10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    larreh

Afgesproken verbindingssnelheid HDD

Hallo mensen,
    Graag wil ik een nieuwe harde schijf kopen voor mijn macbookpro 13,3 inch (mid-2010), en het liefst natuurlijk een snelle.
    Nu kwam ik in mijn computer profiel onder seriele-ATA een ‘Afgesproken verbindingssnelheid’ tegen die aangaf: 1,5 Gigabit, hoewel mijn moederbord (NVidia MCP89 AHCI) een verbindingssnelheid weergeeft van 3 gigabit.
    Dus betekent dit dan dat ik een SATA-300 aansluiting heb ik waar ik niks mee kan, of kan ik hem enkel niet volledig kan benutten?

larreh.

Bijdrager
    SunKeeper

Het punt is alleen dat harde schijven de maximale doorvoersnelheid van SATA I (150 MB/s) niet kunnen halen. (een beetje redelijke harde schijf komt zo rond de 100 MB/s leessnelheid, en schrijfsnelheid is iets lager)

En dus heb je geen voordeel van SATA II (300 MB/s), anders had Apple het er echt wel ingestopt.

De harde schijven van tegenwoordig kunnen allemaal al wel worden aangesloten op SATA II-poorten, en er zijn zelfs al harde schijven met SATA III (600 MB/s)-ondersteuning.

De harde schijf moet de verbinding dus voorblijven, al wordt de maximale doorvoersnelheid niet benut. SATA I-schijven werken dus niet op een SATA II-poort, maar andersom kan wel. En zo ook: SATA II-schijven werken dus niet (als ik op dit punt goed zit) op een SATA III-poort, maar andersom kan wel.

De reden: SSD-schijven van dit moment lopen tegen 300 MB/s aan, dus de weer snellere SSD’s zullen via SATA III moeten worden aangesloten om de maximale snelheid waar te kunnen maken.

Dus er is geen probleem, kies je harde schijf, en zet hem erin. Het werkt dan prima.:wink:

Bijdrager
    iep

Als hij zegt dat de afgesproken snelheid 1,5 Gbit is dan betekent dat de aangesloten schijf/optical drive gewoonweg niet sneller dan 1,5 Gbit ondersteund. Dat wil dus niet zeggen dat het ding ook die 1,5 Gbit kan halen zoals SunKeeper al uitlegt. Alleen ssd’s zijn in staat om de verschillende snelheden die sata biedt (1,5 Gbit, 3.0 Gbit en 6,0 Gbit) te behalen. Op dit moment zijn er nog niet zo gek veel 6,0 Gbit ssd’s maar dat gaat nog komen dit jaar (bekendste zijn op dit moment de OCZ Vertex 3 en de Intel 510).

Verder is het handig om te weten dat sata qua snelheid backwards compatible is. Stop je een ssd die de 6 Gbit kan halen in een 3 Gbit laptop zoals jij hebt dan werkt dat gewoon, alleen de snelheid zal maximaal 3 Gbit bedragen. Niet echt iets wat je op zal merken, alleen wanneer je gaat vergelijken (maar dan spelen andere factoren zoals videokaart, processor, etc. ook een rol). Je hoeft je dus nergens zorgen om te maken:)

Bijdrager
    larreh

Oke, dat klinkt allemaal wel logisch inderdaad ja.. Tof! bedankt voor de antwoorden!

Even een andere vraag: heeft het zin om een kleinere boot schijf te gebruiken, als op die schijf toch alleen mac os x zal staan?

Voorbeeld:
    Ik heb nu 250gb, maar ben van plan er een optibay in te zetten met een extra hdd waarop de gebruikers map e.d komen te staan, maar denk je dat mijn macbookpro sneller zal booten/werken met een kleinere opstart hdd?

Bijdrager
    iep

Als je er toch alleen apps en osx op zet dan heb je niet zo gek veel aan 250 GB schijfruimte. Dan zou je bijv. naar de 120 of 80 GB kunnen gaan. Die schijven zijn weer een stuk goedkoper. Kies niet een te krappe ssd want dat kan performance problemen opleveren.

Bijdrager
    larreh

Hmm, ben sowieso niet van plan om een SSD erin te zetten eigenijk.
    maar ik dacht misschien voordeel te hebben aan een nieuwe kleine ‘boot’ HDD, omdat de stock HDD slechter is als andere 5400 rpm HDD’s.
    Of is mijn systeem sneller wanneer ik bijvoorbeeld 2 dezelfde 5400 rpm schijven erin zet?
    En wanneer je de gebruikers folder verplaatst, verplaatst hij toch automatisch ook de ‘programma’ map, of moet je dan andere speciale dingen doen?

Bijdrager
    iep

Snelheid is nogal afhankelijk van wat je met het ding doet en welke applicaties je gebruikt. Lang niet alles heeft baat bij snelle I/O (zoals een ssd) en lang niet altijd zal iets als een snellere schijf (ssd, 7200 rpm hdd, etc.) voor hele grote snelheidswinsten zorgen. Wellicht dat je wat over het gebruik van je Mac uit de doeken kunt doen en ook eens rond kunt kijken in andere topics waarbij men zich afvraagt of ze voor een ssd moeten gaan of niet. Dan kunnen we daarna wat gerichter helpen en beter inschatten of je voorstellen verstandig zijn of niet.

Bijdrager
    larreh

Oke, het grootste deel van de tijd dat ik op mijn macbookpro werk, ben ik bezig met monteren en/of bewerken van video.
    Daarom wil ik graag wat meer ruimte voor de opslag van video en bestanden die ik niet meer nodig heb, maar ook films, programma’s etc.
    Nu kan ik vanaf een externe harde schijf werken, maar dat vind ik onhandig.
    Door middel van een optibay kun je een extra HDD of SSD inbouwen, wat ik van plan ben.
    een goede HDD is de samsung hm640ji, zij komt als een van de beste uit de benchmarks, en is vergelijkbaar met sommige benchmarks van 7200 rpm schijven!
    Hybride schijven bestaan ook, maar daar zijn veel performance problemen mee heb ik gelezen.
    SSD vind ik nu nog te duur, en flash geheugen schijnt niet goed bestand te zijn tegen vele schrijfacties dus dat is niet handig.
    Verder heb ik gelezen in de berichten van andere mensen dat er vaak performance problemen zijn met SSD’s, dat ze na een half jaar nog maar 10% van hun snelheid hadden en zulk soort fratsen.
    Maar, daar heb ik allemaal geen zin en vindt veel ruimte fijn, vandaag geen SSD voor mij.

Moderator
    unSOUND

Het gaat snel in technologie-land, dus jouw minpunten over onder andere de hybride-schijven en SSD’s loopt wat achter op de huidige feiten… Maar wellicht is het daarvoor beter om te kijken in één van de topics die daar speciaal over lopen:

SSD discussie / FAQ
    http://www.onemorething.nl/community/topic/het-grote-ssd-in-je-mac-topic

Hybride discussie / FAQ
    http://www.onemorething.nl/community/topic/seagate-momentus-xt-harde-schijf

Je zult overigens wel merken dat de meningen enorm verschillen. iep en ik botsen bijvoorbeeld nog wel eens over sommige ervaringen, en je zult merken dat er mensen zijn die een “gevoel” belangrijker vinden dan de getallen, waar op zich niks mis mee is, maar het maakt een discussie over specs wel lastig…

Bijdrager
    iep

Het nadeel aan een techniek die pas sinds een paar jaar groots is gegaan (ssd’s bestonden in de jaren 90 namelijk ook al met de bijbehorende problemen van performance terugval en noem maar op). Doordat het zo groots is geworden zijn er ook veel meer mensen die er mee werken en dus ook veel meer ervaring met de techniek zelf. Dat zie je nu ook terug in de ssd’s, de fabrikanten doen ook veel ervaring op en verwerken die nu in de ssd’s. Dat verhaal over 10% van de snelheid is iets wat je ook bij harde schijven hebt. Een hdd of een ssd vol zetten betekent een terugval in de performance. Daar kun je bij het partitioneren rekening mee houden en bij een ssd zijn er nog diverse mogelijkheden die al door de fabrikant worden benut. Dat is inmiddels al wel zo ver doorontwikkeld dat je het nog amper een probleem kunt noemen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.