17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    BBB

Afmetingen cd-hoes/cd zelf

Kan iemand mij vertellen wat de extacte afmetingen zijn voor een cd-hoes?
    Dus: Voorkant
    Achterkant (hoe hou ik rekening met de vouwlijnen voor de zijkant?)

Maar ook: hoe krijg ik de extacte afmeting van de cd zelf en hoe maak ik deze zo nauwkeurig mogelijk in Illustrator?

Moderator
    unSOUND

Heb je een CD-doosje ? Pak een lineaal…

:|

Bijdrager
    jkazius

Precies! Zo hebben we het allemaal moeten ontdekken.

Bijdrager
    BBB

Ik snap de logica van je antwoord, maar ik heb er natuurlijk weinig aan.

Ik heb het over exacte milimeters en over HOE ik de cirkel van de cd maak in Illustrator, met de juiste afmetingen van bijvoorbeeld het gat in het midden.

Bijdrager
    marloez

inscannen!:D

Moderator
    unSOUND

Elke lineaal heeft millimeters, als een beetje timmermansoog hebt kun je zelf nog wel preciezer kijken.

Ook een cirkel is makkelijk te meten. Leg de CD in de hoek van een A4-tje, trek wat hulplijnen, en klaar ben je.

Creatief zijn… daar kom je verder mee dan met theorie.

Moderator
    unSOUND
    ”marloez”

inscannen!:D

Nee, dat werkt niet feilloos. Mijn scanner had verticaal een afwijking van 2 procent ten opzichte van horizontaal. Een vlak van 100 bij 100 mm werd dus 100 bij 102…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

wat je moet doen is even contact opnemen met degene die de CD’s maakt.
    Die kunnen je de exacte specs geven, dat verschilt, afhankelijk van waar ze gemaakt worden, met name voor het bedrukbare gebied van het label (wat jij de CD noemt)
    Oh ja, de achterkant van de “hoes” heet bottominlay, als je het tenminste over een jewelcase hebt :wink:

Bijdrager
    BBB

Daar heb ik wat aan.

Ik heb er geen moeite mee om creatief te zijn, ik hoopte dat er wellicht iemand zou zijn die hier ervaring mee heeft en de exacte maten weet. (net als bij vragen over bijvoorbeeld afmetingen visitekaartjes etc.)
    Ik kan wel braaf een liniaal pakken, maar als er ‘extra’ dingen zijn waar ik rekening mee moet houden…

In ieder geval bedankt.

Bijdrager
    Freek.

Wat een vraag… Logisch dat je zulke antwoorden krijgt. Nah, hier nog eentje: Ken je Google? Zoek op ‘template cd inlay’. Heb het niet geprobeerd maar ik wed dat er een hele trits oplossingen binnen handbereik zijn.

Bijdrager
    TonE

OK dan:
    Een CD inlay voor een jewel box is 120 x 120 mm, plano dus 240 x 120 + 3mm overvul rondom
    De traycard (achterkant) 138 x 118 + 2 ruggen van 6,5 mm + 3 mm overvul rondom.
    CD schijfje is niet aan te geven, iedere perser hanteert bijna andere maximale bedrukkingsoppervlakken.

[edit typo]

Bijdrager
    BBB

Bedankt voor je reactie.

Er is inmiddels iemand zo vriendelijk geweest om me de exacte specificaties te sturen, inclusief specifieke eisen voor de opdruk etc. Het schijnt inderdaad te verschillen per geval.

Mocht ik mensen geirriteerd hebben met de domheid van m’n vraag: mea culpa.

:innocent:

Bijdrager
    kippie

Ik heb laats op mijn werk ook een cd boekje gemaakt, en het is inderdaad handig om van je drukker de maten te krijgen. Ze waren allemaal (in allemogelijke soorten en maten) inclusief de ‘verplichte’ logo’s te downloaden op http://www.bloomline.nl/download/
    Erg handig.

Succes met je cd

Bijdrager
    BBB

Bedankt! Ik heb inmiddels meer dan voldoende informatie.

Mocht er iemand ooit iets moeten weten over cd-maten/specificaties….:D

Bijdrager
    reaction

kijk op http://www.docdata.nl en dan onder cd-specificaties… 1 van nederlands meest gebruikte cd-leverancier. Alles vind je hier over aanleveren, formaten etc. De grote jongens doen hier o.a.
    ook zaken mee voor releases.

Bijdrager
    Mattheus

Let op: niet alle CD leveranciers hanteren dezelfde maten. Met name het bedukken van een CD wil nog wel eens verschillend zijn. Neem voor alle zekkerheid kontakt op met de leverancier!!!
    Succes ermee..

Bijdrager
    simonvk

Is er geen fijn programma die zulke hoesjes voor je kan maken?
    Ik had laatst DiskLabeler ofzo, leek veelbelovend maar hij werkte behoorlijk kut.

Iemand een andere?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.