30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)
  • Q:

Bijdrager
    mrdavidoff

Afscheid nemen van Mac of niet…..Twijfel

Begin november heb ik een bericht geplaatst dat mijn videokaart het begeven heeft van mijn 27″ Imac 2,93 16 Gig + 256 SSD Mid 2010.
    De imac gebruikte ik vooral voor FCPX,Motion en C4D.
    Kosten van reparatie euro 650.
    Geinformeerd bij Amac, kaarten worden niet meer geleverd (vintage)
    Diverse sites leveren en installeren de kaart wel,maar niet de originele.
    Twijfel alom.Wat moet ik doen.

Sindsdien mij aan het inlezen in de mogelijkheden van een Hackintosh.
    Voor de kosten van een videokaart, heb ik een nieuwe generatie moederbord (Skylake Z170 en een i7 6700K)
    Daarbij komen dan nog de videokaart, kast,scherm en voeding.
    Maar de prijzen vallen allemaal reuze mee aangezien ik mijn hele leven apple prijzen gewend ben.
    De bekende HT sites en weet inmiddels hoe e.e.a in zijn werk gaat.

De Imac heeft altijd goed zijn werk gedaan en was snel maar gaande weg begonnen de problemen met de videokaart
    alhoewel ik toen niet doorhad dat het daar aan lag (beeld begon uit te vallen maar na ctrl shift aan en uitknop in te drukken deed ie het weer) maar na een paar maanden was het dan toch over en sluiten.
    Inmiddels heb ik de beperkingen ingezien en de mogelijkheden en uitbreidingen en kosten van een HT.

In de HT kan ik een veel betere videokaart zetten, veel meer geheugen etc.
    Twijfel, twijfel, twijfel…..
    Afscheid nemen doet pijn na zovele jaren, maar is dit echt wat ik wil ik twijfel nog even door.
    Over het design zijn we het eens.
    Maar met een mooie kast en dito scherm valt het leed te verzachten.
    Pffff……ik ben er nog niet uit.
    Mocht ik alsnog besluiten om voor de HT te gaan dan zal ik tzt laten weten wat het geworden is, welke componenten ik erin gestopt heb,de kosten en of ik Sierra probleemlos draai en hoe snel ie is.
    De Imac was een BTO en kostte < 2400 euro.

Groet Davidoff.

Bijdrager
    OMT-fan

HT??
    BTO??

Niet iedereen herkent onmiddellijk deze afkortingen.
    Overigens word ik al tijden uitstekend geholpen met dit soort problemen door:
    Macdemolition in Ochten (Betuwe).
    Kwalitatief goed, klaar terwijl u wacht tegen een redelijke prijs.

Nee, ik heb geen belangen in die zaak!

Bijdrager
    KarelWillem

HT – Hackintosh
    BTO – Build to Order (overigens een heel gebruikelijke term als je een Apple product besteld).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Pivni Pes

Macdemolition is inderdaad niet slecht, een aparte knakker is die eigenaar maar wel gedreven.
    Een Hackintosh is natuurlijk een mogelijke optie, ik heb er zelf ook wel eens aan zitten denken, alleen ben ik bang dat het me veel tijd kosten met de toeters en bellen er omheen aangezien ik zeer weinig tijd hebt.
    Aan de andere kant heeft de ontwikkeling van Hackintosh niet stil gezeten.

Bijdrager
    KarelWillem

Een Hackintosh is natuurlijk een mogelijke optie… … alleen ben ik bang dat het me veel tijd kosten met de toeters en bellen er omheen…

Inventariseer goed wat je verwacht van een computer, en vergelijk dat met de eventuele problemen die genoemd worden op de Hackintos sites.

Zo hebben wij het gefröbel rondom iMessage links laten liggen.
    Evenals het al dan niet werken van WiFi, AirDrop en Continuity.
    Is allemaal niet in gebruik, dus daar aandacht aan besteden was in ons geval zonde.

Hackintosh 2015 – bouw je eigen Mac

Bijdrager
    SvS

Is een goedkopere Macmini + scherm als 3e optie geen goede optie?
    Als je OSX fijn wilt werken en eigenlijk niet wilt missen, dan heb je je antwoord al.

Heb je tijd en wil je sleutelen met enig risico, dan HT.

Bijdrager
    Brombeer

Een Mini heeft voor mij genoeg rekenkracht, maar nu je alleen nog maar bij de peperdure Mac Pro na aankoop het werkgeheugen kunt veranderen (en Apple er meer dan exorbitante prijzen voor rekent!) denk ik vooralsnog dat mijn huidige 2012 Mini de laatste nieuwe Apple-computer hier in huis is.
    Ik heb vroeger zelf computers in elkaar gestoken en misschien neem ik die draad weer op. En anders zit er o.a. in Gorkum een knul die ze bouwt.

Bijdrager
    fred44nl
    Brombeer op 28 november 2016

En anders zit er o.a. in Gorkum een knul die ze bouwt.

alleen jammer dat z’n website zo slecht te lezen is:)
    licht grijze tekst op een witte achtergrond.

Bijdrager
    KarelWillem
    SvS op 28 november 2016

Is een goedkopere Mac mini + scherm als 3e optie geen goede optie?…

Er vanuit gaande dat je wilt gaan werken met een deftige videokaart, liever 16 GB dan 8 GB wilt en beter kan kiezen voor een SSD, i.p.v. een Fusion Drive: nee.

Bijdrager
    iMac Lover

De reden, dat ik in 2013 geen iMac heb gekocht maar een Mac Mini Late 2012 met een I7 quadcore processor is, omdat ik geen iMac wilde hebben.
    Ik wilde beslist geen All in One iMac. Als er iets goed kapot gaat in je iMac ben je de hele machine kwijt. Daar kwam nog bij, bij de aanschaf van een iMac zit ik met een apple toetsenbordje waar je niet lekker teksten mee kunt typen. Maar je hebt er wel voor betaald. Ik heb nu een 24 inch IPS panel van Philips, een super drive van Apple en een uitstekende Logitech muis.
    Ik ben blij, dat ik deze keuze heb gemaakt en geen all in one iMac.

Bijdrager
    Shmoo

Een mini met Intel HD of Intel Iris chip adviseren aan iemand die normaal 2400,- uitgeeft aan een iMac?

Dat is van een BMW station car overstappen naar een Fiat 500.
    En ja dan kun je vast wel een sportuitlaat en stoere velgen op die Fiat leggen.

Bijdrager
    SvS

Hier ook zowel iMac 27″ als Macmini 2012. Deze laatste bevat sinds kort SSD, dus je argument over SSD gaat niet helemaal op, KW. Tenzij je in nieuwste MM de SSD niet alsnog erin kunt zetten? Toetsenbord kun je kiezen bij aankoop. Ik koos voor bedrade uitgebreide toetsenbord,

Mijn mening / ervaring:
    Met iMac fijn te werken, lekker retina 5k, is ook i7 ipv i5. Prachtige kwaliteit beeldscherm. Wat TS zei, hardware ook mooi, maar niet doorslaggevend voor een kantoortje. Macmini werkt op zich ook fijn, hoor. Ik vind Macmini ook een prachtige kleine desktop computertje, ben er ook nog steeds blij mee. Menig kantoor zie ik nog steeds zo’n kloeke plastic PC kasten staan met veel snoeren.

Voor mij geldt: plug and play ‘just it works’, dus geen ‘HT’ voor mij.
    Maar ik spreek nu alleen voor mezelf.

Bijdrager
    mrdavidoff

Op internet heel veel gelezen en video’s gekeken en er is echt niemand die zegt, en HT bouwen begin er niet aan.
    Allemaal zijn ze enthousiast,heel veel Mac mensen die om diverse redenen kwaad zijn op apple.(bv geld, uitbreidingen etc)

Op zich hoeft het niet zo’n groot probleem te zijn als je weet welke componenten je wilt en dat deze apple vriendelijk zijn.
    AMD is niet zo vriendelijk.

Met Unibeast is alles te doen.
    En als je bepaalde zaken weglaat(zoals airdrop, imessage,wifi die vaak toch problemen geven) is het te doen.

Ik merk toch nog dat ik moeite heb met afscheid nemen, maar wat ik ervoor in de plaats krijg is vele malen beter dan waar ik afscheid
    van ga nemen.

Op de schaal van 100 zit ik nu op 75 % voor de HT.
    Met mijn oude G3 kon je nog een poezenmand van maken, maar wat moet ik dan met mijn kapotte Imac?????

Intussen blijf ik nog voor 25% twijfelen,en stug doorlezen en kijken op internet.

Bijdrager
    KarelWillem
    SvS op 28 november 2016

Hier ook zowel iMac 27″ als Macmini 2012. Deze laatste bevat sinds kort SSD, dus je argument over SSD gaat niet helemaal op, KW…

Je kunt inderdaad je 1TB Fusion Drive kosteloos inwisselen voor een 256 GB SSD zie ik.

Ben je met muis, toetsenbord, i7 en 16 GB toch al voor 1.727,00 klaar.

Moet je alleen nog een schermpje hebben… vooruit 2000 euro totaal.

En dan heb je nog steeds geen dedicated videokaart, en kun je niets meer uitbreiden.

Bijdrager
    SvS

oeps, da’s inderdaad toch een hele kostenplaatje…
    Apple, wat doe je nou?

ik heb in 2012 de MM late 2012 bij Mediamarkt bij aanbiedingen voor €440 gehaald herinner ik me, SSD van 139 erin en geheugenslotjes (weet niet meer hoeveel, dus uiteindelijk voor ± 700 was ik klaar. Toetsenbord had ik al, 21″ hdmi beeldscherm al eerder ergens bij ’n uitverkoop voor bij ’n oudere macbook.

iMac kun je ook niet veel meer uitbreiden na aankoop.

Nou, Davidoff, vraag of KW een middagje samen met je wilt werken aan je nieuwe HT tegen een kratje bier;-)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    veenbeest

iMac kan je toch nog steeds het geheugen (RAM) uitbreiden?

Bijdrager
    Shmoo

Ik begrijp alleen niet waarom de TS ineens twijfelt of er ineens een Hackintosh moet komen met alle ellende aan de zijkant.

Hij koopt een iMac in 2010 – hierin zit een slechte grafische kaart waar volgens mij een replacement-programma is geweest omdat het een veel voorkomend probleem was bij die generatie. Dan gaat deze computer na 6 jaar stuk en is Apple de boeman, volgens mij moet hij juist van geluk spreken dat die machine het 6 jaar heeft uitgehouden. Ik bedoel, er zijn mensen geweest met een vergelijkbare computer + probleem net buiten de garantie of na 3 jaar of 4 jaar. Jij hebt 6 jaar uit je computer gekregen en ik weet niet als dat ding nu nog goed had gefunctioneerd hoeveel jaar je er nog op had willen werken maar die machine is sowieso al bijna aan het einde van z’n leven.

Heeft de TS ook nog iPhones die kromtrekken. MacBook Air’s waar scharnieren van afbreken, Time Capsules die na 6 maanden dood gingen of waarom de twijfel ineens. Je kunt toch niet vanwege één slechte computer gaan switchen of je hele zooi omgooien.

Een computer mag toch nog wel stuk gaan of niet dan? Shit happens, verkoop dit ding voor onderdelen, koop een nieuwe (volgende garantie, niet de huidige) en waarschijnlijk zal die wel weer 6 a 7 jaar functioneren zonder problemen.

Bijdrager
    Shmoo
    veenbeest op 28 november 2016

iMac kan je toch nog steeds het geheugen (RAM) uitbreiden?

Alleen het 27″ model omdat dit model gemaakt is voor mensen die serieus met computers bezig zijn en echt computers tot de max. duwen.

De zogenaamde ‘particulieren’ onder de computergebruikers hebben aan 8GB en 16GB RAM ruim voldoende voor de komende 10 jaar. Waarom Brombeer zijn RAM wilt upgraden blijft mij nog steeds een vraag. Volgens mij is dat gewoon een dingetje uit het verleden. Het idee dat het nu niet meer kan doet pijn en voelt alsof je gelimiteerd in iets wordt maar of je het extra RAM ook nodig hebt en-/of het verschil uitmaakt in je computer daar kijkt men niet naar.

Bijdrager
    iMac Lover

Ik las dit net op Tweakers.net. Ik kan mij niet voorstellen dat de nieuwe MacBook Pro eigenaren hier vrolijk van worden.

Gebruikers van nieuwe Macbook Pro-modellen kampen met grafische problemen
    Door Emile Witteman, maandag 28 november 2016 12:02, 190 reacties • Feedback

De nieuwe Macbook Pro’s lijken te kampen met grafische problemen. Deze lijken voornamelijk bij de versie met Radeon-gpu voor te komen, maar ook eigenaren van modellen met enkel Intel-chips klagen over artefacten in hun beeld.

Op het forum van 9to5Mac klagen verschillende gebruikers dat hun Macbooks artefacten vertonen. De problemen lijken zich vooral voor te doen wanneer er gpu-intensieve taken worden uitgevoerd, zoals het renderen van een video in Adobe Premiere. Dit wekt de suggestie dat de problemen te maken kunnen hebben met oververhitting van de gpu.

De website heeft een poll online gezet met de vraag of de gebruikers last hebben van problemen met hun nieuwe laptops. Honderden mensen geven hierin aan dat hun Macbooks problemen ondervinden, maar mogelijk wordt de poll verkeerd geïnterpreteerd en vullen gebruikers enkel in welke modellen zij aangeschaft hebben.

Het is niet de eerste keer dat er problemen ontstaan met de gpu’s in Macbook Pro’s. Apple heeft al eerder een vervangingsprogramma opgezet voor laptops die dergelijke problemen ondervinden. Het ging daarbij om de 15″- en 17″-modellen die in 2011 zijn geproduceerd en de 15″-modellen die het bedrijf verkocht tussen de eerste helft van 2012 en de eerste maanden van 2013.

https://tweakers.net/nieuws/118355/gebruikers-van-nieuwe-macbook-pro-modellen-kampen-met-grafische-problemen.html

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 28 november 2016

…Een computer mag toch nog wel stuk gaan of niet dan? Shit happens, verkoop dit ding voor onderdelen, koop een nieuwe…

Uiteraard gaan dingen stuk. Dat zal het probleem ook niet perse zijn.

Het probleem is wel dat stuk gaan (c.q. vervangen of uitbreiden) bij Apple goud geld kost, en dat een nieuwe behoorlijk presterende (i)Mac (mini) gewoon véél te duur is en steeds duurder wordt bij elke nieuwe versie.

Bijdrager
    mrdavidoff

Kreeg een mailtje van een vriend die vertelde dat hij mij wel van die resterende 25% twijfel kon afhelpen.
    Hier zijn relaas….

David,
    Ten tijde van je Imac was je heel erg gelukkig en verliefd,na jaren verliefd te zijn begonnen en scheurtjes te komen in je relatie.
    Je probeerde het te verhelpen met Ctrl Shift en Aan/Uit knop te verhelpen maar gaandeweg bleek dat je verliefdheid niet meer was
    zoals ie was.

Een relatietherapeut zou een oplossing kunnen zijn maar ook dat leverde uiteindelijk niets op.
    Toen opeens bij heldere hemel was het over en sluiten.De relatie die oooohh zo mooi was, was er niet meer.
    Wat ik ook probeerde mijn ega werkte niet meer mee.Ze gaf er de brui aan.
    Help wat moet ik doen,twijfel alom.Wat was wat ik moest doen??

Ik wist het even niet meer.Mijn ega vetrok uit huis, want zij wilde ook weten wat er met haar aan de hand was.Uiteindelijk kwam ook zij
    tot de conclusie dat het over en sluiten was.
    De breuk zou gelijmd kunnen worden maar dat zou heel veel geld gaan kosten, en de kans zou bestaan dat andere zaken boven water zouden kunnen komen die nu niet zichtbaar waren.

Steeds maar blijven investeren in een relatie die oooooit zo mooi leek,bleek toch niet De oplossing.
    Open je ogen en kijk eens wat voor moois er is waar je al die tijd niet naar gekeken hebt.
    Het geeft energie,een nieuwe weg, ongekende mogelijkheden, en ook weer ruimte om weer helemaal verliefd te worden.
    Maar dan niet meer op iemand zoals je ex, maar iemand heel anders, maar toch ook wel weer bepaalde karakter trekken van je ex.

Ga ervoor mijn vriend,en ik weet 100% zeker dat die laatste 25% als sneeuw voor de zon verdwijnen.
    Stel je voor, een heel nieuwe generatie moederbord,met alles erop en eraan, een processor waar je U tegen zegt,Max 16 Gig geheugen van je imac,
    laat me niet lachen, 64 Gig is het credo,Videokaart 4 Gig,en ga zo maar door..

Je ex was heel erg mooi,helemaal met je eens,iedereen keek naar jullie als jullie samen waren, maar degene die je nu tegen gaat komen is
    misschien minder mooi, maar heeft uiteindelijk toch meer in huis dan die mooie ex van jou…

David, ik hoop, maar ik weet het 100% zeker, dat je heel tevree zult zijn met de weg die je bezig bent om in te slaan.

Bijdrager
    Shmoo

@KW

Ja, natuurlijk zijn de prijzen bij Apple compleet waardeloos en dan mag je ook lelijke dingen zeggen over Apple want dat verdienen ze. Maar dit topic leest; iMac stuk — fuck you Apple – welk alternatief omdat reparatie 650,- kost.

Ik bedoel, als die reparatie 350,- had gekost dan had ik die machine nog niet eens meer laten maken omdat hij zo goed als op is, na 6 jaar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@mrdavidoff,

Geen Hackintosh, niet aan beginnen, het is altijd wat, nooit 100% compatible, bij software updates kan je soms weer overnieuw beginnen of gaan wachten op iemand die zo goed is om het probleem op te lossen.

Ben je achteraf nog duurder uit..

Overigens is een Hackintosh illegaal, Apple software mag alleen gebruikt worden op Apple Hardware, zie de licensie voorwaarden…

Joep.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    iMac Lover

Als men producten koopt, dan verwacht men een bepaalde levensverwachting van het gekochte product.
    Voor wit goed, zoals wasmachines / drogers 7 a 10 jaar. Een auto moet minimaal 12 a 15 jaar meegaan.
    Ik verwacht van een dure iMac, dat hij minimaal 8 jaar mee gaat.

Volgens mij, mag je redelijkerwijs verwachten, dat onderdelen 10 jaar lang geproduceerd worden.
    Ik had een aantal jaren geleden een reparatie aan mijn inbouw oven/ magnetron 15 jaar oud; merk Bosh.
    Deze oven kon gelukkig nog gerepareerd worden voor Euro 150,–. Een nieuw oven koste minimaal Euro 2000,–

Ik weet niet of dit per wet geregeld is. Ik kon dit niet vinden op het internet.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben bijna aan de twee jaar Hackintosh.
    En afgaande op de berichten op dit forum, heb ik zo ongeveer de stabielste computer van Nederland.

…Apple software mag alleen gebruikt worden op Apple Hardware, zie de licensie voorwaarden…

Apple’s OS X EULA mag je in Nederland op dat gebied gewoon fijn negeren.

Er is echter één ding waar je rekening mee moet houden, en dat is dat je volgens mij feitelijk geen compleet OS meer kan ‘kopen’ bij Apple(?)

Bijdrager
    Usain

Zet een hackintosh in elkaar voor thuis, whatever moet je zelf weten. Maar neem er dan wel een macbook bij. Want zonder macbook ga je geen dames kunnen regelen in de koffieshop.

Bijdrager
    iMac Lover

Hebben jullie hier wat aan..!!! Hou bouw je een hackintosch !!!

Maak je eigen Hackintosh in 4 stappen

Sorry ik ben met een cursus Engels bezig. Kan mij niet continue op dit topic concentreren.

By. Auf wieder sehn.

Bijdrager
    Shmoo

Precies… Daarom mag ik toch wel jouw nieuwe MacBook Pro lenen of niet?

Bijdrager
    Usain

Tuurlijk broer

Bijdrager
    Brombeer

Als je de apparaten almaar dunner maakt om het dunner maken, komt vroeg of laat de koeling in het gedrang.

mrdavidoff op 28 november 2016

Je ex was heel erg mooi,helemaal met je eens, iedereen keek naar jullie als jullie samen waren, maar degene die je nu tegen gaat komen is
    misschien minder mooi, maar heeft uiteindelijk toch meer in huis dan die mooie ex van jou…

Bottom line: ’t Was een mooie meid, maar ze kon niet koken.

iMac op 28 november 2016

Ik verwacht van een dure iMac, dat hij minimaal 8 jaar mee gaat.

Volgens mij, mag je redelijkerwijs verwachten, dat onderdelen 10 jaar lang geproduceerd worden.

Verkrijgbare onderdelen en dat tegen een redelijke prijs is ook zoiets. In de jaren negentig had Compaq daar ook een handje van. Die haalde een geintje uit met het geheugen, zodat je alleen compaqreepjes kon gebruiken. Een nieuwe computer was zodoende goedkoper.
    Planned obsolescence.
    Maar de belastingdienst gaat er daarentegen van uit dat je een computer in maar liefst vijf jaar afschrijft en dat het ding dan nog restwaarde heeft. Daarom is de computer hier in huis geen computer maar een buroartikel.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Brombeer.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 81)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.