9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin

AFP connectie naar NAS

Ik heb via de Finder een afp://server/share verbinding gemaakt naar een ReadyNAS zonder dat het AppleTalk protocol op mijn MacBook is ingeschakeld, kan dat kloppen?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Biker”

Ik heb via de Finder een afp://server/share verbinding gemaakt naar een ReadyNAS zonder dat het AppleTalk protocol op mijn MacBook is ingeschakeld, kan dat kloppen?

Ja. AFP is veel recenter en uitgebreider dan AppleTalk.

AFP versions 3.0 and greater rely exclusively on TCP/IP (port 548 or 427) for establishing communication, supporting AppleTalk only as a service discovery protocol.

Bijdrager
    Edwin

Ik heb altijd CIFS (Mac en Windows) en NFS (Linux) gebruikt maar heb me niet gerealiseerd dat AFP iets wezenlijk anders is dan AppleTalk.

Dank :sealed:

Bijdrager
    djpwich

Wil je per se een AFP connectie gebruiken?
    Je kunt eventueel mits je dat wilt connecten via SMB/CIFS naa de NAS.

Mijn persoonlijke ervaring met een Synology is dat dat wat prettiger en sneller werkt qua handelingen als ik rename, listen van directory contents, file copy, moves, etc.

Bijdrager
    Pieterr
    ”djpwich”

Mijn persoonlijke ervaring met een Synology is dat dat wat prettiger en sneller werkt qua handelingen als ik rename, listen van directory contents, file copy, moves, etc.

Ik had begrepen dat AFP over het algemeen te prefereren is boven CIFS/SMB. Ik heb zelf overigens nog geen benchmarks gedaan. (En ik heb ook een Synology).
    Zie bv hier:

Which share protocol is the best for MAC users ?
    Our Mac users typically prefer AFP over CIFS due to better support for extended character set and better resource fork handling. Some prefer CIFS due to better forced compatibility with Windows users. Performance-wise, AFP and CIFS provide excellect throughput, with AFP providing faster searches via the Finder.

Misschien dat een van de meelezende forumleden nog interessante links weet mbt voor- en nadelen AFP vs CIFS/SMB.

Bijdrager
    djpwich

Pieterrr ik heb wel dit gevonden:
    http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=64&t=7003

Daar staat onder andere best interessante dingetjes:

Greetings kiyyto
    Please use SMB to mount your connection. The CIFS Recycle Bin is not supported under AFP Protocols.
    Hope this helps

Ik zoek nog eens even verder of ik nog wat kan vinden over voor en nadelen.

Bijdrager
    Pieterr

Dit Synology forum kende ik nog niet; nog niet nodig gehad!:-)

Ik zag op dat forum nog een posting waarin uitgelegd wordt hoe je Time Machine kunt gebruiken op de netwerk schijf van Synology. Ik heb dit zelf ook aan de praat; ging vrij simpel via deze instructies. Ik heb twee .sparsebundles gemaakt op één van de Synology schijven, voor backups van onze MacBooks (Pro en Air). Daarbij wordt overigens gebruik gemaakt van AFP: afp://nas._afpovertcp._tcplocal/backup/

Bijdrager
    djpwich

Dat vond ik ook wel grappig, ik heb me ook de hele boel zelf uitgezocht, ik vond net dat forum pas.:-D
    Ja ik zag dat item ook, ook dat AFP wat voordelen kan hebben met betrekking tot slaapstand van een laptop en dan makkelijk reconnecten. Bij mijn Mac Pro heb ik dat niet zo vaak dus ik heb daar geen ervaring mee maar zou best belangrijk kunnen zijn voor laptop gebruikers.

Mijn volgende aankoop gaat een MacBook Pro zijn en dan maak ik inderdaad ook een tweede .sparsebundle aan, vind dat wel overzichtelijk en werkt voor mij prima.:-)

Voor de rest echt weinig te vinden over SMB.CIFS vs AFP.:-(

Bijdrager
    Barabas2005

Synology heeft veel naar zijn gebruikers geluisterd en dat is goed te merken in hun huidige Firmware: Apple wordt steeds beter ondersteund :). Gelukkig maar, want toen ik de Synology vorig jaar kocht, was er niet veel mee te doen.

Nog een tip voor Synology gebruikers: installeer eens SABnzbd+. Werkt best goed, ondanks dat het apparaat een simpele cpu en beperkt geheugen heeft.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.