op een extern scherm???

Ik heb dezelfde MBP (early 2011, 15 inch?) en dit probleem ben ik nooit tegengekomen tot nu toe. De hardware moet het theoretisch dan ook prima aan kunnen. Enkel de adapter (mdp naar dvi of hdmi) kan een bottleneck zijn, omdat sommige niet hoger kunnen dan 1920×1080, maar gezien je dat niet probeert kan dat het al niet zijn..

Kom je dit probleem ook tegen als je het afspeelt op de mbp zelf (ingebouwd scherm)?

Bijdrager
    App69

Dat bedoelde ik net.
    Ik kan mis zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit films of wat dan ook met zo’n (2550 x 1440) resolutie gezien.
    Waar Sunkeeper dit haalt is me een raadsel. (no offence)
    Persoonlijk zou ik een andere manier zoeken dan m’n MacBook Pro rechtsreeks aan de TV te hangen.
    Hoe doe ik het? Ik heb een 320GB harde schijf aan m’n TV (Samsung) hangen die vol staat met films, docu’s en live-concerten. Makkelijk zat, kiezen en afspelen.
    Elk z’n meug natuurlijk.

unSOUND 1 uur geleden #
    Er zijn TV’s waar de ingebouwde firmware/software moeite heeft met bepaalde framerates.

Hoe dit nou precies in elkaar zit weet ik ook niet maar tot nu toe heb ik nergens problemen mee gehad.
    MKV’s, AVI, MP4 speelt alles perfect af. Als de resolutie of framerate te hoog is speelt de TV het gewoon niet af.

Bijdrager
    banditbiker

Probeer het eens met Plex.
    Download de client van http://www.plexapp.com (niet de server app)
    Start deze een keer op en sluit deze af.
    Daarna kun je in finder rechter muisknop op je video bestand doen en kiezen voor openen met Plex.
    Als die er nog niet tussen staat even opzoeken in je apps map.
    Speelt ie dan wel vloeiend af?

Bijdrager
    LighScan

Quote van App69
    Ik kan mis zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit films of wat dan ook met zo’n (2550 x 1440) resolutie gezien.

Een film niet nee, maar er zijn schermen die zo’n hoge resolutie al wel ondersteunen. Ik ben het echter (nog) niet voor tv’s tegengekomen.

Bijdrager
    vraptor

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, en dit is een soort van frameskipping. Ik heb een MacBook pro 15″ early 2011 alleen dan met de 2.2 GHz processor. Verder ook met de ssd drive en 8gb ram etc. Het ligt in de verste verte niet aan het vermogen van je laptop, maar aan het verschil tussen het aantal hz die je MacBook uitstuurt en het aantal hz dat de tv daadwerkelijk weergeeft. Er is een probleem met het uitsturen van 23.976 beelden/s op ALLE computers, dit strookt met het aantal beelden wat de tv “wil” weergeven en zorgt voor de stotteringen. Ik had eerst een Sony 40nx720f led tv, daar had ik het probleem en het was helaas ook niet op te lossen. Nu heb ik een Samsung 46D8000 tv en die heeft het ook, terwijl dit de beste serie is die Samsung nu maakt. Bij Samsung tv’s kun je het probleem oplossen door je Motionplus op helder te zetten ipv normaal of vloeiend waar deze standaard op staat. Ik kan je bijna garanderen dat het probleem dan verdwijnt.

Bijdrager
    LighScan

Dan zat unSOUND er toch niet ver naast.:cool:

Bijdrager
    vraptor

@lightscan

Het probleem ligt hem alleen niet in de TV’s, maar in de huidige processoren van Intel. Met de ivybridge lijn schijnt het probleem in het geheel opgelost te worden.

Huidige computers kunnen gewoon geen 23,976 uitsturen. En laat dat nou net het type zijn waarin alle HD films geschoten worden…..

Bijdrager
    SunKeeper
    App69 op 29 januari 2012

Ik kan mis zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit films of wat dan ook met zo\’n (2550 x 1440) resolutie gezien.
    Waar Sunkeeper dit haalt is me een raadsel. (no offence)

Ik heb het inderdaad niet goed nagezocht.
    Wat ik bedoelde is dit:

Maar ik kende ook televisies noch materiaal met die afmetingen, echter is de technologie amper bij te houden, en kun je niet veel meer dan in sommige gevallen alle opties openhouden.

LighScan op 29 januari 2012

Dan zat unSOUND er toch niet ver naast.:cool:

Hij is niet op zijn achterhoofd gevallen, zeker over deze onderwerpen is het een soort wandelende encyclopedie.:lol:

Moderator
    unSOUND
    App69 op 29 januari 2012

Ik kan mis zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit films of wat dan ook met zo\’n (2550 x 1440) resolutie gezien.

Zoek dan eens op QFHD, dat is video met een resolutie van 3840 x 2160…:wink:

Bijdrager
    Vassilli

Ja dat noemen ze ook wel 4K. Debiele resolutie..

Bijdrager
    App69

@Sunkeeper, begrepen.
    Maar ze komen er wel aan zoals Vassilli zegt zal dit 4K heten.
    Daarmee gaan we 3D beelden kunnen bekijken zonder bril.

4K-tv’s
    4K-tv’s hebben nog een hogere resolutie dan de huidige generatie tv’s. De 4K slaat op de ongeveer 4.000 pixels die de tv boven elkaar kan weergeven, een pak meer dan huidige HD-resoluties zoals 720p en 1080p. 4K is op zich niet gloednieuw, en enkele elektronicafabrikanten hebben al exemplaren onthuld. Zo stelde Toshiba in oktober zijn 55 inch Regza-tv voor, die met een resolutie van 3.840 bij 2.160 pixels 3D kan tonen zonder dat kijkers een speciale bril hoeven te dragen. Zo’n tv kost wel een slordige 12.000 dollar. Concurrent LG legt nu de lat een flink stuk hoger met de onthulling van een 4K 3D-tv van maar liefst 84 inch, mét eigen internetaansluiting voor de weergave van onlinecontent. Veel internetvideo’s zijn momenteel enkel beschikbaar in een lage resolutie, maar bijvoorbeeld YouTube heeft afgelopen zomer al ondersteuning voor 4K ingevoerd, net om professionele filmmakers en -studio’s aan te trekken.

(bron: HLN)

@unSound, dat is die 4K.
    Maar een film geschoten met die resolutie?
    Lijkt me sterk.

Moderator
    unSOUND

Ja, dat worden ze. Ik heb een demo-stukje gedownload, was niet soepel af te spelen, op geen enkele machine… Zoek maar eens op “Ducks take off”, die staat hier en daar ter download.

Bijdrager
    Afroman
    Vassilli op 29 januari 2012

Ja dat noemen ze ook wel 4K. Debiele resolutie..

De consument wilt alles scherper. Kijk maar naar de iPhone 4 met het retina display en binnenkort de iPad met retina-display. Zal niet lang meer duren of de Mac heeft het ook en aan is 1080p echt een lachertje.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.