16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    peterwillem

Afsluit/herstart problemen met ML

Ik heb ML ongeveer 2 weken geleden gedownload en geinstalleerd. Totvoor kort geen problemen mee gehad. Nu echter zie ik dat er regelmatig programma’s vast lopen zoals: Safari, Mail, activiteietn weergave enfin op enig moment die programma’s die dan open staan.
    Normaal afsluiten lukt niet, alleen geforceerd stoppen werkt voor de programma’s die daarna niet meer te gebruiken zijn.
    Kan vervolgens ook de iMac (midden 2010) niet meer herstarten of afsluiten.
    Alleen afsluiten via de power knop achter werkt . Daar na weer opstarten via die knop en dan doet alles het weer normaal. Tot het volgende vastlopen.
    Vaak gebeurd dit na ontwaken uit de sluimer. Wil dan bv in Safari een pagina verversen en dit lukt dan niet meer.

iemand een idee?

peterwillem

Bijdrager
    Hansi2124

Heb je de schijfbevoegdheden al hersteld met Schijfhulpprogramma? En hiermee ook je hd gecontroleerd?
    Heb je dit verschijnsel ook als je laat sluimeren met een Standaard- of Gastaccount?
    Misschien helpt het verwijderen van com.apple.systempreferences.plist uit je preferencesmap van je thuisbiliotheek.

Inactief
    Anoniem

Heb je recentelijk iets geinstalleerd, waarna je de problemen kreeg?

Probeer eens een verse gebruiker aan te maken, en kijk of je dan nog steeds problemen hebt.

Bijdrager
    peterwillem

Dit verschijnsel gebeurd met standaard account.
    Had schijfbvh gecontroleerd, inmiddels nog eens gedaan. Er zaten nogal wat fouten in, die inmiddels hersteld zijn.
    Nu even afwachten.
    Probeer zo nodig het verwijderen van com.apple.systemprferences.list.
    Wat doet die verwijdering?

peterwillem

Bijdrager
    Stirf

Herkenbaar. Bij mij is dit ook het geval en ben nog niet achter de oorzaak. Schijfbevoegdheden, ander account, SMC, PRAM reset en een safe boot hebben niet geholpen. Het lijkt me dus iets in ML, maar ik ben niet voor 1 gat te vangen en heb vanochtend de java versie van Sun geïnstalleerd. Kijken wat die doet.

Bijdrager
    peterwillem

Ok bedankt,
    wacht eerst even of de herstel van schijfbevoegdheden helpt. Zo niet dan probeer ik de andere stappen.

peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Wel als het iets in ML is dan maar wachten op een eerste update.

peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Het enige dat ik recentelijk (2 dagen geleden) geinstalleerd heb is software/driver voor mijn canon MP500 printer.
    Overigens werkt deze software niet in ML, was ook niet echt recent. Mogelijk kan dat een oorzaak zijn?

peterwillem

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    peterwillem

Lijkt er wel op, maar met opstarten heb ik totaal geen problemen. Maar dat afsluiten gedeelte klopt wel.
    Overigens nog niet echt een werkende oplossing. Clean install daargelaten.

peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Ik draai , na herstel schijfbevoegdheden, al weer een paar dagen zonder herstart/afsluit problemen met ML.
    Wil nog niet zeggen dat het nu is opgelost, maar het begint er op te lijken.

peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Dus niet. Gisteren weer het zelfde probleem. Dat schijfbevoegdheden herstel is dus niet de oplossing.
    Vraag me af wat nu wel helpt?
    Probeer eerst eens een ander account.

Ik volg een beetje de stappen van de volgende website:

peterwillem

Bijdrager
    peterwillem

Inmiddels een weekje later. Heb om de dag soms 2x per dag het vastloop probleem gekregen.
    Toen 3 dagen met een ander gebruikers account gewerkt ; Geen probleem.

Het licht dus aan software die onder Lion geen problemen gaf maar met ML wel.
    Maar hoe vind ik uit welke software dat is???

Wat mij wel opgevallen is, is dat het vastlopen bijna altijd gebeurde na een door Energiebeheer geactiveerde sluimer stand.
    bv. : de iMac werd een paar uur niet gebruikt, ging in sluimerstand (zo in gesteld) en bij het weer activeren wilde ik een webpagina in Safari verversen en dat lukte niet. Vervolgens kon ik alle openstaande applicaties alleen nog maar geforceerd stoppen. Herstarten/afsluiten lukte alleen nog maar door de powerknop achter ingedrukt te houden.
    Na opnieuw opstarten dmv powerknop werkte alles weer normaal.

Wat te doen?

peterwillem

Bijdrager
    fred44nl

als het met een nieuw, tijdelijk gebruikersaccount wèl goed gaat, dan zit het em bijv. in instellingen, caches, e.d.
    heb je al single user mode gedaan ??

Bijdrager
    peterwillem

Heb ik nog niet gedaan. Maar wat moet ik daarmee ? Ik kan wel 1 of 2 dagen probleemloos draaien en dan ineens loopt ie vast.
    Dus als ik in die s.u. mode ga hoe dan verder?
    Ik kan dus niet een bepaalde handeling aanwijzen of een app opstarten waarvan ik weet dat dan de mac vastloopt. Zelfs als ie een tijdje in sluimerstand gestaan heeft en weer geactiveerd wordt werkt ie meestal normaal, maar een enkele keer niet. Dat is juist het lastige.

peterwillem

Bijdrager
    Hermanh

Bij mij ook ML geïnstalleerd rechtstreeks vanaf snowLeopard.

Wat bij mij opvalt is dat de CF card van de foto camera zowel SD card van de videocamera een storing geven. Dit houdt in dat bij het inladen van de clips naar FCPX er plotseling een venster komt dat ik de SD of CF card foutief verwijderd heb. Terwijl de card nog steeds in het slot zit! Hierdoor kan ik de overgebleven clips niet meer inladen, omdat het systeem aangeeft dat de clips al geïmporteerd zijn. Maar als ik dan de SD card eruit haal, dan zie ik dat de clips niet meer aanwezig zijn in mijn event map.

Ook gaat het systeem tijdens het inladen van de clips of foto´s gewoon in de sluimerstand, deed ie voorheen nooit!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.