8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Olli

afloop illustrator

Kan iemand mij vertellen hoe ik de afloop aangeef in een illustrator document. In de handleiding van illustrator 10 staat dit:

Typ een breedte in het tekstvlak onder Optie in het dialoogvenster Instellingen scheiding

Waarschienlijk ligt het aan mij, maar ik kan dit dialoog venster echt niet vinden. Ik kan natuurlijk gewoon het document groter maken, maar als er een optie is om afloop aan te geven, dan zou ik die graag willen gebruiken.

Bijdrager
    helix

illustrator heeft eigenlijk geen echte afloop (je document is begrenst net aan de rand van het getekende object) als je ruimte rond je getekend object wil, dan maak je best een kader tot waar je die grens wil.
    Illustrator betand plaatsen in een indesign document met de gewenste grootte is een nog betere oplossing en van daaruit aanleveren

wat jij zoekt zit in het dialoogvenster bij printen, kleurscheidingen denk ik …

Bijdrager
    Olli

via Indesign is inderdaad de manier hoe ik het altijd doe. Ik kreeg een Illustrator document aangeleverd met snijlijnen buiten het werkblad, en ging er daarom vanuit dat er een optie moest zijn om afloop in te stellen. Ook bij het importeren in Indesign wordt het document precies langs de snijlijnen gecropt, dus dan ben ik mijn afloop weer kwijt. Wilt dit dus zeggen dat ik het Illustrator document wat ik aangeleverd heb gekregen aan moet passen?

Bijdrager
    walterb

Begrijp ik dat je kleurscheidingen via illustrator naar de printer of belichter stuurt? Wij doen bijna 90% van ons werk in illustrator en printen ook vanuit daar. We maken met ‘create trim-marks’ (dus niet cropmarks!) snijlijnen om ons dokument, bijv. A4, dan is het simpel om je objecten over de rand van het a4 vel te laten aflopen.
    Wel schuif ik de trim-marks 5 mm naar het vel toe, anders staan ze te ver van de bladspiegel.
    Ik werk nooit met een tekenbord van bijv A4, altijd een stuk groter.
    Opslaan als EPS kan natuurlijk ook, dan neemt ie alles objecten mee, dus bijv. A4 met 2 mm afloop rondom is dus 214×301 mm groot.
    Cropmarks kan je weghalen met ‘release’, cropmarks zijn een big no-no

Bijdrager
    Olli

Dan ga ik het maar op die manier doen. Ik blijf het toch een beetje raar vinden dat je niet net als in Indesign gewoon afloop kan instellen. Zou toch heerlijk makkelijk zijn…

Thanx voor de hulp:wink:

Bijdrager
    Deskman

Elk voordeel hep zijn nadeel… Illustrator is geen opmaakpakket in de zin als InDesign. Het heeft niet de gebruikelijke ‘pagina’ als eenheid maar een willekeurige maat. het zou heel wat meer problemen geven als Illustrator ineens alles buiten de pagina bij een print weg zou laten…

Bijdrager
    rvanheukelum

Illustrator … illustreren … tekenen … hmmmm. Waarom niet gewoon opmaken in Photoshop, net als iedereen?

Bijdrager
    walterb

Ons ‘probleem’ is dat we heel veel handelswerk maken, dat dan meerdere malen op een plaat moet, bijvoorbeeld 8 visitekaartjes of 2 briefpapieren met ruimte ertussen. Natuurlijk kan je dat in quark, indesign of wel opmaakpakket doen, maar in illustrator is het gewoon sneller, en je kan met 1 bestand voldoen (geen import). Ik heb vaker te maken met mensen die bijvoorbeeld een briefpapier in quark aanleveren en dat moeten we dan positioneren, het gaat wel, maar is gewoon iets lastiger.
    Lang leve inposition, inbooklet en imposer! daarmee bespaar je wel een boel tijd!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.