10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jruizeveld

Afspelen oudere MOV files lukt niet meer

Tot mijn grote schrik kan ik oude filmpjes van +/- 10 jaar oud niet meer afspelen. Dat ging misschien al niet in de gewonde Quick-time (terwijl Mov bestanden toch bij Apple horen?) maar de betaalde Quick-time (was dat 8 of zoiets?) deed het altijd nog wel. Ze spelen alleen nu nog schokkerig af in VLC.

Het is 1920×1080, Linear PCM, Apple Intermediate Codec. Kleurenprofiel HD (1-1-1).

Is de enige oplossing alles weer in iMovie gaan importeren en dan exporteren naar een formaat dat hopenlijk weer een paar jaar mee kan?

Help!

Moderator
    Night

https://handbrake.fr

Ook handig om video’s in batch tegelijk te converteren.

Bijdrager
    fnk

Het is een van de vele dingen die in Catalina zijn gesneuveld. macOS Mojave is het laatste systeem die oudere formaten nog aan kan.
    Onder Motion en Final Cut Pro X kreeg je al een tijdje popups van de verandering en op de Apple site is een uitleg van het geheel.

Bijdrager
    TheBigZ

Apple Intermediate Codec, de naam zegt het al, is altijd bedoeld geweest als tijdelijk tussenformaat, bedoeld om verder te bewerken (in iMovie, FCP etc).

Het is inderdaad het beste om deze filmpjes op een oudere macOS versie te converteren (met QuickTime of iMovie) naar H.264 formaat, in een .mp4 container. Dan kun je ze daarna overal op afspelen.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>TheBigZ op 27 april 2020 om 07:39</p>
    Apple Intermediate Codec, de naam zegt het al, is altijd bedoeld geweest als tijdelijk tussenformaat, bedoeld om verder te bewerken (in iMovie, FCP etc).

Dat zal best zo zijn. Maar Apple schrijft:

These video, audio, still-image, and container formats don’t rely on the QuickTime 7 framework, and are compatible with Final Cut Pro, Motion, and Compressor in macOS Catalina:
    Video Formats
    Apple Animation codec
    Apple Intermediate codec…

Bijdrager
    TheBigZ

Nog wat uitleg van Apple:

https://support.apple.com/nl-nl/HT209029

Als u een incompatibel mediabestand wilt converteren, opent u het met QuickTime Player (versie 10.0 en hoger) in macOS Mojave en bewaart u vervolgens een kopie onder een nieuwe naam. Deze methode wordt niet ondersteund in macOS Catalina.

U kunt ook Compressor gebruiken om een of meer mediabestanden om te zetten naar een structuur als H.264, HEVC of Apple ProRes. Deze structuren worden ondersteund in versies van macOS na macOS Mojave. H.264 en HEVC behouden de beeldkwaliteit met de kleinste bestandsgrootte.

Bijdrager
    jruizeveld

Dat was even schrikken dat het niet meer werkte. Dus dank voor de relevante reacties!

Ik zie dat ondanks alle waarschuwingen iMovie toch ook veel van de oude formats nog accepteert. Daarmee kan ik ze opnieuw wegschrijven. Maar ik gebruik nu Handbrake voor batch verwerking.

Bijdrager
    jruizeveld

Nog een aanvullende vraag: bij de conversie naar MP4 gaat de file-grootte ongeveer door 10 terwijl ik oprecht geen merkbare kwaliteitsverlies zie, zelfs op 4K scherm (opnames zijn ook met handycam uit 2010). Is het slim om oude MOV files nog te bewaren of is het gewoon zonde van schijfruimte?

Moderator
    Night

Ligt een beetje aan de instellingen die je gebruikt. Normaal gesproken zou de h.264 compressie toch bestanden van vergelijkbare grootte of kleiner op moeten leveren.

Bijdrager
    jruizeveld

Thanks, maar wordt ik in 2030 wakker en lacht iedereen mij uit dat ik de ‘originele’ files heb verwijderd en dan met ‘slecht’ gecomprimeerde zit, terwijl er later zoveel meer uit te halen is? Maw is het vergelijkbaar met het bewaren van alleen een JPEG terwijl we tegenwoordig mooiere foto’s uit de eerste RAW foto’s kunnen halen dan dat 20 jaar geleden mogelijk was.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.