11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    dhamhuis

AFP op LaCie EDmini (opgelost met Geert’s aanwijzingen)

Hallo,
    Zo’n anderhalf jaar geleden een LaCie Ethernet Disk Mini gekocht. Tot gisteren probleemloos kunnen benaderen via AFP.
    Nu lukt dat alleen nog via SMB. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of een idee hoe het weer via AFP te laten lukken?

bij voorbaat dank, Dick

Bijdrager
    iDecide

Heb dit probleem onlangs ook gehad, echter was dit binnen 2 weken na aankoop. AFP weigerde tijdens het kopieeren van bestanden naar de disk. Tevens na z’n fout melding was de disk helemaal niet meer te benaderen, via geen enkel protocol. Het ging om een ‘La Cie Ethernetdisk Mini 750 GB’, deze word nu vervangen.

Misschien is er een mogelijkheid om de disk compleet te formatteren en opnieuw de firmware installeren/updaten?

Bijdrager
    Geert_iv

Ha Dick, ik heb twee keer precies hetzelfde probleem gehad. Dit nadat ik de stroom van de EDmini afgehaald had, iets dat gek genoeg niet ondersteund wordt(?)! In samenspraak met de helpdesk heeft het volgende beide keren gewerkt, het is wellicht niet voor totale beginners aangezien er wat terminal-werk aan te pas komt. Verder zijn risico’s vanzelfsprekend voor je eigen rekening.

1) Log in de web interface van de EDmini en ga naar de statuspagina. Disable daar de apple fileserver;

2) Mount alle shares door ze in de finder te benaderen via SMB (ingelogd als admin!!), er moet dus achter alle shares het eject-icoontje staan;

3) Open terminal;

4) Type: “mount”, dit geeft een overzicht van de mounted volumes. Als het goed is staan hier nu alle shares van de EDmini tussen;

5) Ga nu naar de eerste share op de EDmini, type: cd /volumes/naam_van_de_share/.AppleDB ;

6) Nu zit je in de AppleDB folder; je kan een lijst van de bestanden die erin zitten bekijken door ls -l te typen. (normaal zie je 4 files);

7) Nu zou je alle files moeten verwijderen. gebruik rm met daarachter de filename. ( bijvoorbeeld rm __db.001);

8 ) Nadat je ze 1 voor 1 hebt gewist kan je weer ls -l invoeren. Nu zou de directory leeg moeten zijn. Indien je meerdere shares hebt keer je terug naar stap 5 en werk je zo share voor share af;

9) Ga nu terug naar de web interface en enable de Apple file server weer, nu zou een verbinding via AFP weer moeten werken!

Succes!

Bijdrager
    Pieterr
    ”Geert_iv”

Dit nadat ik de stroom van de EDmini afgehaald had, iets dat gek genoeg niet ondersteund wordt(?)!

Just ter info: de nette manier is om 5 seconden het knopje (blauwe lampje) aan de voorkant ingedrukt te houden, en pas de stroom eraf te gooien nadat het lampje is uitgegaan.

Bijdrager
    Geert_iv

@Pieterr;

Klopt, dit is ook de wijze waarop ik ‘m altijd uitgezet heb. Echter, ook deze wijze is niet goed ondersteund en dat vind ik bizar. Ik heb verschillende keren gehad dat de shares op de usb-schijf (ook lacie) die aangesloten is op de EDmini niet meer herkend werden nadat ik ‘m netjes uitgezet had en bovenstaand probleem is ook beide keren veroorzaakt door gewoon netjes afsluiten. Dit terwijl de software van de EDmini netjes up-to-date is.

Nu zet ik ‘m dus gewoon nooit meer uit, en als ik dat wel moet doen reken ik een extra half uur voor probleem-oplossen. Nee, ik zou geen lacie-schijf meer kopen als ik nu de keus had (en ja, ik heb ‘m te lang om er nog een punt van te maken).

Bijdrager
    dhamhuis

Alvast bedankt voor de respons. Ik ga vanavond Geert’s tips uitvoeren. Het merkwaardige is dat de EDmini recent helemaal niet uit is geweest. In het verleden wel eens uitgezet met blauwe knop. Nadien geen probleem. Ook na een stroomstoring geen probleem gehad om via AFP de schijf weer te benaderen. Nu uit ‘das blauen hinein’ ineens geen AFP meer. Misschien levert de adapter inmiddels niet meer voldoende?

Bijdrager
    Pieterr

@Geert: Je weet misschien nog dat ik problemen met mijn ED Mini Home had (oa met de iTunes Server). De mijne staat inmiddels alweer enige tijd op zolder bij de andere legacy HW. Ik heb inmiddels een Synology NAS die me aanzienlijk beter bevalt.

Bijdrager
    Geert_iv

@Pieterr: Ben voorlopig nog niet aan vervanging toe, maar zoiets lijkt me inderdaad een beter alternatief!

@dhamhuis
    : Succes!

Bijdrager
    dhamhuis

@ Geert, Pieterrr e.a.

Geert’s aanwijzingen zijn perfect!
    Ik ben geen regelmatige Terminal gebruiker, maar met bovenstaande 9 stappen-plan is het mij in één keer gelukt om AFP weer aan de praat te krijgen! Dank voor de assistentie.
    Nou maar hopen dat de EDmini voorlopig niet meer in de war raakt.

merci,
    Dick

Bijdrager
    Pieterr
    ”dhamhuis”

Nou maar hopen dat de EDmini voorlopig niet meer in de war raakt.

Anders heb je misschien nog een plekje voor h’m op je zolder.;-)

Bijdrager
    iDecide

Weet ik nu alvast waar ik aan toe ben, als het met m’n nieuwe nog een keer gaat gebeuren. Mag ik niet hopen dat ik dit topic dan nog een keer moet opzoeken in de toekomst. :)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.