10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarkb

Afmetingen wijzigen PDF fotoboek (van iPhoto)

Hallo,

Ik wil graag een fotoboek laten maken en iPhoto werkt zó onvoorstelbaar handig, snel en vooral mooi, maar ik heb geen creditcard en deze wil ik ook niet gaan aanschaffen. Helaas kan je niet op andere manieren betalen, dus ik had even gegoogled en ik kwam een tip tegen dat je het fotoboek helemaal kunt maken met iPhoto, vervolgens kun je het opslaan als PDF en uploaden naar een website (ik gebruik als voorbeeld even http://www.fotofabriek.nl) Hier kun je je PDF zo uploaden en klaas is kees, en vervolgens kun je op meerdere manieren betalen. Echter moet ik het formaat ietsje aanpassen en ik weet niet waar dat kan. Wel las ik in de tip dat het in Photoshop zou moeten kunnen, alleen ik werk nauwelijks met Photoshop (al heb ik het wel), dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de afmetingen kan wijzigen? Het gaat erom dat de breedte en hoogte beide 6 mm groter worden. Dus 303 x 216 moet hij worden. (Overigens, dit is de link waar ik het moet uploaden: http://www.fotofabriek.nl/uploadproduct/stap1.aspx?subshopid=fotofabriek&prodid=12021)

Vriendelijke groet,
    Mark

Bijdrager
    whispering

Ik heb niet het idee dat het zo eenvoudig is als je aangeeft. Ik zit wat rond te kijken op de site van fotofabriek. Het papierformaat dat je opgeeft klopt wel, maar daarbij is de bleed inbegrepen. De pagina’s worden na het drukken afgesneden tot A4. Zo wordt voorkomen dat er witte randjes onstaan bij het snijden indien er beeld aflopend geplaatst is. Het hangt daarom ook van de opmaak af wat je het beste kunt doen in dit geval.

Bijdrager
    iMarkb

Dat is jammer… Sommigen willen het niet bestellen bij Apple omdat het wat duurder is, maar dat is het probleem niet bij mij. Ik vind het zeer jammer dat ze niet gewoon via iDeal of per overschrijving toestaan als betalingsmethode… Misschien dat ik binnenkort eens even de klantenservice ga bellen, misschien hebben ze daar een oplossing!

Bijdrager
    whispering

Wat je wil kan op zich wel. Maar het is zaak om rekening te houden met de bleed van 3 mm rondom de pagina. Je wil per slot van rekening niet dat er elementen op de pagina afgesneden worden omdat de pagina over de volle lengte en breedte geplaatst is. De cover moet je in een afzonderlijk document uploaden. Daar gelden dan weer andere afmetingen voor. Ik zag ook dat er bij de cover een bleed van 15 mm nodig is. Die 15 mm wordt om de hardcover naar binnen toe omgevouwen. Als je die ook bedrukt wil hebben moet je daar dus rekening mee houden met wat er uit iPhoto komt.
    Ik weet niet hoe groot het pagina formaat is van het iPhoto boek?

Bijdrager
    iMarkb

Als je het opslaat als PDF heeft het gewoon een A4-formaat geloof ik. Maar dit zal ik morgen even na kunnen kijken!

Bijdrager
    whispering

En zijn er pagina’s in de opmaak waar foto’s of kleurvlakken aflopend geplaatst zijn? Of aflopend beeld op de cover?

Bijdrager
    iMarkb

Wat bedoel je daar precies mee? En wat is een ‘bleed’? Ik zag het ook op die pagina staan, maar ik heb geen idee wat het inhoudt.

De afmetingen zijn nu 297 x 210 mm.
    (Dit komt er te staan na het uploaden ”De pagina’s van het binnenwerk hebben de verkeerde afmetingen.
    Deze dienen 303x216mm te zijn, maar zijn nu 297x210mm.”

Bijdrager
    Chorro

Een bleed is afloop, dit is een marge die in principe van je drukwerk wordt gesneden. Maar omdat een drukker niet blaadje voor blaadje alles gaat snijden, kan het voorkomen dat de snede er een mm naast zit. Om dan te voorkomen dat die ene mm een wit randje wordt, maak je je document aan alle zijden 3 mm groter.

Een DIN A4 zal dan dus 303 x 216 mm worden tijdens je opmaak, maar daar blijft 297 x 210 mm van over als je het drukwerk daadwerkelijk in handen krijgt.

Je document vergroten is het punt niet, het probleem is echter zodra jouw achtergrond een andere kleur heeft dan wit dan zul je deze achtergrond ook moet vergroten. Het wordt er wel is waar afgesneden, maar anders heb je een kans op een witte rand. Zodra een pagina een witte achtergrond heeft en er zijn geen gekleurde kaders die tot aan de rand van het document moeten worden gedrukt, dan hoef je wat dat betreft niets aan de indeling aan te passen. Een witte rand is dan immers toch niet zichtbaar, maar toch wil een drukker het graag op het DIN A formaat zien + 6 mm aan zowel de breedte als de hoogte.

Bijdrager
    whispering

Het pagina formaat dat je uiteindelijk in handen krijgt is precies A4. (29.7 x 21.0 cm)
    Maar de pagina’s worden op een iets groter formaat gedrukt. (30.3 x 21.6)
    Na het drukken worden deze pagina’s afgesneden op A4 maar daar kunnen soms wel kleine afwijkingen in optreden.

Stel, je hebt een foto geplaatst die tot op de rand van een pagina loopt en de pagina wordt daarna iets te ruim afgesneden, dan ontstaat er een smalle witte rand tussen de foto en de paginarand. Dat kun je voorkomen door de foto in de opmaak iets over de pagina rand te laten lopen. Dat wordt aangeduid met bleed en die moet bij de fotofabriek 3 mm zijn. (Een heel gebruikelijke waarde in de grafische branche)

De pagina’s van iPhoto zijn precies A4. Die moet je in de pdf die je aan de fotofabriek gaat aanleveren ook op ware grootte laten en niet vergroten naar 30.3cm x 21.6cm omdat na het drukken rondom 3 mm gesneden wordt.
    Rondom de pagina’s moet een rand van 3mm komen om tot het paginaformaat te komen dat de fotofabriek wenst.

Indien je in de opmaak foto’s en kleurvlakken hebt gebruikt die tot op de rand van het papier lopen kun je twee dingen doen.
    – Er op vertrouwen dat het snijden nauwkeurig uitgevoerd wordt waardoor er geen witte randjes ontstaan.
    – De opmaak aanpassen.

Voor de omslag geldt een beetje hetzelfde. De afmeting is wat groter omdat de cover iets over de pagina’s heenvalt en heeft daarnaast een extra marge die na het in elkaar zetten van het boek naar binnen toe omgeslagen wordt .

Het is dus vooral nauwkeurig werken.

Wel jammer dat de fotofabriek geen opmaakprogramma heeft voor Apple. Ook niet online.

Bijdrager
    iMarkb

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide uitleg! Nu snap ik het! Sorry dat ik nu pas reageer, ik had de mail wel gezien dat er weer een reactie was, maar ik was vergeten te kijken! Ik ga er even over denken, tot zover in ieder geval bedankt en als ik nog hulp nodig heb, horen jullie het wel!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.